Otrdiena, 23. decembris
Viktorija, Balva
weather-icon
+-7° C, vējš 1.34 m/s, A-ZA vēja virziens
Staburags.lv bloku ikona

Pastu agrāk nepiegādās

Izvēloties kādu pakalpojumu, cilvēks rēķinās, ka saņems to regulāri un laikus. Ja šajā kār­tībā kaut kas ir citādāk, ir ne­apmierinātība, un pilnīgi saprotami, ka gribas saņemt skaidrojumu, kas tad ir mainījies. To vēlējās arī kāda pļaviņiete (redakcijai vārds zināms — aut.).

Saņem vakarā
Runa šoreiz ir par pasta piegādi. Kundze, kura dzīvo Pļaviņu centrā, pasūtīto laikrakstu iepriekš regulāri savā pastkastītē saņēma ap pulksten 10 rītā, bet tagad reizēm tikai sešos vakarā. Tāda viņa nav vienīgā un, protams, gribēja noskaidrot, kas ir mainījies un vai šāda kārtība saglabāsies.
— Noskaidroju, ka pastniece, kura piegādā mums presi, tagad ved pastu ne tikai Pļaviņās, bet arī Gostiņos un Klintainē, jo samazināti štati. Vai tas ir normāli, ka vienam cilvēkam jāapkalpo tik plaša teritorija un avīze nav laikā? Sazvanīt vietējo pasta nodaļu nav iespējams, bet izdevās sazināties ar kādu atbildīgo personu Zemgales reģionā. Man atbildēja, ka ir ārkārtas situācija un, ar mašīnu braucot, pastu var pagūt piegādāt laikā. Kāds tam sakars ar ārkārtas situāciju — šajā laikā kilometri kļuvuši garāki vai arī automašīnas brauc lēnāk? Ārkārtas situācijā pastniekiem vēl piemaksāt vajag, ka viņi piegādā sūtījumus, nevis pielikt darbu, — sašutusi ir pļaviņiete.
Atbildē no “Latvijas pasta” Ārējo komunikāciju vadības daļas teikts, ka abonēšanas sezonas sākumā uzņēmums slēdz vienošanos ar preses izdevējiem, kas paredz konkrētus preses izdevumu piegādes laikus. Atbilstoši noslēgtajam līgumam, piemēram, laikraksta “Staburags” piegāde adresātiem Pļaviņu novadā jānodrošina darbdienas laikā.
— Šāds piegādes modelis pastāvot jau vairāk nekā desmit gadu, jo agrāku piegāžu nodrošināšana visā Latvijas Republikas teritorijā, ņemot vērā patērētāju paradumu maiņu, digitālo informatīvo līdzekļu izmantošanas pieaugumu, abonentu skaita samazināšanos, apdzīvotības blīvuma krišanos reģionos, degvielas sadārdzināšanos un citus pakalpojumu ietekmējošus faktorus, būtiski sadārdzinātu maksu par laikrakstu saņemšanu. “Staburaga” piegādes laiks atbilstoši līgumam ar izdevēju saglabāts arī valstī noteiktās ārkārtējās situācijas apstākļos. Tomēr līguma piegādes termiņa ietvaros vienmēr iespējamas nobīdes laikā, kādā laikrakstu saņem konkrēti adresāti, jo kāds ir piegādes maršruta sākumā, cits — vidū un beigās, bet to, tieši kādā veidā tie sarindojas, nosaka iekšējie procesi katrā pasta nodaļā vai piegādes punktā un var tikt mainīti saskaņā ar šo struktūrvienību darbinieku redzējumu efektīvākai kopējās piegādes nodrošināšanai, — skaidro “Latvijas pasta” vecākā sabiedrisko attiecību projektu vadītāja Vineta Danielsone.
Pēc informācijas jādodas uz pastu
Vienlaikus uzņēmums vērš uzmanību, ka ārkārtas apstākļos, kādā patlaban ir visa Latvija un liela daļa pasaules valstu, ir un būs iespējami korespondences kavējumi, par ko tika informēts 2020. gada 18. martā publiskajā paziņojumā.
Par neskaidrībām ar preses izdevumu piegādes laikiem un citiem jautājumiem klientus aicina sazināties ar pasta Klientu centru pa tālruņiem: 27008001, 67008001, vai rakstot e-pastā: info@pasts.lv un “Latvijas pasta” sociālo tīklu profilos: twitter.com/latvijas_pasts un facebook.com/latvijas.pasts.
Lielāku skaidrību par to, kāpēc laikrakstu tagad piegādā nevis no rīta, bet vakarā, tas gan nevieš. Arī vēršoties pa norādītajiem saziņas veidiem, neko vairāk neuzzināsiet. Sazvanīt Pļaviņu pasta nodaļu kundzei neizdevās, jo tālruņi mainīti un jāizmanto uzņēmuma vienotais. Tur gan neviens ar konkrēto pasta nodaļu nesavienos, un uz šādiem jautājumiem par laikraksta piegādi cilvēks, visticamāk, saņems tikpat vispārīgu atbildi. Savukārt, ja gribēsiet pajautāt, vai apmeklējuma laikā pasta nodaļā neesat atstājis savu pirkumu somu, kā tas nesen gadījās kādai citai kundzei, klientu centra darbiniece pati sazināsies ar konkrēto nodaļu un to centīsies noskaidrot. Pasta nodaļu tālruņa numuri tagad acīmredzot ir slepeni, un mūsdienu informācijas tehnoloģiju laikmetā vajadzības gadījumā pašam jādodas uz pasta nodaļu pēc informācijas.
Kāds pieprasījums, tāds pakalpojums
Protams, ārkārtas situācija ietekmē arī pasta nodaļu un pastnieku darbu, bet tam, ka mainījies avīzes piegādes laiks, ar to nav nekādas saistības. Iespējams vai visdrīzāk, tieši ar darbinieku skaitu un pasta piegādes maršruta izmaiņām. Kādas tieši tās ir Pļaviņu pasta nodaļā un vai tiešām pastnieku skaits ir un būs mazāks, kas iedzīvotājus ietekmēs vēl vairāk, atbilde ir šāda:
— “Latvijas pasts” pēdējos gadus aktīvi īsteno efektīvas uzņēmuma pārvaldības pasākumus atbilstoši aktuālajai situācijai gan iedzīvotāju skaita, gan pakalpojumu pieprasījuma kontekstā. Regulāri tiek analizēts izmantoto pasta pakalpojumu apjoms, finanšu rādītāji un visu šo kritēriju svārstības un izmaiņas. Šajā laikā redzams, ka iedzīvotāju skaita kritums, apdzīvotības blīvuma samazināšanās, straujais tehniskais progresa, tostarp digitalizācijas un interneta izmantošanas, kāpums, kā arī klientu paradumu izmaiņas veicinājušas arī izmantoto tradicionālo pasta pakalpojumu apjomu. Tāpēc “Latvijas pasts” kā rūpīgs un gādīgs saimnieks meklē modeļus, lai turpinātu sniegt pasta pakalpojumus visā Latvijas teritorijā atbilstoši aktuālajam pieprasījumam, tajā pašā laikā neradot zaudējumus uzņēmumam.
Pļaviņu novada teritoriju patlaban apkalpo četri pastnieki, no kuriem viens apkalpo Pļaviņu pilsētas teritoriju, bet pārējie — novadu. Katra pastnieka darba laiks un slodze ir atkarīga no vairākiem būtiskiem faktoriem — piegādes ceļa garuma un pārvietošanās veida (automobilis, velosipēds, kājām), apkalpojošajā teritorijā ietilpstošo pastkastīšu un klientu skaita, piegādājamo sūtījumu daudzuma, apjoma un citiem faktoriem.
Tā kā Pļaviņu novads nav izņēmums, jo arī šajā teritorijā preses izdevumu un tradicionālās korespondences apjoms ik gadu krītas, bet iedzīvotāju skaits pēdējo desmit gadu laikā samazinājies par aptuveni 1000 iedzīvotāju, “Latvijas pasts” pārskatīs sūtījumu piegādei nepieciešamās slodzes, vajadzības gadījumā pēc noteikta laika intervāla tās pārskatot atkārtoti atkarībā no tā, vai attiecīgajā teritorijā būtiski pieaug vai vēl vairāk samazinās piegādājamo preses izdevumu vienību un citu sūtījumu daudzums, kā arī apkalpojamo pastkastīšu vai klientu skaits.
Jāņem vērā, ka “Latvijas pasts” pēdējos gadus veicis būtiskas izmaiņas tieši pastnieku darba ap­stākļu uzlabošanā, tiešā veidā efektivizējot pastnieka darbu — piemēram, pastnieka ikdiena vairs nav iedomājama bez mobilās viedierīces, kurā daļu darbību fiksē elektroniski, kā arī ieviesti e-aicinājumi par sūtījuma saņemšanu pasta nodaļā mobilo īsziņu veidā, aizstājot papīra aicinājumu piegādi. Uzņēmums pārskatījis arī iekšējus procesus, gan atsakoties no nevajadzīgām funkcijām, gan optimizējot veicamās procedūras, — teikts “Latvijas pasta” atbildē laikrakstam.
Uz vietas jāmaksā vairāk
Līdz ar to nav izslēgts, ka pastnieku skaits vismaz Pļaviņu novadā vēl var mazināties un neapmierināto klientu būs vēl vairāk. Tāpat kā to, kuri devušies pasūtīt preses izdevumus uz pasta nodaļu. Sākoties ārkārtas situācijai, par katras kvīts apstrādi nu jāmaksā 1,50 eiro komisijas maksa līdzšinējā 0,71 eiro vietā. Aptaujātajiem klientiem tas bija liels šoks, jo, pasūtot, piemēram, trīs preses izdevumus, tie ir 4,50 eiro!
Uz to “Latvijas pasts” atbild, ka maksa par preses izdevuma abonementa noformēšanu pasta nodaļās ir mainīta no 2020. gada 6. aprīļa. Šī maksa nebija mainīta jau 11 gadus un neatbilda minētā pakalpojuma reālajām izmaksām, kas ietver gan samaksu par nodaļas darbinieka manuālo darbu, ievadot informāciju par abonentu un pieņemot samaksu, gan abonēšanas sistēmas izveidi, modernizāciju un uzturēšanu, kā arī informācijas apstrādi un tālāku nodošanu izdevējiem. Pēdējo gadu laikā augušas gan darbaspēka izmaksas, gan arī sadārdzinājusies pasta nodaļu un abonēšanas sistēmas uzturēšana, tāpēc šā pakalpojuma maksa pielīdzināta reālajām izmaksām — 1,50 eiro. Lai arī pakalpojuma izmaiņas daļēji sakrītot ar valstī pasludinātās ārkārtējās situācijas periodu, “Latvijas pasts” regulāri pārskata savu pakalpojumu cenrādi, un šādas izmaiņas plānotas jau iepriekš.
Lai nebūtu jāmaksā abonementa noformēšanas pakalpojuma maksa, uzņēmums aicina izmantot e-abonēšanas iespēju interneta vietnē www.abone.lv, kur izvēlētos preses izdevumus klients var abonēt, nereģistrējoties sistēmā un maksājot par tiem tiešsaistē, turklāt bez pakalpojuma maksas. Alternatīva un lētāka preses izdevumu abonēšana klientam iespējama, arī zvanot “Latvijas pasta” Klientu centram pa tālruņu numuriem 67008001 vai 27008001, un tad šis pakalpojums izmaksās 0,85 eiro. ◆

Staburags.lv bloku ikona Komentāri

Staburags.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.