Aizkraukles Mākslas skolas audzēkņi guvuši izcilus panākumus mākslas skolu valsts konkursā, kura tēma šogad bija “Tēls. Telpa. Scenogrāfija”. Konkursam iesniegtos darbus, arī aizkraukliešu, līdz 14. augustam var apskatīt izstādē “Melnā kaste”, kas iekārtota Eduarda Smiļģa Teātra muzejā.
Šis konkurss ir viens no nozīmīgākajiem mācīgu gada pasākumiem mākslas skolu dzīvē, kuram sāk gatavoties jau rudenī. Tajā piedalās visas Latvijas mākslas skolas, un šogad konkursam tika iesniegti vairāk nekā 300 darbu. Vidējā grupā, kurā piedalījās Aizkraukles Māk-slas skolas audzēkņi, — 250.
Konkursa mērķis ir pilnveidot audzēkņu pieredzi eksperimentēt ar materiāliem un tehnikām, izmantot scenogrāfijai raksturīgus izteiksmes līdzekļus, pilnveidot prasmi veidot telpiskus objektus un maketus, kā arī aprakstīt savas radošās idejas.
Lai bērniem rastos labāks priekšstats par teātri un visu, kas ar to saistīts, skolotāja Ilze Možeika mākslas skolas audzēkņiem organizēja ekskursiju uz Eduarda Smiļģa Teātra muzeju, kur bērni iepazina teātra vēsturi, scenogrāfiju, tērpu veidošanu, kā arī noskatījās improvizācijas par Annas Brigaderes lugām.
Aizkraukles Mākslas skolas direktore Inese Dembovska stāsta, ka šī gada konkursa tēma tika ievīta principā visos mācību priekšmetos un pie tās strādāja gandrīz visi audzēkņi, jo iepriekš nevar paredzēt, kurš audzēknis konkrētajā sfērā sevi spēs vislabāk parādīt. Darbu gaitā tika gādātas kastes, kas lēnām pārvērtās nelielās improvizētās skatuvēs. Sākumā ar bērniem līdz pirmās kārtas noslēgumam aktīvi strādāja veidošanas skolotāja Ingūna Skuja. Vēlāk kopā ar audzēkņiem visus darbus līdz galam pilnveidoja skolotājs Armands Kanaviņš. “Iespējams, tieši sadarbība ar skolotāju Armandu veicināja to, ka labāki panākumi šogad ir puišiem, jo, veidojot darbus, svarīgs bija arī tehniskais risinājums, kaste bija jāizgaismo,” saka skolas direktore.
“Vērojot darba procesu, varēja redzēt, ka bērnus ļoti aizrāvis šis uzdevums, īpaši mazākos, jo viņu darbi tapa ātri. Viņiem ļoti patika veidot šīs melnās kastes, kurā tikai pa nelielu spraudziņu bija ļauts ielūkoties uz improvizētās skatuves notiekošajā. Vairākas kastēs notiekošo papildināja gaismas efekti. Domāju, ka arī muzejā izveidotā darbu ekspozīcija noteikti ir ļoti interesanta, tāpēc iesaku, esot Rīgā, apmeklēt to,” saka I. Dembovska.
Konkursā pirmā kārta notika skolā, kurā izvērtēja sagatavotos darbus. Otrajai kārtai tika nosūtīti trīs audzēkņu — Elzas Liedskalniņas, Markusa Dina Brimmera un Matīsa Ernesta Brūklena — darbi, kurus vērtēja scenogrāfi Krista Dzudzilo, Reinis Dzudzilo un Krišjānis Elviks. Ar 87 punktiem no 90 iespējamajiem otro vietu ieguva Matīss Ernests Brūklens, ar 84 punktiem trešā vieta Markusam Dinam Brimmeram. Elzas darbs ieguva 79 punktus, tikai dažu punktu pietrūka līdz atzinībai.
Vidējā grupā audzēkņiem savā darbā bija jāattēlo emocijas, un Matīss izvēlējās bijību. Par savu izvēli viņš raksta: “Bijība ir sajūta, kas iedvesmo, kas ikdienu padara īpašu. Bijību mēs varam izjust, arī klausoties izcilu mūziku, vērojot gleznas, paši radot interesantu, radošu mākslas darbu.” Savukārt žūrijas locekļi Matīsa darbu raksturo šādi: “Maketa kaste kā mehāniska pasaule, kura tieši caur gaismu un optisku ilūziju atver skatītāja iztēli un prātu. Scenogrāfija ir mākslas forma, kura, izmantojot visiem pieejamus un zināmus lielumus, spēj tos apvērst vai, gluži otrādi, apvērš skatītāja skatīšanos un tā atklāj katram indivīdam jaunu pasauli.”
Savukārt Markusa, kurš atklāj, ka nākotnē vēlētos kļūt par arhitektu vai būvinženieri, darbam veltīti šādi vārdi: “Mākslinieki nereti darbos veido savu portretu pēc būtības, tāpēc mēģināt pietuvoties telpai caur savu personīgo pasauli ir pareizs ceļš. Turklāt visas jaunās mākslinieka interesējošās tēmas ir risinātas ne banālā formā un kopā veido vienu gluži vai bioloģisku veselumu. Asprātīgs ir arī maketa kastes dizains, kurš gan atgādina galvu, kurā var ielūkoties, gan ļauj skatītājam ērti ieskatīties telpā, jo viena atvere paredz tajā ievietot arī degunu.”
Aizkraukles Mākslas skolas direktore Inese Dembovska saka: “Lepojos ar mūsu audzēkņiem un pedagogiem, jo audzēkņu panākumu pamatā ir visu skolotāju ieguldītais darbs jau no 1. klases. Katrs ir devis savu ieguldījumu, lai pilnveidotu bērnu prasmes un attīstītu viņu spējas. Arī pagājušajā gadā šajā konkursā mūsu audzēkņiem bija ļoti labi panākumi. Tāpat es gribu pateikties bērnu vecākiem, jo bez viņu atbalsta būtu grūti.” Jāpiebilst, ka Matīss un Markuss nākamajā gadā beigs mākslas skolas 7. klasi, Matīss visus šos gadus uz Aizkraukles Mākslas skolu braucis no Sunākstes. ◆

