Piektdiena, 15. augusts
Zenta, Dzelde, Zelda
weather-icon
+25° C, vējš 3.92 m/s, D-DR vēja virziens
Staburags.lv bloku ikona

Gatavojas pilnībā aizliegt alkohola reklāmas televīzijā dienas laikā

Veselības ministrija (VM) sagatavojusi grozījumus Elektronisko
plašsaziņas līdzekļu likumā, kas paredz pilnībā aizliegt alkoholisko
dzērienu reklamēšanu televīzijā laikā no plkst.6 līdz 22.
Veselības ministrija piedāvā noteikt, ka turpmāk arī alus un vīna
reklāma televīzijā nebūs atļauta dienas laikā, bet gan tikai naktī no
plkst.22 līdz 6. Šo alkoholisko dzērienu reklāmām radio ierobežojumu
nebūs. Pārējo alkoholisko dzērienu reklāma, tāpat kā līdz šim, būs
aizliegta. Tas nozīmē, ka televīzijā būs aizliegts rādīt jebkāda veida
alkoholisko dzērienu reklāmu no plkst.6 rītā līdz plkst.22 vakarā, ņemot
vērā, ka tieši rīta stundas ir laiks, kad televīzijā bieži tiek
piedāvātas bērniem paredzētās programmas.

Ministrija atsaucas uz pētījumu datiem, kas apliecina, ka alkohola
reklāmas ierobežojumi ir viens no efektīvākajiem veidiem, kā mazināt
alkohola patēriņu jauniešu vidū. Tāpat arvien vairāk pierādījumu
liecina, ka alkohola mārketings mudina jauniešus sākt alkohola lietošanu
jaunākā vecumā un lielākā daudzumā. Turklāt viens no būtiskākajiem
reklāmas riska faktoriem ir maldīga priekšstata radīšana bērnu un
jauniešu vidū, kā rezultātā viņiem izveidojas pozitīva attieksme pret
alkoholu.

Pētījumi arī apliecinājuši, ka alkohols reklāmās bieži tiek parādīts
kā socializēšanos veicinošs faktors, tas tiek saistīts ar vīrišķību vai
sievišķību, fizisku pievilcību, seksualitāti, romantiku un
piedzīvojumiem, kas vistiešākajā mērā ietekmē bērnus un jauniešus.
Nereti arī alkoholiskos dzērienus reklamē sabiedrībā populāri cilvēki –
aktieri, sportisti -, līdz ar to jauniešiem šīs alkohola reklāmas paliek
atmiņā un bieži vien tās ir viņu mīļākās reklāmas. Ilgtermiņa pētījumi
arī atklāj, ka alkohola reklāma palielina iespēju, ka pusaudži agrāk
sāks lietot alkoholu un reklāma var palielināt alkohola lietošanas
intensitāti. Turklāt 12 gadus veciem bērniem, kuri biežāk skatās
alkohola reklāmas, ir uz pusi lielāks risks (par 50 %) sākt lietot
alkoholu gada laikā nekā bērniem, kuri retāk ir pakļauti alkohola
reklāmām.

Ministrija atzīmē, ka arī vairākās citās Eiropas Savienības valstīs
jau ir ieviesti alkohola reklāmas aizliegumi televīzijā. Piemēram,
Igaunijā laikā no plkst.7 līdz plkst.21 ir aizliegts reklamēt jebkuru
alkoholisko dzērienu, Lietuvā un Polijā šāds aizliegums ir no plkst.6
līdz plkst.23., bet Somijā laikā no plkst.7 līdz plkst.23 ir aizliegts
reklamēt vīnu un alu, bet jebkuru citu alkoholisko dzērienu reklāma ir
aizliegta pavisam. Tikmēr Norvēģijā, Zviedrijā un Francijā vispār ir
aizliegta alkohola reklamēšana televīzijā.

Pēc starptautiskā jauniešu pētījuma “Eiropas skolu aptaujas projekts
par alkoholu un citām narkotiskām vielām” datiem, Latvijā 15-16 gadus
vecu jauniešu alkohola lietošanas rādītāji salīdzinājumā ar citu Eiropas
valstu rādītājiem vērtējami kā vidēji augsti. Pēdējā gada laikā kādu
alkoholisko dzērienu lietojuši 87% Latvijas jauniešu, bet pēdējā mēneša
laikā – 65% jauniešu (vidējais valstu rādītājs ir 57%). Vairāk nekā puse
jauniešu (54%) pēdējo 30 dienu laikā ir lietojuši alu, 42% jauniešu ir
lietojuši stipros alkoholiskos dzērienus un 38% jauniešu – sidru.

Latvijā dažādus alkoholiskos dzērienus līdz 13 gadu vecumam bija
pamēģinājuši 79% jauniešu, kas ir augstākais rādītājs starp pētījuma
dalībvalstīm 2011.gadā. Attiecībā uz alkoholisko dzērienu izvēli
pētījums atklāj, ka Latvijā viena trešdaļa (31,2%) jauniešu vecumā no 15
līdz 16 gadiem visbiežāk iegādājas alu (zēni attiecīgi iegādājas biežāk
nekā meitenes). Viena piektdaļa (21,2%) šīs vecuma grupas jauniešu
vismaz vienu reizi pēdējo 30 dienu laikā ir iegādājušies sidru, 19,6% –
stipros alkoholiskos dzērienus, 14,2% – gatavos alkoholiskos kokteiļus
iepakojumā.

Grozījumi pieteikti izskatīšanai valsts sekretāru sanāksmē.

Staburags.lv bloku ikona Komentāri