Baltkrievijas naftas koncerns “Belneftehim” (“Белнефтехим”) uzskata, ka uzņēmuma “LatRosTrans” ceturtdien uzsāktā Polockas – Ventspils naftas vada attīrīšana no tā dēvētās “bufernaftas” rada zaudējumus Baltkrievijas valsts īpašumiem, jo šī nafta ir Novopolockas valsts naftas transportēšanas un pārstrādes uzņēmuma “Družba” (“Дружба”) bilancē, pausts Baltkrievijas vēstniecības izplatītā paziņojumā.
Koncerns arī patur tiesības aizstāvēt savas intereses “juridiskā un diplomātiskā ceļā”, taču uzskata, ka jautājumu var atrisināt sarunu ceļā. Viens no priekšlikumiem ir uzņēmuma “Družba” ienākšana AS “LatRosTrans”, ieguldot uzņēmuma kapitālā Baltkrievijai piederošo naftas vada daļu.
“Ar savu vienpusējo rīcību “LatRosTrans” rada ekonomiskus zaudējumus Baltkrievijas Republikas īpašumam, un konkrēti uzņēmumam “Družba”, kura bilancē ir maģistrālā naftas vada tehnoloģiska nafta,” teikts paziņojumā.
Baltkrievijas vēstniecība norāda, ka koncerna rīcībā ir dokumenti, kas apliecina Baltkrievijas uzņēmuma īpašumtiesības, turklāt dokumentus parakstījuši arī Latvijas pārstāvji, tāpēc koncerns neredz pamatu šo tiesību apšaubīšanai.
“Belneftehim” uzsver, ka tehnoloģiskās naftas atsūknēšanas dēļ zūd Baltkrievijas un Latvijas kopīgās perspektīvas šīs naftas izmantošanai. Koncerna speciālisti arī uzskata, ka naftas atsūknēšanas un gāzes iepildīšanas dēļ naftas vadu vairs nevarēs izmantot naftas transportēšanai.
Uzņēmuma “Družba” iekārtas, kas kontrolē naftas vadu, pierāda, ka ceturtdien “LatRosTrans” sācis naftas atsūknēšanu. Baltkrievijas vēstniecība norāda, ka “LatRosTrans” jau iepriekš sagatavojies naftas atsūknēšanai, likvidējot naftas vada rezerves elementus, bet Baltkrievijas uzņēmuma pārstāvjiem šajos darbos neļāva piedalīties.
Baltkrievijas vēstniecība arī ziņo, ka 16.novembrī “LatRosTrans” vienpusēji lauza līgumu par Baltkrievijas uzņēmuma pārstāvniecības telpu īri un liedza uzņēmuma pārstāvjiem pieeju naftas pieņemšanas – nodošanas punktam “Ventspils”.
Vēstniecība atgādina, ka “Belneftehim” šogad vairākkārt ar “Ventspils Naftas” pārstāvjiem pārrunāja iespēju izmantot naftas vadu Polocka – Ventspils un Ventspils naftas termināli naftas transportēšanai uz Baltkrievijas pārstrādes rūpnīcām. “Latvijas puse norādīja, ka šis jautājums jārisina ar termināli un naftas vada Latvijas posmu kontrolējošajām organizācijām,” skaidro vēstniecība. Tāpēc koncerns vērsies pie “LatRosTrans” ar priekšlikumu piegādāt naftu uzņēmumam “Naftan”, taču Latvijas uzņēmuma uzraudzības padome šogad augustā izslēdza šo jautājumu no sēdes darba kārtības.
Baltkrievijas koncerns uzskata, ka “LatRosTrans” darbība nav saskaņota ar Latvijas valsts politiku, neņem vērā Latvijas nacionālās intereses un rada zaudējumus abām valstīm.
Jau ziņots, ka “LatRosTrans” ceturtdien sāka tehnoloģiskās naftas pārvietošanu uz rezervuāru. Uzņēmums skaidro, ka cauruļvadā gadiem stāvējusī nafta pagaidām tiks aizvietota ar videi draudzīgāku pildījumu – slāpekli, un tehniskie darbi tiek veikti, lai nākotnē būtu iespējams atjaunot cauruļvada darbību.
Uzņēmums arī iepriekš apgalvoja, ka maģistrālajos naftas cauruļvados Polocka-Ventspils un Polocka-Mažeiķi Latvijas teritorijā esošā tehnoloģiskā nafta ir “LatRosTrans” īpašums un saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem ir uzskatāma par paša cauruļvada “piederumu”, jo nodrošina tā pastāvēšanu.
Uzņēmums jau kopš 2002.gada ir darbojoties ar ievērojamiem zaudējumiem, kas tieši saistīts ar naftas cauruļvada dīkstāvi un ar tā kārtībā uzturēšanas saistītajiem izdevumiem. Kopējie uzkrātie zaudējumi sasnieguši 45 miljonus latu.
LRT valdes loceklis Igors Stepanovs laikrakstam “Dienas Bizness” iepriekš norādīja, ka “bufernaftas” vērtība varētu būt aptuveni 50 miljoni ASV dolāru (25,9 miljoni lati). Uzņēmums izsūknēto naftu plāno pārdot tirgū.
Medijos paustas bažas, ka bez tehnoloģiskās naftas cauruļvads drīz kļūs nelietojams un līdz ar to Latvijai vairs nebūs iespējas iesaistīties naftas tranzītā.