Uz Austrālijas Lielā Barjerrifa uzskrējušais Ķīnas ogļu transporta kuģis varētu salūzt, ar iespējamu naftas izplūdi apdraudot pasaulē lielāko koraļļu rifu, svētdien paziņoja amatpersonas.
230 metrus garais beztaras kravu kuģis “Šeņ Nen 1” sestdienas vakarā no Kvīnslendas ostas Gledstonas izbrauca, vedot aptuveni 65 000 tonnas ogļu, un pēc pāris stundām uzskrēja Lielā Barjerrifa daļai Daglasšoulsai – lielākajam rekreācijas makšķerēšanas reģionam. Kuģu kustību šajā reģionā aizliedz Austrālijas štata Kvīnslendas vides aizsardzības likums.
Nezināmu iemeslu dēļ novirzīdamies no kuģniecības maršruta par 15 kilometriem, “Šeņ Nen 1” rifam uzskrēja pilnā ātrumā. Policijas laiva patrulē avarējušā kuģa tuvumā gadījumam, ja tas salūzīs un būs nepieciešams evakuēt 23 kuģa apkalpes locekļus, pastāstīja Kvīnslendas štata valdības pārstāve Anna Blaija.
Svētdienas rītā avarējušā kuģa tuvumā bija redzami atsevišķi naftas izplūdumi. Kvīnslendas Kuģniecības drošības aģentūra paziņojusi, ka no kuģī esošās naftas noplūdis niecīgs daudzums, taču bažas par turpmāku naftas izplūdi nemazinās.
Kvīnslendas Kuģniecības drošības aģentūras vadītājs Patriks Kērks pastāstīja, ka Ķīnas kuģis guvis smagus bojājumus, kuru dēļ kuģis varētu salūzt vairākās daļās. Glābšanas līgums jau ir parakstīts, taču glābšanas operācija būtu sarežģīta un kuģa bojājumu novērtēšana vien varētu aizņemt nedēļu.
Štata varas institūcijas ievāc informāciju, kā ogles ietekmētu rifa vidi, ja kuģis patiešām salūztu, pirms izdotos iztukšot tā kravas telpas, piebilda Kērks.
Blaija pauda bažas, ka kuģa glābšanas operācijas laikā Koraļļu jūrā nonāks vēl vairāk naftas, kura sasniegtu Austrālijas piekrasti divās dienās, piebilstot, ka vietējie glābšanas dienesti jau ir sagatavojušies pludmaļu attīrīšanai.
Federālais vides ministrs Pīters Gerets pavēstīja, ka varas institūcijas ir strādājušas visu nakti, lai noteiktu, kā avarējušais kuģis apdraud vidi.
“Valdība apzinās Lielā Barjerrifa vides nozīmi un rīkojas, ka nodrošinātu lietpratīgu darbību tā [rifa] ekoloģisko draudu novēršanā,” paziņoja Gerets.
Dabas aizsardzības aktīvisti pauduši sašutumu, ka beztaras kravu kuģiem ir atļauts šķērsot rifu bez vietējo kuģniecības speciālistu palīdzības.
“Štata valdību interesē tikai lietošanas atlīdzība, un viņu tuvredzības dēļ rifs ies bojā,” paziņoja Kvīnslendas zaļo pārstāve Larisa Votersa.
Blaija norādīja, ka, pieaugot kravas pārvadājumu apjomam uz Ķīnu, pieaug arī nepieciešamība izskatīt jautājumu par vietējās kuģniecības pārstāvi, kurš ārvalstu kuģiem palīdzētu šķērsot rifu.
Lielais Barjerrifs ir pasaulē lielākā koraļļu rifu sistēma, un tas ir iekļauts UNESCO Pasaules mantojumā.