Valdība aizvadītā gada izskaņā piešķīra 27 miljonus eiro no kopējās 300 miljonu lielās investīciju programmas autoceļu attīstībai, lai nodrošinātu labāku jauno pašvaldību sasniedzamību saistībā ar administratīvi teritoriālo reformu. Remontējamo ceļu sarakstā ir arī seši valsts reģionālo un vietējo autoceļu posmi topošajā Aizkraukles novadā.
Prioritāri pārbūvējamo un atjaunojamo valsts reģionālo un vietējo autoceļu posmu noteikšanā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) sadarbojās ar Satiksmes ministriju un “Latvijas Valsts ceļiem”. Kopumā paredzēts atjaunot līdz pat 900 km autoceļu, kuru pārbūve un atjaunošana ir prioritāra reformas īstenošanai: Rīgas Plānošanas reģionā — 183,29 km, Zemgales Plānošanas reģionā — 159,50 km, Kurzemes Plānošanas reģionā — 137,18 km, Latgales Plānošanas reģionā — 235,04 km, Vidzemes Plānošanas reģionā — 162,98 km.
Tieši plānošanas reģioniem sadarbībā ar vietējām pašvaldībām VARAM lūdza sagatavot un iesniegt priekšlikumus prioritāri pārbūvējamo un atjaunojamo valsts reģionālo un vietējo autoceļu posmiem. Zemgales Plānošanas reģions prioritāro ceļu sarakstu koriģēja un ministrijā sniedza vairākkārt. Viens no iemesliem — nenotikušās konsultācijas ar vietējām pašvaldībām, kas kļuva par iemeslu vietvaru neapmierinātībai par sarakstā iekļautiem vai neiekļautiem ceļiem. Rezultātā VARAM mājaslapā publiskotā informācija liecina, ka saistībā ar novadu reformu atbalstāmo ceļu sarakstā iekļauti seši posmi Aizkraukles reģionā: ceļa Pļaviņas—Juči posms 560 metru garumā Pļaviņu novadā, J. Purapuķes iela 1,6 km garumā Skrīveros, ceļa Daudzeva—Viesīte—Apserde posms 890 metru garumā Jaunjelgavas novadā, ceļš Sērene—Kalnieši 37 km garumā Jaunjelgavas un Neretas novadā, ceļa Nereta—Pilskalne—Ērberģe 8,52 km posms Neretas novadā, ceļa Jēkabpils—Lietuvas robeža divi posmi 13,26 un 24,2 km garumā Viesītes un Neretas novadā.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Artūrs Toms Plešs norāda: “Administratīvi teritoriālās reformas kontekstā, lai nodrošinātu ērtu un ilgtspējīgu iedzīvotāju mobilitāti un novadu centru sasniedzamību, esam apzinājuši nozīmīgākos ceļu posmus, kuriem nepieciešams remonts vai pārbūve. 2019. gadā, kad reforma tika sākta, valdība vienojās, ka tās viena no prioritātēm būs ceļu tīkla sakārtošana reģionos. Esam sagatavojuši 300 miljonu eiro investīciju programmu autoceļu attīstībai, kuras īstenošana mērķtiecīgi virzījusies uz iecerēto, lai trīs gadu laikā pašvaldībām būtiskākie ceļu posmi tiktu sakārtoti. Šogad tie būs jau 27 miljoni eiro.” ◆