Vakar Aizkraukles rajonā darba vizītē ieradās satiksmes ministrs Anatolijs Gorbunovs. Viņš tikās ar dažu Aizkraukles rajona pašvaldību pārstāvjiem un ceļu kopējiem, apskatīja ceļus Jaunjelgavā, Aizkrauklē un Neretā.
Vakar Aizkraukles rajonā darba vizītē ieradās satiksmes ministrs Anatolijs Gorbunovs. Viņš tikās ar dažu Aizkraukles rajona pašvaldību pārstāvjiem un ceļu kopējiem, apskatīja ceļus Jaunjelgavā, Aizkrauklē un Neretā. Tālāk ministrs devās uz Jēkabpili.
Asfaltēs, bet kad?
Aizkraukles rajona padomes priekšsēdētājs Pēteris Keišs, Jaunjelgavas mērs Jānis Krūmiņš, Aizkraukles novada domes priekšsēdētājs Vilnis Plūme, Neretas pagasta padomes priekšsēdētājs Guntis Ozoliņš un ceļu dienestu speciālisti ministram varēja izteikt savas domas par ceļu kārtību Aizkraukles rajonā.
— Mūs visvairāk uztrauc Jaunjelgavas apvedceļš un ceļa Jaunjelgava—Ķegums astoņus kilometrus garā grants posma asfaltēšana, — pie ministra vēršas Jānis Krūmiņš. — Ja noasfaltētu šos atlikušos kilometrus, Jaunjelgavā būtu pavisam cita dzīve. Par nekustamā īpašuma iegādi te interesējas vairāki rīdzinieki, bet viņus attur sliktais ceļš. Arī satiksmes attīstību kavē tieši grants ceļš.
— Jaunjelgavas apvedceļu paredzēts izbūvēt līdz 2005. gadam, — atbild Anatolijs Gorbunovs. — Arī grants ceļa asfaltēšana plānota lauku autoceļu sakārtošanas programmā.
Valsts autoceļu uzturēšanas un attīstības finansējuma pārskatā teikts, ka šī posma sakārtošanai šogad plānots tērēt 463 tūkstošus latu. Gada pirmajā ceturksnī tam gan nav izlietots ne lats. Gorbunova kungs arī konkrēti nepateica, kad tieši ceļu asfaltēs, bet tam jānotiek šajā un nākamajā gadā. Cerams, neatkāroties iepriekšējo gadu bēdīgā pieredze, kad naudu asfaltēšanai paredzēja, tomēr nepiešķīra un ceļu neasfaltēja.
Uztrauc smagsvara mašīnas
Aizkraukles rajona ceļu kopējus un pašvaldības ļoti uztrauc smagsvara transports — baļķvedēji un grantsvedēji, kuri bojā ceļus. Pāri normai piekrauta smagā tehnika pa rajona ceļiem brauc aktīvi, nelīdz pat svaru ierobežojošās ceļa zīmes.
— Kad pa Jaunjelgavas ielām brauc baļķiem piekrautas automašīnas, asfalts zem to lielā svara līgojas, — saka Jānis Krūmiņš.
— Jā, tā ir problēma, ar kuru jācīnās, — piekrīt satiksmes ministrs. — Aktīvāk jāorganizē automašīnu svēršana, noteikumu pārkāpējus jāsoda. Ministru kabinetā iesniegta koncepcija par kontroles dienesta darbības izvēršanu, nākamā gada budžetā tam jau paredzēta nauda.
— Bet tikmēr ceļi katastrofāli sabrūk, — bilst Pēteris Keišs.
— Ir pēdējais laiks sākt sakārtot ceļus, ilgāk gaidīt vairs nevar, — tā Gorbunova kungs.
Lūdzu, Gorbunova kungs, kā satiksmes ministram jums ir visas iespējas un pat pienākums to darīt!
Jādomā par sabiedrisko transportu
Aizkraukles rajona padomes priekšsēdētājs Pēteris Keišs Anatolijam Gorbunovam ierosināja aktīvāk cīnīties par lauku ceļu pa kuriem brauc sabiedriskais transports, sakārtošanu.
— Sevišķi aktuāli tas ir posmos, kur pārtraukta pasažieru vilcienu satiksme un autobuss palicis vienīgais transporta līdzeklis, — skaidro Keiša kungs. — Piemēram, posmā no Krustpils līdz Jelgavai. Agrāk tur brauca vilciens, nu palikuši tikai autobusi, kuri spiesti braukt pa sliktiem grants ceļiem. Lai tos Aizkraukles rajonā kaut nedaudz sakārtotu, nepieciešams vismaz 130 tūkstošu latu. Situāciju sarežģī tas, ka daudzi ceļi ir meža dienestu pārziņā, bet tie naudu no valsts autoceļu fonda nesaņem.
— Nākamajā gadā dzelzceļa maršrutu slēgšanas programmā paredzēta ceļu sakārtošana posmos, kur pasažieru vilciens vairs nekursēs. Apņemos uzraudzīt, lai tas notiktu arī Aizkraukles rajonā, — sola Anatolijs Gorbunovs.
Pirmie ieguvēji — jaunjelgavieši
Satiksmes ministrs Anatolijs Gorbunovs arī apņēmās pārbaudīt, kā rit Latgales autoceļa (bijušās šosejas Rīga—Maskava) pabeigšanas projekta gaita. Tāpat apsolīja gādāt par ceļiem Neretas apkārtnē, grants ceļa Aizkraukle—Jēkabpils Daugavas kreisajā krastā sakārtošanu un citiem ceļu projektiem Aizkraukles rajonā. Ir tikai viens “bet” — strauji tuvojas Saeimas vēlēšanas, un nav zināms, kurš būs nākamais satiksmes ministrs.
Tikmēr pirmie reālie ieguvēji no šīs vizītes ir jaunjelgavieši. Tieši vakar, laikam ministru gaidot, pilsētā aktīvi “lāpīja” bedrītes un sāka šogad plānoto Smilšu ielas asfaltēšanu.
***
IZZIŅA.
Valsts ceļu uzturēšanas darbiem Aizkraukles rajonā šogad paredzēts tērēt 647600 latu. Gada pirmajos piecos mēnešos veikti darbi par 301500 latiem.
No 2003. līdz 2007. gadam Aizkraukles rajonā plānoti ceļu Rīga—Daugavpils, Bauska—Aizkraukle, Līgatne—Skrīveri, Pļaviņas—Madona un Aizkraukle—Jēkabpils remontdarbi. Iecerētos darbus varēs veikt, ja valsts autoceļu fondā ieskaitīs 85% no degvielas akcīzes nodokļa.
Saeima galīgajā lasījumā pieņēmusi grozījumus likumā par akcīzes nodokli degvielai. Tie paredz no 2003. gada 1. janvāra valsts autoceļu fondā ieskaitīt 85% akcīzes nodokļa pašreizējo 60% vietā.