Piektdiena, 15. augusts
Zenta, Dzelde, Zelda
weather-icon
+22° C, vējš 2.63 m/s, D-DA vēja virziens
Staburags.lv bloku ikona

CAF draud vērsties pret Latviju arbitrāžas tiesā

Spāņu vilcienu ražotājs “Construcciones y Auxiliares de Ferrocarriles S.A.” (CAF) 3.jūlijā vērsies ar rakstisku paziņojumu pie premjera Valda Dombrovska (V) par investīciju strīdu saskaņā ar Latvijas un Spānijas noslēgtajiem ieguldījumu savstarpējās aizsardzības līgumiem, aģentūru LETA informēja advokāts Ivo Klotiņš.

Tāpat paziņojumi ir nosūtīti Valsts prezidentam, ārlietu ministram un satiksmes ministram ar aicinājumu 15 dienu laikā noteikt tikšanās vietu un laiku, lai vienotos par strīda atrisināšanu. Teju divu mēnešu laikā no amatpersonām neesot saņemta nekāda reakcija.

CAF esot gatavs atrisināt strīdu vienošanās ceļā, tomēr saskaņā ar starptautiskajiem līgumiem, ja puses šo investīciju strīdu neatrisinās vienošanās ceļā līdz 3.janvārim, CAF esot tiesības iesniegt izskatīt šo strīdu starptautiskā arbitrāžas tiesā.

Klotiņš gan neatklāja, ne cik lielas, ne kurā uzņēmumā CAF investīcijas ir veicis, tomēr uzsvēra, ka CAF cer uz vienošanos. Investīciju apjomus varētu atklāt pēc tikšanās ar amatpersonām.

Kā ziņots, pērn aprīlī Spānijā starp Latvijas dzelzceļa pasažieru pārvadātāju “Pasažieru vilciens” (PV) un CAF tika parakstīts iepirkuma nolikumam neatbilstošs jaunu vilcienu iepirkuma līgums. Pagājušā gada 3.oktobra naktī tika paziņots, ka vienošanās par līguma grozījumiem starp PV un CAF nav panākta.

PV un CAF sarunas mediācijas procesā beidzās marta beigās bez rezultāta, jo pusēm nebija izdevies panākt vienošanos par mierizlīgumu. CAF gan solīja vērsties tiesā ar prasības pieteikumu pret PV.

Šī gada 2.aprīlī valdība konceptuāli vienojās par vilcienu iepirkumā neizmantotā Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējuma pārdali par labu citiem ar dzelzceļu saistītiem projektiem.

Jauno 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tika plānotas 144 miljonu latu apmērā, no kuriem Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējums būtu 100 miljoni latu, bet PV līdzfinansējums šī projekta īstenošanai būtu 44 miljoni latu.

Tagad PV plāno jaunus vilcienus nomāt uz pieciem gadiem ar izpirkšanas tiesībām. Noma izvēlēta tādēļ, ka plānots tikt galā ar PV pašu rīcībā esošajiem finanšu resursiem, ietaupot kapitālajiem remontiem un energoresursiem paredzēto finansējumu. Vienlaikus PV nekomentē, kur pēc pieciem gadiem varētu ņemt vilcienu pirkšanai nepieciešamos līdzekļus.

Precīzus finansiālos aprēķinus PV pagaidām nav publiskojusi. Uzņēmuma plāns ir jaunus vilcienus Latvijā ieviest jau 2014.-2016.gadā, pakāpeniski nomainot esošos elektrovilcienus.

Staburags.lv bloku ikona Komentāri