Abonē e-avīzi "Staburags"!
Abonēt

Lai riepas var kalpot kā resurss, tās atbilstoši jānodod

Automobiļa riepas kā atkritumi dabā sadalīsies vairāk nekā 100 gados, izdalot apkārtējai videi kaitīgas vielas. Turpretī, nododot tās licencētam apsaimniekotājam, riepas kalpos kā resurss jaunu materiālu ražošanai. Tāpēc ir sevišķi svarīgi riepas neizmest mežā vai grāvmalā, kas diemžēl Latvijā arvien ir novērojams skats, bet atbrīvoties no tām atbilstoši, turklāt to var izdarīt arī bez maksas.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Kā pareizi atbrīvoties no nolietotajām riepām?

No vienas puses, šobrīd nav alternatīva risinājuma, kas varētu aizstāt ierastās auto riepas, bet, no otras, tās nav mūžam kalpojošs materiāls, riepas nolietojas, tāpēc paša, pasažieru un citu satiksmes dalībnieku drošības dēļ tās laiku pa laikam ir jānomaina. Tādējādi ikviens autovadītājs periodiski var saskarties ar jautājumu — kur likt vecās riepas?

Svarīgi, lai autovadītājs pret lietām, kas vairs nekalpo, izturas atbildīgi, lai nolietotās un vairs nederīgas riepas tiktu atbilstoši utilizētas, lai gumija un kvēpi, kas no tām rodas, var tikt pārstrādāti videi draudzīgā veidā.

Tā vietā, lai piesārņotu vidi, izmetot automobiļa riepas mežā, pļavā vai ilgstoši tās krātu savā pagalmā, iedzīvotājiem ir iespēja no tām atbrīvoties legāli un bez maksas, piemēram, reizi gadā nododot četras vieglā automobiļa riepas kādā no atkritumu apsaimniekotāja “CleanR” šķirošanas laukumiem Rīgā un Pierīgā.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Tās var nodot arī kādā no 68 šķiroto atkritumu pieņemšanas laukumiem visā Latvijā. Sev tuvāko nolietoto riepu pieņemšanas vietu ērti noskaidrot vietnē atkritumi.lv vai skiroviegli.lv.

Turklāt ražotāju atbildības sistēmas uzņēmums “Zaļā josta” un “CleanR” vismaz reizi gadā organizē akciju, aicinot ikvienu nodot vieglā automobiļa riepas neierobežotā daudzumā bez maksas. Arī šogad jūnija izskaņā iedzīvotāji šādā akcijā nodeva vairāk nekā 587 tonnas riepu. Šī ir iespēja automobiļu īpašniekiem atbrīvoties no nolietotām un nevajadzīgām riepām bez maksas un likumīgi, turklāt pie licencēta atkritumu apsaimniekotāja, kas ir papildu garants tam, ka materiāls tiks atbilstoši pārstrādāts.

“Daļa iedzīvotāju, nododot riepas akcijā, norādīja, ka viņi tās ir speciāli savākuši no tuvējiem mežiem un grāvmalām, tādējādi padarot apkārtējo vidi tīrāku. Tas ļauj secināt, ka tad, ja tiek nodrošinātas pieejamas un ērtas opcijas atbrīvoties no riepām, iedzīvotāji tās labprāt izmanto,” saka “Zaļās jostas” tirdzniecības vadītājs Mārtiņš Eglīte.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Būtiski, lai, nododot riepas, tās būtu bez diskiem vai citiem aksesuāriem. Tāpat, vedot riepas uz kādu no šķirošanas laukumiem, iedzīvotāji tiek aicināti pārliecināties, lai tajās nav palicis nekas lieks, piemēram, melnzeme, betons vai kas tamlīdzīgs. Tas varētu būt gadījumos, kad tās ir izmantotas citiem mērķiem kā braukšanai.

Licencēts apsaimniekotājs riepas utilizēs atbilstošā un videi draudzīgā veidā. Turklāt tās var gan pārstrādāt tālākai lietošanai, gan izmantot enerģijas ieguvei.

“Ja vēlamies rīkoties atbildīgi, tad, nododot riepas jebkur citur, ir vērts pārliecināties, vai attiecīgajam uzņēmumam ir tiesības apsaimniekot šo videi kaitīgo materiālu,” norāda Eglīte.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Nolietotās riepas kā resurss

Automobiļa riepu izgatavošanā pamatā izmanto naftas produktus, tekstilu un metālu. Šīs sastāvdaļas var pārstrādāt otrreizējās izejvielās, iegūstot vērtīgus resursus jaunu produktu ražošanai, piemēram, gumijas granulas.

Mūsdienās pasaulē arvien vairāk tiek meklēti praktiski un videi draudzīgi paņēmieni, kā riepas izmantot atkārtoti. Piemēram, tās var pārstrādāt, samaļot dažādu izmēru frakcijās līdz pat pulverim, ko pēc tam izmanto sporta vai bērnu laukumu seguma veidošanā, tīrītāju slotiņu ražošanā, skaņu un vibrāciju absorbēšanā, jaunu riepu un asfalta plastifikatora ražošanā, ko piejauc asfalta segumam, lai padarītu to mazāk drūpošu, no riepām iegūtajiem kvēpiem un silīcija dioksīda var ražot printeru tintes un tonerus u. c.

Savukārt, ja riepas gadiem atrodas zem klajas debess, materiāls laika gaitā noveco, kļūst trauslāks, sastāvā esošie naftas produkti izgaro un riepas kļūt nederīgas pārstrādei, tāpēc tās, visticamāk, būs izmantojamas tikai enerģijas ieguvei. Daļa automobiļu riepu, ko nevar izmantot pārstrādē, tiek reģenerēta. Tas nozīmē, ka tās tiek dedzinātas speciālās, videi draudzīgās iekārtās, rezultātā ražojot enerģiju.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Riepas kā vides piesārņojums

Pērn Latvijā tika saņemts 69 izsaukumi, ziņojot par ugunsgrēkiem, kuros dega atkritumi, tai skaitā automobiļu riepas, liecina Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta dati. Savukārt šogad saņemts 31 izsaukums, ziņojot par atkritumu degšanu. Riepas pašas par sevi ir liels vides piesārņotājs, bet vielas, kas izdalās to degšanas rezultātā, rada nopietnu apdraudējumu cilvēka veselībai.

Riepu dedzināšana ir aizliegta un bīstama, jo tā rada ļoti indīgus dūmus, kas var nodarīt kaitējumu apkārt esošo cilvēku veselībai, savukārt dūmgāzes periodiski spēcīgi uzliesmo un kopā ar spēcīgu karstumu var aizdedzināt netālu esošus priekšmetus un ēkas. Tādējādi pat viena degoša riepa var novest pie ilgstošas ārstēšanās un lieliem finansiāliem izdevumiem, kas jāiegulda ēku atjaunošanā.

Pieaug ne tikai auto, bet arī riepu skaits

Latvijā arvien turpina palielināties transportlīdzekļu skaits, piemēram, kā liecina Auto asociācijas dati, 2023. gadā tika reģistrēti 21 146 jauni vieglie automobiļi, kas ir par 10,6% vairāk nekā 2022. gadā. Savukārt Valsts vides dienesta dati liecina, ka palielinās arī katru gadu tirgū laisto riepu apjoms — 2022. gadā tās bija 20 00 tonnas jaunu riepu, no kurām nedaudz vairāk nekā 16 000 tonnas tika savāktas un nodotas pārstrādei.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Sākot ar 2021. gada otro pusgadu, atkritumu apsaimniekotājiem ir palielināta nolietotu riepu savākšanas norma no 65% uz 85% 2023. gadā. Pērn nolietotās riepas savāktas un pārstrādātas 86% apmērā no realizētā riepu apjoma. Tas darīts ar mērķi savākt arī vēsturiski uzkrātās riepas visā valsts teritorijā. Tomēr, ņemot vērā, ka riepu apjomi pieaug un nolietotu riepu savākšanas normas tiek paaugstinātas, pastāv risks noteikto normu nesasniegšanai, ja nolietotās riepas netiks atbilstoši apsaimniekotas.

Pareiza riepu utilizācija un to pārstrāde ir problēma, kuru nevar ignorēt. Automobiļu skaits uz ceļa katru gadu pieaug, kas palielina riepu ražošanu un pārdošanu. Rūpējoties par dabisko vidi un klimatu, mums jācenšas maksimāli palielināt riepu atkārtotu izmantošanu. 

Autors: Mārtiņš Eglīte, SIA “Zaļā josta” tirdzniecības vadītājs

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Vienam dārgi, citiem bez maksas

Autors Imants Kaziļuns

Aizkrauklē aptaujātie uzņēmēji — riepu tirgotāji, autoservisi, katrs pauž atšķirīgu viedokli par to, lēta vai dārga ir lietoto riepu savākšana. Kristapam Kāpiņam pieder SIA “Kāpiņa serviss”. Viņš teic, ka riepu nodošana kā uzņēmumam ir dārgs pasākums. “Nesaprotu, kādēļ šis pakalpojums ir par maksu. Tie, kas Latvijā ieved jaunas riepas, vienreiz jau samaksā dabas resursu nodokli. Tas nozīmē, ka samaksā par iespēju nodot pārstrādei. Tad kāpēc iedzīvotājiem, uzņēmējiem vēlreiz jāmaksā?

Manuprāt, pēc tam daudz dārgāk ir tās vākt pa mežiem, garāžām, bedrēm. Pārstrādājot riepas, iegūst izejvielas, gumiju, tēraudu, ko pārdodot nopelna. Ārvalstīs, arī tepat kaimiņos, riepas var nodot bez maksas. Tur galvenais ir tās savākt, lai nemētājas. Zinu daudzus sportistus, kas ārzemēs brauc dažādās sacensības, un viņiem tas nav maksas pakalpojums,” teic Kristaps. Saviem klientiem lietotās riepas mēģinot dot atpakaļ, nekrāt, bet tāpat izveidojies uzkrājums. Kristaps piedalās drifta sacensībās, un tas nozīme, ka riepas dilst ļoti ātri. Kad pērk jaunas riepas, piemēram, no “Inter Cars”, tikpat, vai pat vairāk lietotu var nodot viņiem. “Skatījos, ka Rīgā ir kāds pieņemšanas punkts, kur arī var nodot bez maksas, bet tad vajadzīgs apjoms, mums vajadzētu piekraukt kravas auto, kas atkal ir dārgs pasākums,” saka uzņēmuma vadītājs.

SIA “Autos Starts” Aizkrauklē nodarbojas ar jaunu riepu tirdzniecību. Uzņēmuma pārstāve Rudīte Asare teic, ka joprojām pieņem no klientiem vecās riepas, un tas ir bezmaksas pakalpojums. Tā kā paši ieved jaunās riepas, maksā dabas resursu nodokli, lietotās varam atdot atpakaļ pārstrādei. Privātpersonām, kuras lietotās riepas krāj mājās, iespēja tās nodot. Par vienu riepu tad jāmaksā divi eiro. “Protams, kad sakrājas kaudze, summa sanāk liela, un tad izvēlas tās kaut kur izmest,” saka Rudīte.

Aizkrauklē, Torņa ielā, ir SIA “Auto forum” autoserviss. Pārstāve Dace Melngaile par lietotu riepu nodošanu saka: “Mums kā uzņēmumam, par visu, ko nododam, riepām auto stikliem, ir ļoti dārgi jāmaksā. Neatkarīgi no tā, vai pie mums atbrauc firma un tās savāc, vai paši aizvedam. Tāpēc no klientiem, ja viņi pērk jaunas riepas, lietotās neņemam. Senāk bija sakrājusies liela kaudze, to vajadzēja utilizēt, bet jaunu kaudzi cenšamies neveidot.”

Ar autoriepu tirdzniecību un servisa pakalpojumus sniedz SIA “Ošukalns” Aizkrauklē. Rezerves daļu veikala vadītājs Guntars Belkovskis saka, ka senāk lietotās riepas nodot bija dārgi. Piemēram, par lielo, jūras konteineru, pilnu ar lietotām riepām vajadzēja maksāt tūkstoš eiro. Vēlāk, kad Jaunjelgavā sāka strādāt riepu pārstrādes rūpnīca, tā pieņēma riepas un par katru maksāja. Pašlaik, tā kā Ošukalns pats tirgo jaunas riepas, no klienta paņem lietotās. Tās caur starpniekiem savāc jauno riepu piegādātājs.

Sadarbībā ar “Zaļā josta”

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
Staburags.lv komanda.