Jau jūlijā varētu tikt izsludināts konkurss par jaunu pasažiera vilcienu nomu, šorīt intervijā telekompānijas LNT raidījumam “900 sekundes” teica satiksmes ministrs Anrijs Matīss.
Uzņēmums “Pasažieru vilciens” (PV) piektdien Satiksmes ministrijā iesniedzis piedāvājumu par vilcienu nomu. Piedāvājums tiks izvērtēt un konkursu varētu izsludināt jau jūlijā.
Pēc Matīsa teiktā, vilcienu nomai nebūs nepieciešami papildus līdzekļi no valsts budžeta.
Kā ziņots, finanšu līdzekļus plānots iegūt, ietaupot kapitālo remontu izmaksas, kā arī ekspluatācijas izmaksas, proti – sākot izmantot jaunus elektrovilcienus, krietni samazinās kapitālajiem remontiem nepieciešamā naudas summa, turklāt jaunie vilcieni būs ekonomiskāki un arī tādējādi veidosies finanšu ietaupījums.
Precīzus finansiālos aprēķinus PV pagaidām nav publiskojusi. Arī Matīss atteicās minēt piemēru, cik varētu izmaksāt viens jauns vilciena sastāvs.
Kā ziņots, ilgtermiņa vilcienu noma bija viens no iespējām, ko ritošā sastāva atjaunošanai vērtēja PV. Otrs variants bija ilgtermiņa kredīts.
Uzņēmuma plāns ir jaunus vilcienus Latvijā ieviest jau 2014.-2016.gadā, pakāpeniski nomainot esošos elektrovilcienus.
PV ir arī izvērtējis riskus gadījumā, ja tiek nolemts ritošo sastāvu neatjaunot un nepieciešams turpināt ieguldīt esošo vilcienu kapitālajos remontos. Šādā gadījumā jārēķinās gan ar papildus izdevumiem, gan iespējamu darba kārtībā esošu vilcienu skaita samazināšanos, kas vienlaikus nozīmētu arī reisu skaita samazināšanu, norāda PV.
PV uzsver, ka esošais ritošais sastāvs ir gan tehniski, gan arī morāli novecojis. Tas neatbilst Eiropas Savienības vides aizsardzības prasībām un nenodrošina ES regulas izpildi attiecībā uz pārvadājumu nodrošināšanu pasažieriem ar ierobežotām pārvietošanās iespējām – cilvēkiem ratiņkrēslos, veciem cilvēkiem, māmiņām ar bērnu ratiņiem.
Esošajiem vilcieniem esot ļoti zems pasažieru komforta līmenis, aukstajā laikā tajos grūti nodrošināt vienmērīgu temperatūru, vilcieni ir skaļi, ar nelīdzenu gaitu un pastiprinātu vibrāciju brauciena laikā.
Kā ziņots, neveiksmīgajā vilcienu iepirkumā neizmantoto ES Kohēzijas fonda finansējumu valdība pārdalīja par labu citiem ar dzelzceļu saistītiem projektiem.
Vilcienu iepirkumu neizdevās, jo “Pasažieru vilciens” un Spānijas uzņēmums “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles” (CAF) nevienojās par nepieciešamajiem līguma grozījumiem.
“Pasažieru vilciens” un CAF līgumu par jaunu vilcienu piegādi Latvijai parakstīja 2012.gada aprīlī. Vēlāk tika konstatēts, ka Nila Freivalda vadītās “Pasažieru vilciena” valdes parakstītais līgums neatbilst sākotnējam iepirkuma nolikumam, kādēļ var tikt apdraudēta ES fondu finansējuma saņemšana šim darījumam. Taču par līguma grozījumiem ar CAF vienošanās netika panākta.