Šovasar sāksies vērienīgi Daugavas krasta stiprināšanas darbi vairāk nekā 200 metru garā posmā pie Kokneses luterāņu baznīcas.
Par Daugavas krasta stiprināšanas nepieciešamību šajā vietā runāts vairākus gadus, taču līdz darbu veikšanai kā netika, tā netika. Tika izstrādāts projekts, veikta izpēte, līdz beidzot 2018. gadā projekts par Daugavas krasta stiprināšanu Koknesē tika saskaņots un apstiprināts, taču šoreiz ieilga iepirkuma procedūra. Tika saņemtas sūdzības no iepirkuma pretendentiem, līdz tas vispār tika pārtraukts. Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra, kas ir būvniecības darbu pasūtītājs, valdes priekšsēdētājs Ingemars Harmsens saka: “Tikko pirms gada sāku strādāt, iepirkums tika atcelts. Tas atradās ministrijās saskaņošanai, bet, mūsuprāt, par neadekvāti augstu cenu. Zemākie piedāvājumi tika noraidīti un akceptēti dārgākie. Mēs pārtraucām iepirkumu, sagatavojām jaunu, kas ir noslēdzies bez pārsūdz ībām. Pieteikumu skaits bija diezgan liels, cenu amplitūda arī diezgan liela, bet saskaņā ar likumu tika izvēlēts zemākās cenas piedāvājums.”
Projekta autors un autoruzraugs Pēteris Blumats, Koknesē tiekoties ar pašvaldības pārstāvjiem un rādot dabā plānotos darbus, pastāstīja, ka iepriekš krasta stiprināšana tajā vietā veikta 1998. gadā, taču ne tādā apjomā, kā tas notiks tagad. Toreiz stiprināšanai izmantoti dolomīta akmeņi, taču laika gaitā ūdens svārstību rezultātā tie ir erozijas noēsti.
Kopumā darbi tiks veikti 220 metru garumā — 100 metru uz katru pusi no baznīcas. “Mūsu skatījumā projekts ir vienkāršs, tas nav ļoti apjomīgs, lai gan ieguldītā naudas summa krasta stiprināšanā ir 1,3 miljoni eiro. Tā ir nauda, ko uzņēmums “Latvenergo” paredz tieši šim mērķim. Krasta stiprināšanā tiks iestrādāti 27 tūkstoši kubikmetru materiāla. Var teikt, ka ar to mēs pamatīgi iztukšojam vienu karjeru,” saka projekta autors.
Kā lielāko risku projektā Pēteris Blumats min iestrādātā materiāla frakciju, kas ir specifiska, tāda neviena karjera krājumā nav, tā tiek speciāli ražota tieši šim objektam, jo visi karjeri strādā ceļu būvei, kur vajadzīgs cita izmēra materiāls. Šis ir nestandarta pasūtījums — saka projekta autors.
Būvdarbos iesaistītā kravas tehnika piekļūšanai objektam izmantos gan Blaumaņa ielu, gan arī 1905. gada ielu, jo plānots, ka granti un šķembas vedīs no Rīteru karjera Klintaines pusē un no Salenieku karjera Sērenē. Pēteris Blumats stāsta, ka satiksmes organizācija uz baznīcu un tālāk esošo laivu piestātni, estrādi un parku tiks saskaņota ar pašvaldību. Piekļuve šiem objektiem ne mirkli netiks slēgta, taču, visdrīzāk, būs jārēķinās ar ātruma ierobežojumu. Tāpat visu būvdarbu laiku varēs piekļūt arī baznīcai un Kokneses dabas takai, kas sākas tieši pie dievnama. Lai kravas mašīnas, kas piegādā objektam granti, ar netīrajām riepām to nesanestu ciemata ielās, riepas tiks skalotas. Būvuzraugam būs jāseko līdzi, kā šie nosacījumi tiek ievēroti.
“Darbu gaitā noņems krasta apaugumu un rezultātā veidosies grants uzbērums, ko varēs izmantot arī pastaigām. Krasta zonu ir izpētījuši biotopu eksperti, ar vides ekspertiem ir saskaņota 18 koku nociršana. Pēc darbu pabeigšanas te veidosies robusta, bet skaista vide,” saka projekta autors.
Viens no iemesliem šī projekta īstenošanai ir pašā upes krastā esošā Kokneses luterāņu baznīca, kas ir valsts nozīmes kultūrvēstures piemineklis. Plaisas sienā, kas aizpildītas ar celtniecības putām, atklāj, ka viens ēkas stūris jau ir nosēdies un tas, visdrīzāk, noticis krasta pārveides procesu dēļ.
Projektā paredzēts arī pārveidot un nostiprināt teritoriju aiz baznīcas, jo ceļu, kas aiz tās ved, izmantos būvdarbiem. Pēc darbu pabeigšanas ceļu sakārtos. Kokneses novada domes priekšsēdētājs Dainis Vingris būvniekiem pastāstīja, ka tā ir vecā Daugavpils šoseja, kas atduras tieši Daugavā. Novada attīstības plānā tajā vietā paredzēts tilts, kas savienotu šo ceļu ar Likteņdārzu, taču diezin vai tam kādreiz būs lemts piepildīties.
Iepirkumā krasta stiprināšanas darbiem uzvarējusi firma “Asfaltbūve”, kas šajā objektā strādās apvienībā ar Ķekavas PMK. Kokneses novada pašvaldības izpilddirektors Ilmārs Klaužs piebilst, ka “Asfaltbūve” iepriekš Koknesē veikusi ielas labiekārtošanas darbus un izveidojusies laba sadarbība. ◆