Sestdiena, 27. decembris
Elmārs, Inita, Helmārs
weather-icon
+3° C, vējš 0.45 m/s, Z-ZR vēja virziens
Staburags.lv bloku ikona

Neretā atklāj pārbūvēto ceļu

Vairāk nekā piecus kilometrus garā ceļa posma no Neretas līdz Lietuvas robežai, kas pēc pārbūves ieguvis melno segumu, svinīgajā atklāšanā neretieši atzina, ka ilgi gaidījuši šo brīdi un ļoti priecājas par ieguvumu. Tomēr ne visiem tas sagādāja tādu prieku — zemnieks Jānis Ozoliņš pēc ceļa pārbūves nu vairs netiek uz lauka pēc barības saviem lopiem.


Neretā atklāts pirmais no trim ceļu posmiem, kas šogad tiek sakārtoti Latvijas un Lietuvas ceļu administrāciju sadarbības pro­jek­tā ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) Latvijas—Lietuvas pārrobežu sadarbības program­mas “INTERREG” līdzfinansē­jumu.
Pavasarī un rudenī kļuva neizbraucams
Sadarbības projektā no Neretas līdz Lietuvas robežai tika atjaunoti vairāk nekā pieci kilometri ceļa un valsts vietējā autoceļa Nereta—Sleķi posms 1,2 kilometru ga­ru­mā. Darbus veica SIA “Binders”, projekta izmaksas ir 1 452 480,70 (ar 21% PVN), no tiem 85% sedz “INTERREG”. Tika izbūvēta šķem­bu izlīdzinošā kārta un veikta 3,5 kārtu un dubultā virsmas apstrāde, kā rezultātā visu ceļa posmu sedz melnais segums. Nodalījumu josla ir attīrīta no krūmiem, sakārtota ūdens novade — izrakti grāvji un izbūvētas vienpadsmit caurtekas.
Neretas novada Neretas pagasta pārvaldes vadītājs Juris Zālītis sa­cīja: “Esmu neretietis piektajā pa­au­dzē un atceros, cik šis ceļš bija briesmīgs — pavasaros un rude­ņos principā neizbraucams. Tagad braucējiem vairs nebūs jākratās pa bedrēm un neretiešiem jārij šī ceļa putekļi.” Arī citi uzrunātie nere­tieši atzinīgi novērtējuši šo iegu­vu­mu. Neretas novada domes priekšsēdētājs Arvīds Kviesis pie­bilda: “Tas ir ieguvums ne tikai Neretas novadam un tā iedzī­vo­tājiem, kas ikdienā pa šo ceļu brauc uz darbu un mājām, bet arī valstij kopumā, jo uzlabos satik­smi starp divām valstīm. Jau šo­brīd šeit ir diezgan intensīva satiksme — lietuvieši mūsu kok­zā­­ģētavām piegādā zāģmateriālus, mūsu lauksaimnieki nogādā izej­vielas Lietuvas ražotājiem. Tas sek­­mēs uzņēmējdarbības attīstību, darbaspēka mobilitāti. Palieli­nā­sies arī tranzītplūsma, jo, lai šķēr­sotu robežu, vairs nevajadzēs mē­rot ceļu uz Subati vai Skaistkalni.”

Paliek bez nobrauktuves
Uz pārbūvētā ceļa svinīgo at­klāšanu bija ieradies arī satiksmes ministrs Uldis Augulis, “Latvijas Valsts ceļu” (LVC) valdes priekš­sēdētājs Jānis Lange, ceļu būves firmas “Binders” valdes priekšsē­dētājs Aigars Sēja. Uldis Augulis savu svinīgo uzrunu noslēdza ar vārdiem — lai labi kalpo un iedzī­votājiem būtu prieks par to, kas izveidots! Taču pasākumā bija kāds vīrs, kuram šis ceļš sagādājis ne tikai prieku, bet arī nopietnas prob­lēmas. Zemnieks Jānis Ozo­liņš centās savu problēmu izklāstīt atbraukušajiem viesiem, taču ātri tika apklusināts, jo bija jādodas svinīgi pārgriezt lenti. Kamēr Ozo­liņa kungs savu problēmu pauda “Staburagam”, tomēr atstei­dzās arī “Latvijas Valsts ceļu” vadī­tājs Jānis Lange un ceļu inženieris projek­tētājs Mārtiņš Ābols. Jānis Ozoliņš paskaidroja: “Ceļu mēs patiešām ļoti gaidījām un esam priecīgi par tā pārbūvi. Rudeņos un pavasaros tas nebija izbrau­cams, taču tieši uz šo pusi ir vai­rākas lielas zemnieku saimnie­cī­bas. Šis ceļš mums patie­šām ir ļoti svarīgs, bet pēc pārbū­ves es vairs nevaru piekļūt savai nomas zemei, uz kuru iepriekš bija nobrauktuve, bet nu tās vairs nav. Barību lopiem šajā laukā vēl paspēju sagatavot, bet nu vairs ne­tieku pakaļ tam, kas uz lauka, un nopļaut atālu. Gāju pie būvniekiem un prasīju, kāpēc nav nobrauk­tuves, viņi atbildēja, ka projektētājs to nav paredzējis.” Mārtiņš Ābols interesējās, vai tā iepriekš bijusi reģistrēta, un apgal­voja, ka visas reģistrētās nobrauk­tuves projektā bija iezīmētas. Vēl brīdi aprunāju­šies, vīri sakāpa ma­šīnās un devās apskatīt norā­dīto vietu dabā. Pēc atgriešanās M. Ābols “Stabura­gam” sacīja: “No­skaidrojām, ka lē­mums par no­brauktuves izbūvi uz šo zemes­gabalu jau bija pie­ņemts, tikai informācija līdz nom­nie­kam ne­bi­ja nonākusi. Domāju, ka prob­lē­ma tuvākajā laikā tiks atrisi­nāta.”

Kam vajadzīgs govju tunelis?
Tik pozitīvi noskaņots par ja­u­nā ceļa seguma kvalitāti un ilg­mūžību nebija arī kāds nere­tietis, kurš dzīvo netālu no Lietu­vas ro­bežas, ik dienas brauc pa šo ceļu uz darbu un visu vasaru vē­rojis, kā veikta tā pārbūve. Viņš dalījās sa­vās pārdomās, tomēr vē­lējās palikt anonīms. “Šo to sapro­tu no ce­ļiem. Redzēs, kas te būs pavasarī. Ne tam ceļam kārtīgs pamats, nekā. Veda smiltis, pietrū­ka. Ka­sīja vienā vietā nost, lai uz­bērtu tur, kur pietrūka. Ir vietas, kur jau no kravas mašīnu svara jūtamas iebrauktas rises, vienā vie­­tā izvei­dojies iesēdums, savie­no­ju­ma vie­tā ir nelieli tramplīni. Kam bija vajadzīgs tas govju tunelis? Te ap­kārtnē nav neviena zemnieka, kam govis vajadzētu pārdzīt uz ganī­bām ceļa otrā pusē. Turpat netālu uzbrauktuve tik stāva, ka ar trak­toru vai citu lielo tehniku ne­var uzbraukt augšā,” skeptisks ir nere­tietis.
SIA “Binders” valdes priekšsē­dētājs Aigars Sēja gan norāda, ka ceļa pārbūve veikta līgumā noteik­tajā termiņā, ievērojot visas pasū­tītāju un projektētāju prasī­bas. “Mums izdevies visus darbus pa­veikt atbilstošā kvalitātē, tam uz­klāts melnais segums, un nu brau­cējiem vairs nebūs jārij putekļi.” Gan A. Sēja, gan J. Lange stāsta, ka melnā seguma izbūvē izmantotā virsmas apstrādes tehnoloģija vai­rākās kārtās izvēlēta atbilstoši sa­tik­smes esošajai un progno­zē­tajai intensitātei. Latvijā tā ir sa­līdzinoši jauna tehnoloģija, un, lai arī tā ir lētāka, tas nenozīmē, ka tāpēc ceļš ir sliktākas kvalitātes un kalpos īsāku laiku. “Latvijas Valsts ceļu” Komunikācijas daļas sabied­risko attiecību projektu vadītāja Ieva Niedra piebilst, ka ceļam ir piecu gadu garantija. Jautājot par lopu tuneļa nepieciešamību, viņa skaid­ro: “Objektā netika izbūvēts jauns govju tunelis, bet gan veikti jau
esošā tuneļa atjaunošanas (re­mon­ta) darbi, novēršot ekspluatā­cijas laikā radušos defektus un bo­jā­jumus, kas izmaksāja lētāk nekā pilnīga tuneļa nojaukšana. Šobrīd tas faktiski darbojas kā ekotunelis, pa kuru var pārvietoties meža dzīv­nieki. Tādā veidā tiek no­vēr­stas iespējamās auto­trans­por­ta sa­dur­smes ar tiem. Atjaunotais tu­neļa kalpošanas laiks tiek prog­nozēts vēl vismaz 40 gadiem.” ◆

Uzziņa

◆ Latvijā darbi “INTERREG” programmā notiek šādos autoceļu posmos:
* Ezere—Embūte—Grobiņa 13 kilometru garumā, kur tiks atjaunots asfaltbetona segums un tilts pār Zaņas upi;
* Bauska— Bērzi—Lietuvas robeža septiņu kilometru garumā, kur grants segumam tiks veikta virsmas apstrāde un uzklāts melnais segums;
* Jēkabpils—Lietuvas robeža Neretas novadā vairāk nekā piecu kilometru garumā darbi jau pabeigti, pēc virsmas apstrādes grants segumu nomainījis melnais segums.
◆ Lietuvas pusē remontdarbus veic uz autoceļiem:
* Mažeiķi—Latvijas robeža deviņu kilometru garumā;
* Žeimele—Vileiši—Latvijas robeža piecu kilometru garumā;
* Pandēle—Suvainišķi—Latvijas robeža piecu kilometru garumā.


Komentārs
Jānis Lange, LVC valdes priekš­sēdētājs

— Šajā gadā kopējais finansējums ceļu remontiem un pārbūvei ir vairāk nekā 300 miljonu eiro, no kuriem 124 miljoni ir Eiropas Savienības fondu finansējums, 183 miljoni ir no Latvijas valsts budžeta naudas. Tas ir par 37 miljoniem lielāks nekā pagājušajā gadā, un lielākais pieaugums ir tieši valsts vietējiem autoceļiem. Līdz ar to ir iespējams papildus sakārtot 300 kilometru šo ceļu.
Runājot par Latvijas—Lietuvas pārrobežu sadarbības programmu “INTERREG”, ar Lietuvas ceļu administrāciju esam vienojušies kopā sakārtot 45 kilometrus ceļa abās robežas pusēs. Mūsu pusē tie ir vairāk nekā 24 kilometri. Lietuvas pusē gan šis projekts šajā ceļā vēl nav realizēts.

Staburags.lv bloku ikona Komentāri

Staburags.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.