Otrdiena, 23. decembris
Viktorija, Balva
weather-icon
+-5° C, vējš 2.49 m/s, ZA vēja virziens
Staburags.lv bloku ikona

Tīklā “Ogre, Aizkraukle” sludinās jaunu pasažieru pārvadājumu konkursu

Latvijas Autotransporta direk­cija, izvērtējot konkursa pieteikumus par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu no 2021. gada tīklā “Ogre, Aiz­kraukle”, par uzvarētāju neatzina nevienu pretendentu, līdz ar to tuvākajā laikā tiks sludināts jauns konkurss.

Četras lotes pagaidām “tukšas”
Autotransporta direkcijas pārstāve Zane Plone informē, ka konkursā tika vērtēts saimnieciski izdevīgākais piedāvājums, kur cena veido 40%, bet tehniskais piedāvājums — 60%. Transporta tīklā jeb lotē “Ogre, Aizkraukle” piedalījās divi pretendenti — SIA “Jēkabpils autobusu parks” un a.s. “CATA”. “Šajā lotē nav punktu vērtējuma, jo abi piedāvājumi tika izslēgti no konkursa. Lotē jānodrošina kā vietējie, tā arī starppilsētu pārvadājumi, piemēram, maršrutā Aizkraukle—Rīga. Tā kā abu pretendentu piedāvājums neatbilda konkursa nolikuma prasībām, uz šo loti tuvāko nedēļu laikā tiks sludināts jauns konkurss,” saka Zane Plone.

Kopumā Latvijā no 16 maršrutu tīkla daļām uzvarētāji izraudzīti 12 daļās. Jauns konkurss tiks rīkots arī tīkla daļās “Cēsis”, “Jēkabpils, Preiļi, Līvāni” un “Limbaži, Sigulda”. Konkursā varēs piedalīties arī līdzšinējie pretendenti. Lai nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojumu nepārtrauktību šajās četrās maršrutu tīkla daļās, tiks pagarināts līgums ar esošajiem pārvadātajiem vai tiks izvēlēts pārvadātājs uz laiku, kamēr stāsies spēkā jaunais līgums ar konkursa uzvarētāju.

Jāuzlabo piedāvājums
Aizkraukles reģionā pasažieru pārvadājumus veic akciju sabiedrība “CATA”, kurā kapitāldaļas pieder arī Aizkraukles novada pašvaldībai. Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš Latvijas Televīzijas raidījumam “Rīta Panorāma” sacīja, ka akciju sabiedrība “CATA” konkursā piedāvāja pasažieru pārvadājumus vairākās Latvijas autotransporta tīkla daļās ar mērķi paplašināt savu darbību un iesniedza dārgāko piedāvājumu, kas “neatbilda tehniskajai vērtēšanai”, bet, ja “CATA” būtu izstrādājusi labu, kvalitatīvu piedāvājumu, būtu uzvarējusi, lai arī piedāvājums bija dārgāks, jo konkurentu piedāvājums arī nebija atbilstošs. Kristiāns Godiņš norādīja, ka 10 dienu laikā pēc rezultātu paziņošanas pretendenti var vērsties Iepirkumu uzraudzības birojā, kas mēneša laikā izvērtēs, vai ir pamatotas sūdzības un pamatoti neslēgt līgumu. Pastāv tiesvedības iespējas, ja ir vairāk nekā viens pretendents vai arī ir bijis viens pretendents, kas nav uzvarējis, taču līdz šim Iepirkumu uzraudzības birojs sūdzības ir noraidījis kā nepamatotas. “Mēs ieguldījām lielu darbu, ar vienādu pieeju vērtējot visus uzņēmumus, katram var būt savas simpātijas vai antipātijas pret vienu vai otru pakalpojuma sniedzēju vai vienu vai otru uzņēmuma vadītāju, bet jāvadās atbilstoši Iepirkuma likuma prasībām,” norādīja Kristiāns Godiņš.

Pēc kara visi gudri
Lai gan Autotransporta direkcija apgalvo, ka konkursa rezultāti izvērtēti godīgi, neņemot vērā politisko piederību vai kādus citus iemeslus, bet stingri vadoties pēc nolikuma prasībām, tomēr izskanējis arī viedoklis, ka lielāko daļu maršrutu ieguvuši trīs uzņēmumi, kas saistīti ar Latvijas politikā zināmām personām.

“Vai konkursa rezultāti izvērtēti godīgi vai negodīgi, par to nevaru runāt, jo neesmu redzējis citu pretendentu piedāvājumu un nevaru analizēt citu cilvēku darbu,” saka akciju sabiedrības “CATA” pasažieru pārvadājumu daļas vadītājs Lotārs Dravants. “Par to atbild Iepirkumu komisija. Varam runāt tikai par savu piedāvājumu.”

Ko darīs “CATA” — iesniegs pārsūdzību vai piedalīsies jaunajā konkursā? “Pārsūdzību var iesniegt līdz 28. maijam, un mēs, iespējams, to iesniegsim, par to lems uzņēmuma valde,” saka Lotārs Dravants. “Analizējam atteikuma iemeslus, esam saņēmuši plašu informāciju par to, kāpēc mūsu piedāvājums nav apstiprināts, un, kad to būsim izdarījuši un sapratuši, lemsim, ko darīt tālāk. Tā kā konkurss vēl nav izsludināts, mēs pagaidām nelemjam par to, kā vēl nav. Ja konkurss tiks izsludināts, vērtēsim piedāvājumu un iespēju tajā piedalīties.” 
Uz jautājumu, vai “CATA” piekrīt Godiņa teiktajam, ka tā varēja izstrādāt labāku piedāvājumu, Lotārs Dravants atbild, ka pēc kara visi gudri. “Ko varējām, tobrīd maksimāli izdarījām,” viņš saka. “Šodien, iespējams, skatāmies citādām acīm uz to, kas bija vakar.”

Pierod, ka nav konkurentu
Kāpēc konkurss četrās tīkla daļās bija nesekmīgs? “Piedāvājumi kvalitātes ziņā bija ļoti atšķirīgi, un tieši sajās četrās tīkla daļās visi piedāvājumi, citur viens, citur divi, bija neatbilstoši tehniskajā un finanšu vērtēšanā. Piemēram, bija piedāvājumi, kur autobusu vecums pārsniedz maksimāli atļauto, neradās pārliecība, vai pārvadātājs tīklu var apkalpot ar esošo autobusu skaitu. Secinājums — tiem uzņēmumiem, kuri bija pieraduši pie tā, ka viņu tīkla daļā nav konkursa vai nav konkurentu, acīmredzot bija sajūta, ka gan jau viss būs labi.  Viena daļa piedāvājumu tiešām bija vāji,” atzina Kristiāns Godiņš.

Visos autobusos būs bezvadu internets
Šāds konkurss prasību ziņā vēl nav bijis — tās noteiktas vienādas visā Latvijas teritorijā, visās tīkla daļās —  atzina Kristiāns Godiņš.
“Konkursa rezultātā pasažieri iegūs augstas kvalitātes pakalpojumus ar autobusiem, kuru vidējais vecums 10 gadu periodā būs mazāks par pieciem gadiem. Informācija par gaidāmajām pieturām autobusos tiks paziņota gan audio formātā, gan vizuāli,” informē Zane Plone. “Visi transportlīdzekļi būs aprīkoti ar elektronisku maršruta zīmi, drošības jostām, bezvadu internetu (wi-fi), kas izmanto vismaz LTE jeb “4G+” mobilo datu pārraides tehnoloģiju, kā arī tajos būs pieejami bezskaidras naudas norēķini. Trešdaļa autobusu būs aprīkoti ar velosipēdu turētājiem. No 2021. gada vismaz 70% autobusu būs uzstādīts pacēlājs, nodrošinot vismaz vienu vietu personai ratiņkrēslā. Šādi augstas kvalitātes pakalpojumi tiks ieviesti ar mērķi pārsēdināt iedzīvotājus no privātā automobiļa uz konkurētspējīgu, kvalitatīvu, pieejamu, ērtu un drošu sabiedrisko transportu. Mazinot oglekļa dioksīda CO2 izmešu ietekmi uz iedzīvotāju dzīves kvalitāti, bezizmešu autobusu īpatsvars būs aptuveni 10% no visiem pakalpojumu nodrošināšanā izmantojamajiem autobusiem.”

Ieviesīs komerciālos maršrutus
No 2021. gada līdz ar valsts dotētā sabiedriskā transporta pakalpojumu būtisku uzlabošanos tiks ieviesti arī komerciālie maršruti, kuros visi izdevumi būs paša uzņēmuma pašrisks. Tāpat jauninājums, kas ir ietverts konkursa nolikumā, ir bezmaksas sabiedriskā transporta ieviešana mazapdzīvotos lauku reģionos, tādējādi motivējot iedzīvotājus izmantot sabiedrisko transportu.

Vai nākamgad varētu palielināties biļešu cenas? “Pretendentu piedāvātā pašizmaksa par vienu kilometru ir tuvu tai, kuru prognozējām pirms konkursa. Skatāmies, lai ieņēmumi un izdevumi būtu sabalansēti, lai vismaz 50 procentus ieņemam no biļetēm, un valsts piemaksā 50 procentus. Ja šī proporcija saglabājas, nav pamata pārskatīt biļešu cenu. Ja mainās, mēs tās pārskatām,” LTV raidījumā “Rīta Panorāma” sacīja Kristiāns Godiņš. “Ja finanšu rādītāji, ieņēmumu rādītāji būs atbilstoši mūsu prognozēm, biļešu cenām nevajadzētu mainīties ne 2020., ne 2021. gadā.”

Fakts
Konkursam par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu 16 Latvijas teritorijas maršrutu tīkla daļās 2021. gadā kopumā tika saņemti 40 piedāvājumi, kurus iesniedza 15 pretendenti. No viņiem uzvarēja astoņi, kā arī iesaistīts viens apakšuzņēmums.

2018. gadā Aizkraukles maršrutu tīkla daļā vietējās nozīmes maršrutos (ne starppilsētu, piemēram, maršrutā Aiz­kraukle—Rīga) pārvadāti 81,5 tūkstoši pasažieru, savukārt 2019. gadā — aptuveni 80 tūkstošu. 
Avots: Autotransporta direkcija

Uzziņa

◆ Autotransporta direkcija Latvijā 2021. gadā plāno 1030 maršrutu un gandrīz 6200 reisu.
◆ Kopējais maršrutu tīkla apjoms jeb autobusu nobraukums no 2021. gada būs aptuveni 65 miljoni kilometru gadā. 
Avots:  Autotransporta direkcija

Staburags.lv bloku ikona Komentāri

Staburags.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.