Šodien, Pelnu dienā, Rietumu kristīgajā baznīcā sākas Lielais gavēnis, kas ilgs 40 dienas līdz Lieldienām, mudinot cilvēkus vairāk aizdomāties par garīgām un mūžīgām, nevis materiālām vērtībām.
Šajā dienā daudzviet kristīgās baznīcas dievnamos Latvijā notiks īpaši dievkalpojumi, kuru laikā garīdznieki uz ticīgo pierēm ar pelniem uzvilks krusta zīmi, mudinot ticīgos atcerēties vārdus, ar kuriem Ādams un Ieva tika izraidīti no Ēdenes dārza: “Piemini, cilvēk, ka esi puteklis un pīšļos tev būs atgriezties!”
Kā aģentūrai LETA pastāstīja Romas katoļu baznīcā Latvijā, bībeliskajā skaidrojumā pelni nozīmē cilvēka trauslumu un to, ka cilvēks ir ņemts no zemes – tas ir, pakļauts nāvei. Pelnu zīme ir arī ārēja apņemšanās zīme tam, kurš nožēlo savus sliktos darbus un veic atgriešanās ceļu pie Dieva.
Savukārt gavēņa laiks simboliski atgādina 40 dienas, ko Jēzus pavadījis tuksnesī lūgšanā un gavēnī pirms savas publiskās darbības. Gavēnis bijis kā īpašs sagatavošanās laiks tiem cilvēkiem, kuri vēlējās kristīties Lieldienu naktī. Tā laikā kristieši aicināti vairāk uzmanības pievērst lūgšanai, žēlsirdības darbiem un gavēšanai.
Kā skaidro baznīca, atturēšanās no ēdieniem ir tikai viens no aspektiem, jo gavēšanai ir arī cits, sociāls raksturs, ar to saprotot prātīgu rīkošanos ar labumiem, kas ir cilvēku pārziņā, piemēram, neizniekojot ēdienu, ierobežojot plašsaziņas līdzekļu – televīzijas vai datorspēļu lietošanu. Svarīgs aspekts skar arī savstarpējo attiecību jomu, kā, piemēram, piedošana, naida neturēšana, parāda atlaišana.
Šogad Romas katoļu baznīcas pāvests Benedikts XVI Lielajam gavēnim rakstītajā vēstījumā pievērsies Dieva taisnīguma atklāsmei caur ticību uz Jēzu Kristu.
Kā uzsver pāvests, taisnīguma jēdziens vispārējā lietošanā tiek saprasts kā “katram dot savu”, tomēr šāda definīcija nepaskaidro, kas ir šis “savs”, kas būtu katram jānodrošina. Tas, pēc kā cilvēkam ir vislielākā nepieciešamība, nevar tikt viņam nodrošināts ar likumu, raksta Benedikts XVI.
Tādēļ, lai baudītu patiesi piepildītu dzīvi, cilvēki tiek aicināti meklēt kaut ko daudz dziļāku, kas var tikt vienīgi dāvināts. “Varam teikt, ka cilvēks dzīvo no tās mīlestības, kuru spēj dāvāt vienīgi Dievs, kurš ir radījis viņu pēc sava tēla un līdzības”, raksta pāvests Benedikts XVI.