Sākot no 14. augusta Jelgavā, Pasta salā, divas nedēļas cilvēki bez maksas konkrētā maršrutā var braukt ar bezpilota autobusu, bet Aizkrauklē šo pašu autobusu divas nedēļas varēs izmēģināt, sākot no 9. septembra.
Paredzēts, ka Aizkrauklē maršruts vedīs no Lāčplēša ielas uz Vēstures un mākslas muzeju “Kalna Ziedos”. Šis maršruts pēc pilsētas apskates dabā jau pasen tika izvēlēts diskusijās, kurās piedalījās Zemgales Plānošanas reģiona, pašvaldības, Ceļu satiksmes drošības direkcijas, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības, Ceļu policijas, Dānijas pārstāvji. Toreiz sākotnēji tika apspriests maršruts no Aizkraukles līdz dzelzceļa stacijai, kur vēlas nokļūt daudz cilvēku, taču šis variants tika atzīts par nepiemērotu, jo autobusa ietilpība ir neliela un ceļā būtu jāšķērso Rīgas—Daugavpils šoseja. Tika secināts, ka jāizvēlas tāds ceļa posms, lai netraucētu citu transportlīdzekļu kustību, jo bezpilota autobuss brauc lēni un apstājas, ja ceļā pamana šķēršļus. Stūres tajā nav, bet ir dažādi sensori, kas uztver apkārtējo vidi un liek piebremzēt vai apstāties. Transportlīdzeklis brauc pēc iepriekš ieprogrammēta maršruta sasaistē ar Globālās pozicionēšanas sistēmu (GPS). “Tā kā Latvijas likumi nepieļauj autobusa braukšanu bez vadītāja, tajā būs pavadonis, kas visu kontrolēs un nepieciešamības gadījumā pārņems vadību. Programmēšanu veic ārvalstu speciālists, bet pavadonis būs Latvijas pārstāvis,” stāsta Zemgales Plānošanas reģiona sabiedrisko attiecību speciāliste Ilze Lujāne. “Drīzumā brauksim uz Aizkraukli, lai veiktu programmēšanas darbus, izvēlētos autobusa kustības grafiku un pārbaudītu, vai varēs uztvert GPS signālus, ar kuru uztveršanu Jelgavā radās problēma.”
Iespēju braukt ar bezpilota autobusu sagādājis Zemgales Plānošanas reģions projektā “Baltijas jūras reģiona sadarbība pārejai uz videi draudzīgu autonomo (bezvadītāju) pirmās/pēdējās jūdzes sabiedrisko transportu (“Sohjoa Baltic” )”. Projekts tiek īstenots jau no 2017. gada oktobra un noslēgsies šī gada septembrī. Tā kopējais budžets ir 3,8 miljoni eiro, no kā 2,8 miljonus eiro līdzfinansē Interreg Baltijas jūras reģiona transnacionālās sadarbības programma.
Projekta mērķis ir uzlabot videi draudzīgas transporta sistēmas pilsētu teritorijās, izmantojot pilsētas transporta dažādību un apkalpojot lielāku skaitu iedzīvotāju. ◆