Ceturtdiena, 14. augusts
Zelma, Zemgus, Virma
weather-icon
+21° C, vējš 0.93 m/s, D-DR vēja virziens
Staburags.lv bloku ikona

Latvijā šogad sešos mēnešos reģistrēja aptuveni tikpat jaunu vieglo automobiļu, cik gadu iepriekš

Latvijā šogad sešos mēnešos reģistrēja gandrīz 10 000 jaunu vieglo automobiļu, kas ir aptuveni tikpat, cik attiecīgajā laikā pērn, aģentūrai LETA pavēstīja Auto asociācijas pārstāvis Pēteris Rubulis.

Vienlaikus viņš atzīmēja, ka šogad būtiski vairāk šo automobiļu ir palikuši Latvijā, nevis devušies reeksportā. Attiecīgi, skatot tikai to spēkratu datus, kas reģistrēti ekspluatācijai Latvijā, var secināt, ka jaunu vieglo automašīnu reģistrācijas apmēra pieaugums sešos mēnešos ir 10% salīdzinājumā ar šo pašu periodu 2016.gadā.

“Šis gads sākās ar labām ziņām tiem, kas vēlējās automobili reģistrēt Latvijā – no 2017.gada 1.janvāra tika atcelts automobiļu un motociklu nodoklis, kas atkarībā no automobiļa tehniskajiem parametriem un vecuma varēja veidot lielu summu. Šā gada janvārī bija vērojams 33% reģistrācijas apmēra pieaugums jauniem vieglajiem pasažieru automobiļiem un 71% reģistrācijas apjoma pieaugums lietotiem vieglajiem pasažieru automobiļiem. Negatīva tendence ir lietotu importēto automobiļu vecuma pieaugums. 55% no visiem importētajiem lietotajiem spēkratiem ir vecāki par 10 gadiem, kas ir par 11 procentpunktiem vairāk nekā 2016. gadā, kad vien 44% importēto spēkratu bija vecāki par 10 gadiem. Tieši šiem spēkratiem automobiļu un motociklu nodoklis bija visvairāk jūtams attiecībā pret auto cenu,” klāstīja Rubulis.

Viņš norādīja, ka pēc straujā janvāra uzrāviena februāris sagādāja negatīvu pārsteigumu, jo jaunu automobiļu pārdošanas tendence bija lejupslīdoša, bet lietotu automobiļu importa pieaugums apstājās un atgriezās 2016.gada līmenī. “Vieglā komerctransporta (N1) pēdējo gadu reģistrācijas kritums, iespējams, ir sasniedzis zemāko līmeni, un periodā no šā gada marta līdz jūnijam komerctransporta reģistrācijas apjomi uzrādījuši pieaugumu, kas ļauj pirmo pusgadu vieglā komerctransporta segmentā noslēgt pa nullēm, salīdzinot ar pērnā gada pirmo pusgadu,” skaidroja asociācijas pārstāvis.

Jaunu automobiļu iecienītāko zīmolu tops palicis nemainīgs – VW (14,5%), “Toyota” (13,1%) un “Nissan” (8,6%), kas kopā veido 36,2% no visiem jaunajiem reģistrētajiem spēkratiem šā gada pirmajā pusē un ir gandrīz par četriem procentpunktiem vairāk nekā 2016. gada attiecīgajā periodā. Savukārt pirktāko modeļu TOP3 ir piedzīvojis izmaiņas attiecībā pret pagājušo gadu, kad topa otrajā vietā bija “Opel Mokka”, kas izskaidrojams ar policijas iepirkumā piegādātajām “Opel Mokka”. Šā gada pirmajā pusē nemainīgi līderis ir “Nissan Qashqai” ar 455 reģistrētām vienībām, otrajā vietā ierindojas “VW Golf” ar 321 automobili, kam seko “Škoda Octavia” ar 316 vienībām.

“Jāņem vērā, ka daļa no reģistrētajām “Škoda Octavia” bija paredzēta eksportam, līdz ar to teorētiski trešajā topa vietā nonāk “VW Passat” ar 278 reģistrētiem automobiļiem,” piebilda Rubulis.

Korporatīvo darījumu segmentā, kur attiecīgajā mēnesī pircējs iegādājās trīs un vairāk automobiļus, šis gads neuzrāda dramatiskas izmaiņas un ir salīdzināms ar 2016.gada pirmo pusi. “Latvijā izteikti korporatīvie klienti ir nomas kompānijas un valsts iestādes, kas praktiski ir vienīgie ievērības cienīgie korporatīvie darījumi. Jāņem vērā, ka lielākā daļa nomas uzņēmumu automobiļu nonāk privāto uzņēmumu autoparkā kā pilna servisa līzings, kas ir ļoti izplatīts automobiļa lietošanas veids attīstītajā Eiropā, jo neapgrūtina uzņēmuma bilanci ar saistībām un nerada uzņēmumam papildu riskus naudas plūsmas un autoparka plānošanā, tādējādi ļaujot koncentrēties tikai uz pamatbiznesu,” klāstīja asociācijas pārstāvis.

Lielākie automobiļu pircēji pēc apmēra 2017.gada pirmajā pusē bija SIA “Mobility Latvija” (“Europcar” nomas tīkla pārstāvis Latvijā) ar 269 iegādātiem automobiļiem. Otrajā vietā bija SIA “ALD Automotive” ar 188 automobiļiem, kas nodrošina pilna servisa līzingu uzņēmumiem un valsts iestādēm iepirkumos. Trešajā vietā ir Valsts policija ar 151 automobili, kas regulāri izsludina iepirkuma konkursus autoparka atjaunošanai un saņem vēl pēdējos automobiļus no 2015.gada nogalē izsludinātā konkursa.

Ar līzinga kompāniju palīdzību 2017.gada pirmajā pusē iegādātas par 600 automašīnām vairāk, kas nozīmē, ka 62% no iegādes darījumiem līdzekļi ir piesaistīti ar līzinga palīdzību.

“Ilgstoši līzinga īpatsvars bija zems, kas liecināja par stagnāciju ekonomikā un izteiktu banku piesardzību. Privātpersonas šā gada pirmajā pusē iegādājušās 2770 jaunus automobiļus, no kuriem 1930 jeb 70% ir iegādāti ar līzinga palīdzību. Līzinga kompānijas ar katru gadu kļūst arvien aktīvākas un atkal ir gatavas konkurēt savā starpā par klientu piesaistīšanu. Vēl nesen līzinga tirgū dominēja “Nordea Finance Latvia”, kas pārvaldīja vairāk nekā 30% līzinga tirgus, toties šā gada pirmajā pusē cīņa par līdera titulu ir īpaši sīva. “SEB Līzings” pēc veiksmīgi noslēgtā 2016.gada līdera godā turpina ieņemt vadošo pozīciju arī šī gada pirmajā pusē ar 21,8% tirgus daļu. Ar praktiski identisku rezultātu uz papēžiem min “Swedbank Līzings” ar 21,6% un ar ļoti līdzīgu rezultātu trijnieku noslēdz “Nordea Finance Latvia”, kas ir 20,5% līzinga portfeļa turētājs,” klāstīja Rubulis.

Pēc viņa teiktā, privātpersonām draudzīgāko līzinga devēju TOP3 nav “SEB Līzings”, kas ar 17,4% no privātpersonām izsniegto līzingu portfeļa ierindojas ceturtajā vietā. Privātpersonu finansētāju topa pirmajā vietā ir “Nordea Finance Latvia” ar 25,8% no visiem privātpersonu līzinga darījumiem, kam seko “Swedbank līzings” ar 23,1% un “DnB Līzings” ar 21,4%.

“Šobrīd finansējuma piedāvājums ir ļoti atraktīvs, jo negatīvās EURIBOR likmes dēļ bankas operē tikai ar pievienoto likmi, kas svārstās vidēji no 0,99% līdz 2,5%. Piemēram, pērkot automobili par cenu 15 000 eiro ar pirmo iemaksu 10% apmērā uz pieciem gadiem finanšu līzingā, par piecu gadu kredītprocentiem un komisijas maksu pircējs samaksās apmēram 570-1100 eiro, kas atkarīgs no līzinga procentu likmes,” piebilda Rubulis.

Tāpat viņš atzīmēja, ka Latvijā joprojām dominē apvidus auto klase, kas aizņem 45,3% no visiem reģistrētajiem jaunajiem pasažieru automobiļiem un ir par 4,1 procentpunktu vairāk nekā pērn pirmajos sešos mēnešos. “Skaidrojums ir jau ierastā klases popularitāte, kurai pēdējā gada laikā ir atjaunota liela daļa jau esošo modeļu un pat piepulcējušies daži jauni, kas pircējam šo klašu automobiļus padara vēl pievilcīgākus. Interese par “premium” segmentu ir pieaugusi, un tas veido 13,1% no visiem pārdotajiem automobiļiem, kas ir par 1,5 procentpunktiem vairāk nekā pērn,” stāstīja asociācijas pārstāvis.

Atbilstoši ACEA datiem arī Eiropā ir jaunu automobiļu reģistrācijas skaita pieaugums, kas sasniedzis 4,7% ar vairāk nekā astoņiem miljoniem jaunu reģistrētu vieglo pasažieru automobiļu. Praktiski visos lielajos Eiropas tirgos pirmais pusgads noslēgts ar pieaugumu – Itālijā (+8,9%), kam seko Spānija (+7,1%), Vācija (+3,1%) un Francija (+3%), kamēr Apvienotajā Karalistē ir bijis automobiļu reģistrācijas apmēra kritums (-1,3%).

Jau ilgstoši stabils tirgus pieaugums novērots Igaunijā, kur jaunu pasažieru automobiļu tirgus šā gada pirmajā pusē audzis par 13,4%. Savukārt Lietuva attiecīgajā segmentā uzrādījusi 20% reģistrācijas skaita pieaugumu.

Staburags.lv bloku ikona Komentāri