Spēkā stājušies noteikumi par “Transportlīdzekļu tehnisko stāvokli un valsts tehnisko apskati”.
Spēkā stājušies noteikumi par “Transportlīdzekļu tehnisko stāvokli un valsts tehnisko apskati”. To mērķis ir maksimāli mazināt apskates inspektoru subjektivitāti.
Vērtējuma sistēma nemainās
Kā “Staburags” noskaidroja CSDD Sabiedrisko attiecību daļā, jaunajos noteikumos katram transportlīdzekļa mezglam izstrādāts iespējamo trūkumu saraksts un novērtējums, kādu var piešķirt par konkrētu normatīvajos dokumentos fiksētu defektu vai bojājumu. Pats novērtējums gan nemainās, un inspektors, tāpat kā iepriekš, par transportlīdzekļa tehnisko kārtību piešķir vienu no četrām ballēm, kur augstākais novērtējums ir “0” — trūkumi un bojājumi nav konstatēti, bet zemākais “3” — konstatēti bīstami trūkumi vai bojājumi, kas apdraud satiksmes drošību. Mainījusies vienīgi kārtība, kādā nosaka vērtējumu.
— Iepriekš tehniskās apskates laikā inspektors pats varēja piešķirt vērtējumu transportlīdzekļa defektam, bet jaunajos dokumentos ir detalizēti noteikts, kāds vērtējums jāpiešķir par konkrētu bojājumu, — stāsta CSDD Sabiedrisko attiecību daļas speciāliste Džoanna Eglīte. — Piemēram, eļļas vai dzesēšanas šķidruma noplūde. Ja eļļa sūcas, bet piles neveidojas, piešķirams novērtējums “1”, ja eļļas vai dzesēšanas šķidrums sūcas un piles veidojas — “2”, ja intensīvi pil vai plūst — “3”.
Stingrākas prasības, braucot ar gāzi
Jaunajos noteikumos arī precizētas un detalizēti formulētas tehniskās prasības signāllukturu izstarotās gaismas stiprumam, gāzes barošanas iekārtām un sakabes iekārtu tehniskajai kārtībai.
Automašīnām, kuras aprīkotas ar gāzes barošanas iekārtu, mainītas arī prasības izplūdes gāzēm. Turpmāk ogļskābā gāze (CO) šo automašīnu izplūdes gāzēs nedrīkstēs pārsniegt 1,5 procentus līdzšinējo 2,5 procentu vietā, jo uzskatīts, ka gāzes iekārtas ir dabai nekaitīgākas.
Jaunajos noteikumos stingrākas prasības ir arī pārbūvētiem transportlīdzekļiem.
Autovadītāji par godīgumu šaubās
“Staburags” aptaujāja vairākus autovadītājus, un visi priecājās, ka nu inspektoriem vairs nebūs iespēju piešķirt automašīnai zemāku novērtējumu tikai tādēļ, ka nepatīk pats autovadītājs. Taču to, ka šie noteikumi inspektorus padarīs maksimāli godīgus, braucēji apšauba.
— Jaunie noteikumi neliedz inspektoram “pievērt” acis un bojājumu izlikties nemanām, piešķirot nepamatoti augstu novērtējumu, — spriež kāds autovadītājs, kurš nevēlējās minēt vārdu. — Manuprāt, noteikumi atvieglos tehniskās apskates veikšanu godīgiem cilvēkiem, bet tiem, kuri brauca pa “sētas durvīm”, nekas nemainīsies.
Katrs pats var pētīt katalogu
Tāpat autovadītāji uztraucas, kā viņi varēs zināt, kāds vērtējums piešķirams par konkrēto bojājumu.
— Autovadītājiem jau nav ne katalogu, ne instrukciju, kur šie bojājumi un vērtējumi nosaukti, — uztraucas Jānis no Sunākstes.
CSDD Aizkraukles nodaļā “Staburagam” paskaidroja, ka katalogs, kurā norādīti iespējamie bojājumi un to vērtējums, ir tehniskās apskates stacijās un CSDD. Ikviens, kuram tas interesē, var katalogu apskatīt un pārliecināties, vai automašīna novērtēta atbilstoši noteikumiem.