Svētdiena, 10. augusts
Brencis, Audris, Inuta, Audra
weather-icon
+19° C, vējš 3.19 m/s, DR vēja virziens
Staburags.lv bloku ikona

Pļaviņu novada ģimnāzijā mobilos telefonus izmanto mācību stundās

Skolotājiem Latvijā ir atšķirīgi
uzskati par to, vai jaunās tehnoloģijas, tādas kā, piemēram,
mobilie telefoni skolēniem traucē vai, tieši otrādi, palīdz
mācīties labāk. Pļaviņu novada ģimnāzija un vēl deviņas
citas skolas, piedaloties “Samsung Skola nākotnei” bezmaksas
mācību programmā “Skolotājs 3.0”, ir atradušas formu, kā
jaunās tehnoloģijas mācību vidē izmantot gudri un jēgpilni.

Apzinoties, ka mobilās ierīces ir
svarīga mūsdienu skolēna dzīves sastāvdaļa, četri uzņēmīgi
Pļaviņu novada ģimnāzijas skolotāji sākuši šaubīties, vai
tiešām pareizs ir skolā valdošais aizliegums stundu laikā lietot
mobilās ierīces. Skolotāji vienojušies, ka mobilās ierīces sevī
ietver ne tikai “uzmanības novērsēju”, bet arī lielu
mācīšanās un mācīšanas potenciālu. Tas mudinājis viņus
piedalīties “Samsung Skola nākotnei” apmācību programmā.

“Jau pirms tam, kad uzzinājām par
iespēju iesaistīties Samsung veidotajā mācību programmā, bijām
konstatējuši kādu problēmu. Novērojām, ka skolēni vēlas
izmantot mobilos telefonus uzdevumu risināšanā, bet mūsu iekšējās
kārtības noteikumi viņiem to liedz. Tāpēc domājām, kā
vislabāk šo situāciju risināt, jo nešķita pareizi no skolēniem
pirms stundas telefonus vienkārši savākt. Vienlaikus gribējām,
lai viņi tos izmanto gudri. Skolēni mūsu pārmaiņu projektu
uzņēma ar prieku. Tagad mēs novērojam, ka viņi daudz aktīvāk
iesaistās uzdevumu veikšanā un pat izdara vairāk, nekā skolotājs
prasa. Veicot aptauju, noskaidrojām, ka arī pārējie mūsu skolas
pedagogi ir saskatījuši šāda mūsdienīga mācību procesa
ieguvumus un vairs neizturas nosodoši”, stāsta Pļaviņu novada
ģimnāzijas direktore Rita Pole.

Tagad mobilās ierīces Pļaviņu
novada ģimnāzijas mācību stundās ir kļuvušas par ikdienu, un
skolotāju komanda iesaka 10 šopavasar pašu izmēģinātas,
vienkārši īstenojamas idejas, kā mobilais telefons mācībās
kļūst par palīgu:

1.Izveidojiet mobilās ziņapmaiņas
rīkā WhatsApp klases kontu, kur skolotājs ir diskusiju iniciators
un visi klases skolēni – dalībnieki. Tas palīdzēs ātri un
vienkārši apmainīties ar informāciju. Piemēram, matemātikas
stundas beigās skolotājs aicina bērnus novērtēt stundu,
ierakstot WhatsApp kontā komentāru par to, kas patika vai nepatika
vai kas nebija skaidrs. Tādējādi skolotājs no saviem skolēniem
saņem tūlītēju atgriezenisko saiti un nākamo stundu var
organizēt, ņemot vērā skolēnu ieteikumus. Arī skolēni redz
viens otra komentārus.

2.Skolotājs ar mobilo telefonu uzfilmē
video, kurā izskaidro uzdevuma risināšanas gaitu. Kaut ko līdzīgu
var redzēt interneta vietnē macibuvideo.lv. Šāda pieeja palīdz
skolēniem, kas slimības vai kāda cita iemesla dēļ nav varējuši
piedalīties nodarbībā klātienē. Īpaši aktuāli tas var būt
jaunas mācību vielas apgūšanas sākumā.

3.Bērni jaunu informāciju visātrāk
apgūst darbībā, nevis tikai klausoties. Tādēļ dodiet skolēniem
uzdevumu ar mobilo telefonu uzfilmēt video par noteiktu tematu,
piemēram, projektu nedēļas ietvaros, lai citi bērni šo tematu
varētu labāk iepazīt.

4.Dabas zinību stundā dodieties
pastaigā, katra skolēna uzdevums ir nofotografēt vismaz vienu
aizsargājamo augu (nepazīstamu puķi, krūmu u.tml), internetā
atrast tā nosaukumu un nosūtīt skolotājam informāciju kopā ar
fotoattēlu. Vai arī atrast šo augu, skatoties uz telefonā no
skolotāja saņemtu fotoattēlu.

5.Matemātikas stundās teksta uzdevumu
risināšanā labi palīdz mobilo telefonu aplikācijas, ar kuru
palīdzību skolēni veido animācijas filmiņas, lai attēlotu
uzdevuma norisi. Šāds telpisks uzdevuma izklāsts īpaši
sākumskolas bērniem palīdz vieglāk uztvert uzdevumu un arī
attīsta loģisko domāšanu.

6.Sākumskolai noderīga būs latviešu
izstrādātā ābecītes aplikācija.

7.Sporta nodarbībās mobilos telefonus
var ērti izmantot hronometra vietā, veicot kādus izturības
vingrinājumus, kā arī skrienot krosu, tos var lietot ātruma un
veiktā attāluma mērīšanai.

8.Svešvalodu veiksmīgai apguvei ir
pieejamas dažādas mobilās aplikācijas, ar kuru palīdzību bērni
apgūst gan vārdu pareizu rakstību, gan izrunu, turklāt
nezināmajiem vārdiņiem nozīmi palīdz izprast attēli. Pļaviņu
skola šādas aplikācijas ir veiksmīgi izmantojusi vācu valodas
stundās.

9.Telefonu var izmantot kā interaktīvu
tāfelīti, tas aizvieto papīru.

10.Mobilais telefons vai planšete
bērniem šķiet pievilcīgāki par stacionāro datoru. Ja bērniem
uzdodat uzdevumus, kas risināmi mobilajos telefonos, viņi labprāt
tos sāk pildīt jau skolā, izmantojot brīvos brīžu, kurus
citkārt būtu pavadījuši, spēlējot spēlītes.

Pļaviņu novada ģimnāzijas mentore
un UNESCO Latvijas Nacionālās komisijas Izglītības sektora
vadītāja Ilze Dalbiņa pozitīvi vērtē to, ka skolas komanda
radusi iespēju radoši izmantot mobilos telefonus dažādu mācību
stundu laikā: gan svešvalodu nodarbībās, gan sākumskolas
priekšmetu apguvē, dabas zinībās un pat matemātikā. Viņa
uzsver: “Mobilo telefonu izmantošanas iespējām mācību stundās
paveras faktiski neierobežotas iespējas: fotografēšana,
filmēšana, dalīšanās ar informāciju un daudzveidīgu aplikāciju
izmantošana ir tikai daži no piemēriem. Šo ierīču izmantošana
dažādo mācību darbu, turklāt pilda arī vēl kādu būtisku
funkciju – veicina komunikāciju starp skolotāju un skolēniem,
palīdz viņiem iegūt tik nepieciešamo atgriezenisko saiti.”

““Samsung Skola nākotnei” mūs
mudināja diskutēt par to, kas ir pārmaiņas, ar ko tās sākas.
Ciešā sadarbībā ar citām skolām un saviem menoriem, attīstījām
un pilnveidojām savu pārmaiņu projektu – ieviest mobilo ierīču
lietošanu ikdienas mācībās. Varam par to pateikties pārējām
skolu komandām un mentoriem – jūtamies, ka esam daudz tuvāk mūsu
vīzijas un plāna – mūsdienīgākas un skolēniem tuvākas
ikdienas – realizācijai.,” komentē Rita Pole.

Staburags.lv bloku ikona Komentāri