Transportlīdzeklis ar diviem (retāk trim) riteņiem, ko braucējs darbina ar pedāļiem — tā par velosipēdu teikts latviešu valodas vārdnīcā.
Transportlīdzeklis ar diviem (retāk trim) riteņiem, ko braucējs darbina ar pedāļiem — tā par velosipēdu teikts latviešu valodas vārdnīcā. Ja vēlaties veselīgu dzīvesveidu un ieņēmumi lielāki par minimālo algu, šis transportlīdzeklis jums lieti noderēs.
Svars atkarīgs no rāmja materiāla
Iegādājoties velosipēdu, galvenā uzmanība jāpievērš rāmim. No tā atkarīgs gan velosipēda svars, gan izmantošanas veids.
Ir rāmji, kuri paredzēti šosejas velosipēdiem, treka, dual slalomam (lēkšanai), BMX, krosam, tūrismam, nobraucieniem. Tos izgatavo no dzelzs, hroma un molibdena sakausējuma, alumīnija, skandija, oglekļa šķiedras.
Dzelzs rāmja lielākais trūkums — tas ir smags un neizturīgs pret vibrāciju. Ja velosipēds paredzēts neilgam laikam un intensīvai lēkāšanai, tad varat pirkt droši.
Hroma un molibdena sakausējuma rāmji ir vieglāki, bet rūsē tāpat kā dzelzs rāmji. Šie rāmji galvenokārt paredzēti krosa vai ikdienas izbraukumu velosipēdiem.
Lielākā daļa braucēju izvēlas velosipēdus ar alumīnija rāmjiem. Alumīnijs pret vibrāciju ir izturīgāks.
Skandija rāmji ir ļoti viegli, taču ne tik izturīgi. Tie ir cieti un trausli, bet krosā tas netraucē.
Oglekļa šķiedras rāmji ir visvieglākie, tomēr tiem ir viens trūkums — lai gan ir superizturīgi pret stiepšanu, tie momentā lūst, ja tos mēģina locīt.
Stiepti spieķi labāki
Pērkot velosipēdu, jāpievērš uzmanība arī spieķiem. Tos ražo galvenokārt no dzelzs un alumīnija. Labākie ir stieptie — tas nozīmē, ka lietošanas laikā tie vairāk nestiepsies un nedeformēsies. Alumīnija stieptie spieķi būs gan izturīgi, gan viegli, bet lielākai izturībai tomēr jāizvēlas tērauda spieķi.
Lai ilgāk kalpotu
Lai divritenis ilgāk kalpotu, tas regulāri jātīra un jāeļļo. Tīrīšanai ieteicams izmantot universālo divriteņu tīrītāju “Finisch Line Bike”. Ja eļļosiet regulāri, divritenis ripos viegli un klusi. Eļļošanas vietas: ķēde, pārslēdzēji, bremžu rokturis.
Cenas visādām gaumēm
Divriteņa cena atkarīga no materiāla, sarežģītības un ražotājvalsts.
Kokneses būvmateriālu un saimniecības preču veikalā var nopirkt bērnu divriteņus par Ls 20 līdz Ls 30. Pusaudži iecienījuši tā saucamos “ātrumniekus”. To cena — Ls 55, 69, 75, 99. Tie gatavoti Honkongā, Taivanā. Baltkrievijā ražotie sieviešu un vīriešu divriteņi maksā Ls 45,90. Velosipēdus, kuri dārgāki par Ls 70, var iegādāties uz nomaksu.
Aizkrauklē divriteņus var iegādāties daudzos veikalos. “Maxi mix” lētākie — Minskā ražotie — maksā Ls 49, dārgākie — ASV ražotie — Ls 120 līdz Ls 170. Pusaudžiem domātus velosipēdus pārdot arī “Juttā”, taču pēc tiem liels pieprasījums. Vakar varēja iegādāties tikai vienu velosipēdu par Ls 71,90. Drīzumā paredzams pievedums. Lielā izvēlē divriteņus var nopirkt arī veikalā “Kross”, “Viss dārzkopim” un citviet.
Divriteņu noma — neatklāts bizness
Nesaprotu, kāpēc Latvijā nav cieņā velosipēdu nomas punkti? Salīdzinot ar citām valstīm, velosipēds, šķiet, pie mums ir pabērna lomā, velosipēdistu manāms pamaz. Atceros, Hanzas dienās Zviedrijā lielākā daļa Kokneses dejotāju braukāja ar velosipēdiem — viņi tos bija iznomājuši.
Manuprāt, vasarā velosipēdu noma būtu īpaši izdevīgs bizness, jo ne visi tos var iegādāties.