Latvijas degvielas uzpildes stacijās (DUS) nenotiek masveida krāpšana, kad patērētājs saņemtu mazāk degvielas, nekā iegādājies, norāda apjautātie nozares asociāciju pārstāvji.
Kā ziņots, aptuveni trešdaļā jeb 27% Latvijas DUS, kurās pārbaudes veicis Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) sadarbībā ar Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Akcīzes preču pārvaldi, patērētājs saņem mazāk degvielas, nekā iegādājies, liecina PTAC un VID veikto pārbaužu rezultāti.
Degvielas tirgotāju un ražotāju savienības prezidents Jevgeņijs Kisiels apšauba, ka tirgotāji varētu šādi krāpt klientus. Ir zināms pieļautais kļūdas lielums, veicot mērījumus, kas ir atļauts un iestrādāts normatīvajos aktos. Ja tirgotājs šo robežu pārsniedz, viņam pienākas bargs sods, taču neviens no tirgotājiem nevēlas zaudējumus, tāpēc strikti pieturas pie šīs robežas, sacīja Kisiels.
Viņš piebilda, ka visās DUS ir pieejams mērtrauks, kuru var palūgt un pašam pārliecināties, vai ielietais degvielas daudzums atbilst samaksātajam.
Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas (LDTA) prezidents Ojārs Karčevskis atzina, ka veiktās pārbaudes devušas pozitīvu rezultātu, jo aktualizējies jautājums par metodiku, ko izmanto šādās pārbaudēs.
Metodika ir sarežģīta, un Karčevskis uzskata, ka PTAC un VID veiktie mērījumi varētu būt neprecīzi. Viņš kategoriski noliedz, ka DUS varētu masveidā krāpt savus klientus.
Mērījumi ir pārāk specifiski, kurā ir iespējama kļūdas esamība, tāpēc degvielas tirgotāji rosinās strādāt pie kopīgas metodikas izstrādes, atzina Karčevskis.
LDTA valdes priekšsēdētājs Uldis Sakne uzskata, ka apvainot lielāko daļu degvielas tirgotāju krāpšanā ir pārsteidzīgs lēmums.
Normatīvajos aktos ir precīzi atrunāti noteikumi, kas regulē degvielas uzpildes ierīces un specifiskos parametrus. Šīs ierīces apkalpo un sertificē specializēti uzņēmumi un patlaban nav skaidrs, kas un ar kādām metodēm veica minētās pārbaudes, sacīja Sakne.
Kā ziņots, PTAC un VID veica kontroles mērījumus – metroloģiskos testus ar kalibrēta atbilstošas precizitātes klases degvielas mērtrauka palīdzību – 33 degvielas tirdzniecības uzņēmumiem piederošajām 50 DUS. Katrā pārbaudītajā DUS metroloģiskais tests veikts diviem degvielas uzpildes dozatoriem, kurus izmanto izplatītāko degvielas veidu, 95E markas benzīna un dīzeļdegvielas, uzpildei.
Testu rezultāti neatbilstības uzrādījuši deviņos pārbaudītajos uzņēmumos jeb 27% no projekta laikā pārbaudīto uzņēmumu skaita, proti, bijis iepildīts mazāk degvielas, nekā vajadzētu.
Turklāt pārbaužu rezultātā novērota kopīga tendence – 92% degvielas uzpildes aparātu tiek noregulēti tā, lai faktiskā mērījumu kļūda būtu uz maksimālās pieļaujamās kļūdas robežas, proti, 0,5% no iepildāmā degvielas daudzuma jeb 50 mililitri uz desmit litriem degvielas.
PTAC aicina visus degvielas tirgotājus rūpīgāk sekot tam, lai degvielas uzpildes aparāti būtu maksimāli precīzi, un nestabilu rādījumu gadījumā rekomendē tos verificēt biežāk nekā reizi gadā, lai garantētu pareizus norēķinus ar patērētājiem.