Cilvēkiem patīk iepirkties pašapkalpošanās veikalos, jo var ērti izvēlēties preci. Reizēm gan šāda iepirkšanās sagādā arī nepatīkamus brīžus, kad nejauši aizskarta vai nevīžīgi novietota lieta nokrīt no plaukta.
Cilvēkiem patīk iepirkties pašapkalpošanās veikalos, jo var ērti izvēlēties preci. Reizēm gan šāda iepirkšanās sagādā arī nepatīkamus brīžus, kad nejauši aizskarta vai nevīžīgi novietota lieta nokrīt no plaukta.
Brīdina būt piesardzīgiem
Līdzīgu starpgadījumu novēroja kāda pļaviņiete, iepērkoties SIA “Altri” veikalā “Triāls” Pļaviņās. Nekāds incidents neizcēlās. Pircējs samaksāja par skādi, lai gan viņa vaina notikušajā bija maza. Sievieti satrauc jautājums — kā jārīkojas līdzīgos gadījumos, ja pircējs nejūtas atbildīgs, kādas ir viņa tiesības?
Veikala “Triāls” vadītāja Dace Zeipe stāsta, ka cilvēku neuzmanības dēļ nereti nokrīt un tiek sabojāta kāda prece, tomēr visi pārpratumi noskaidroti. Veikalā pie sienas redzamā vietā novietoti iekšējās kārtības noteikumi, kuri cilvēkus brīdina būt piesardzīgiem. Pretējā gadījumā viņi ir materiāli atbildīgi par nodarīto kaitējumu. D. Zeipe atzīst, ka arī pārdevēji nav aizsargāti. Dažkārt cilvēki rīkojas patiesi bezatbildīgi, īpaši, ja ir alkohola reibumā, un par nodarīto zaudējumu pat nedomā.
Kompromisu var rast
Telefoniski sazinoties ar SIA “Altri” tirdzniecības starpnieci Skaidrīti Bērziņu, noskaidroju — ja pircējs kaut ko sabojā un savu vainu atzīst, viņš par to ir atbildīgs un samaksā par preci. Ja cilvēks sevi par vainīgu neatzīst, veikalā ir jāuzraksta akts un vēlreiz jāizvērtē notikušais. Katra šāda situācija jāizskata atsevišķi un uz vietas. Kompromisu var rast vienmēr.
Veikals “Triāls” Pļaviņās ir iecienīts. Pircējus gan neapmierina norēķina kasu izvietojums un šaurās ejas.
— Pagriežoties ar iepirkumu grozu vai elkoni itin viegli var aizskart kādu burku. Preču ir daudz. Ja no plaukta paņem vienu kečupa burciņu, nevar zināt, vai pārējās nenogāzīsies uz grīdas,— teic kāda pļaviņiete.
S. Bērziņa atzīst, ka šajā ziņā noteikti būs izmaiņas, jo kasu izvietojums neapmierina arī SIA “Altri”.
Aptaujātie pircēji vēlējās noskaidrot, kā rīkoties gadījumos, ja iegādāta nekvalitatīva pārtikas prece, ko konstatē tikai mājās.
Veikala vadītāja atgādina, ka prece noteikti jānes atpakaļ, to apmainīs vai kompensēs izdevumus. Par kvalitāti pilnībā atbild ražotājs.
Pašiem arī jādomā
Pircēju un pārdevēju savstarpējās attiecības nākas risināt arī citu pašapkalpošanās veikalu darbiniekiem. SIA “Bezdelīgas” vadītāja Vija Kučinska stāsta, ka atbildības un pienākumu jautājums skaidri nav formulēts arī tirdzniecības likumā.
— Ja pircējs preci ir paņēmis rokā un neuzmanīgi rīkojies, parasti ir apzinīgs un samaksā, jo ir atbildīgs. Ja kaut kas nokrīt zemē, aizķerot ar iepirkumu grozu vai mēteļa stūri, tie jau ir dabīgie zudumi, ko norakstām. Šādiem zudumiem ir noteikts procents, kas nevar būt neierobežots, tāpēc mums pašiem ir vairāk jāpiedomā, lai līdzīgas situācijas neatkārtotos — prece būtu drošībā un cilvēkam ērti iepirkties. Protams, ikviens tirgotājs vēlas izlikt preci, lai tā būtu pamanāmāka. Bieži vien konflikti rodas kafejnīcā, ja apmeklētāji sasit glāzes. Šos zaudējumus pieskaitām rēķinam, lai gan cilvēki ar to ir neapmierināti. Ja ir bijuši neuzmanīgi, pašiem jāatbild, — saka V. Kučinska.
Arī viņa piebilst, ka pircējam ir tiesības nekvalitatīvu vai bojātu preci atdot atpakaļ veikalā vai tieši ražotājam, uzrādot pirkuma čeku. Tas gan neattiecas uz pretenzijām, ja cilvēkam kāds izstrādājums vienkārši nav garšojis.
Lieto spēku
Veikala apmeklējums var izvērsties arī par biedu — pastāstīja kāda sieviete, kura iepirkās minimārketā “Elvi” Koknesē tā atklāšanas dienā.
— Cilvēku todien veikalā bija daudz. Kāds vīrietis pagriežoties ar mēteļa stūri plauktā aizķēra alkohola pudeli. Tā nokrita uz grīdas un saplīsa. Apsargi tūlīt bija klāt un fiziski viņu ietekmēja. Izsauca arī policiju, kura vīrieti aizveda. Neizskatījās, ka viņš būtu piedzēries. Šo incidentu redzēja daudz cilvēku, — stāsta sieviete.
Veikalnieki atzīst — jebkurai situācijai ir atrisinājums, arī nepatīkamai. Ja konfliktu neizdodas novērst, cilvēks palīdzību var meklēt Patērētāju aizsardzības centrā. Nekad jau nevar zināt, kurš pirkums izrādīsies liktenīgs, tāpēc nevajadzētu aizmirst paņemt čeku.