Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) izstrādājis priekšlikumus grozījumiem likumos, kas ļautu būtiski palielināt administratīvo sodu par piedalīšanos ceļu satiksmē ar transportlīdzekli, kuram nav obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas (OCTA). Plānots, ka sods varētu divreiz pārsniegt pašreiz noteikto. Priekšlikums jau iesniegts Finanšu ministrijā.
LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics uzskata, ka, ņemot vērā iedzīvotāju dzīves līmeņa paaugstināšanos pēdējos gados un pārmaiņas ekonomiskajā situācijā, nepieciešams pārskatīt soda apmērus par braukšanu ar transportlīdzekli, kuram nav OCTA. Pretējā gadījumā varētu palielināties to ceļu satiksmes dalībnieku skaits, kas brauc, neapdrošinot civiltiesisko atbildību. Administratīvais sods ir jāpalielina no 80 līdz 150 latiem līdzšinējo 50 vietā. Savukārt, ja pārkāpums veikts gada laikā atkārtoti, tad autovadītājam jāpiemēro 180 līdz 250 latu naudassods.
LTAB dati liecina, ka ik gadu ceļu satiksmē Latvijā piedalās apmēram 3% transportlīdzekļu, kuriem nav OCTA. Aizkraukles rajona ceļu policijas priekšnieks Andis Bēnītis informē, ka Aizkraukles rajonā pērn par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem uzrakstīti 6397 administratīvie protokoli. 309 gadījumos (4,8%) konstatēts, ka vadītājam nav apdrošināta civiltiesiskā atbildība.
Reti kurš autovadītājs, kurš brauc ar transportlīdzekli bez OCTA, apzinās patiesos riskus, kuriem sevi pakļauj. Ja satiksmes nelaimes gadījums tiek izraisīts ar neapdrošinātu transportlīdzekli, tad vainīgajiem radītos zaudējumus cietušajiem nāksies segt no saviem līdzekļiem. Latvijas apdrošinātāju praksē ir ceļu satiksmes nelaimes gadījumi, par kuriem atlīdzībās tiek izmaksāti pat vairāki miljoni eiro. Līdz šim lielākā saņemtā zaudējumu atlīdzības prasība ir 5,3 miljoni eiro par nelaimes gadījumu, kas notika 2007. gadā Īrijā ar Latvijā reģistrētu transportlīdzekli. Ja to būtu izraisījis neapdrošināts transportlīdzeklis, tad šo summu būtu jāatlīdzina vainīgā transportlīdzekļa īpašniekam vai vadītājam.
Saskaņā ar likumu par OCTA, zaudējumi par neapdrošinātu transportlīdzekļu izraisītajiem ceļu satiksmes nelaimes gadījumiem vispirms tiek atlīdzināti no speciāla OCTA Garantijas fonda, ko veido iemaksas par iegādātajām OCTA polisēm. Pēc tam LTAB kā Garantijas fonda turētājs ir tiesīgs iesniegt regresa prasību pret ceļu satiksmes nelaimes gadījumu izraisījušā transportlīdzekļa īpašnieku (vai vadītāju), ja viņš nav apdrošinājis savu civiltiesisko atbildību. Ja viņš labprātīgi neatlīdzina zaudējumus, kas cietušajam kompensēti no Garantijas fonda, tad līdzekļu atgūšana tiek panākta ar tiesas starpniecību.
Citās Eiropas valstīs sods par braukšanu bez apdrošināšanas ir ievērojami lielāks nekā Latvijā. Piemēram, Igaunijā par braukšanu bez OCTA likums paredz administratīvo sodu līdz EEK 6000 jeb 270 latiem. Polijā administratīvo sodu nosaka, ņemot vērā laika posmu, kurā transportlīdzeklis nav bijis apdrošināts. Ja ilgāk nekā divas nedēļas, tad sods pat vieglo automašīnu ir 500 eiro jeb apmēram 350 latu. Vācijā soda sankcijas nosaka tiesa, katru gadījumu izvērtējot individuāli, tomēr parasti jau pirmajā reizē piespriež administratīvo sodu vainīgā divu mēnešalgu apmērā. Norvēģijā — NOK 5000 jeb aptuveni 420 latu. Itālijā papildu 500 eiro jeb aptuveni 350 latiem administratīvā soda jāsamierinās ar automašīnas konfiskāciju uz laiku. Līdzīgi ceļu policija drīkst darīt arī Lielbritānijā un Slovēnijā. Lielbritānijā sods var sasniegt pat 5000 mārciņu jeb vairāk nekā 4000 latu.