Ievērojami agrāk nekā citus gadus Latvijā iestājies sals. Par to, kādi darbi steidzami jāveic, iestājoties aukstajam laikam, stāsta SIA „LM tehnika” autodarbnīcas vadītājs Aivars Vingris.
Ievērojami agrāk nekā citus gadus Latvijā iestājies sals. Par to, kādi darbi steidzami jāveic, iestājoties aukstajam laikam, stāsta SIA „LM tehnika” autodarbnīcas vadītājs Aivars Vingris.
–– Tiem, kuri vēl to nav paspējuši izdarīt, būtu pēdējais laiks nomainīt vasaras riepas pret ziemas apstākļiem domātajām. Var visu gadu braukt ar vissezonu riepām, tās apzīmē ar indeksu „M+S”. Tomēr labāk izvēlēties ziemai piemērotas riepas –– to gumijai ir cits sastāvs, un riepas nodrošina labāku saķeri. Izvēloties ziemas riepas, jāatceras, ka tām jābūt šaurākām un augstākām nekā vasarā.
Noteikti jāpārbauda, vai auto lukturi pareizi noregulēti. Tas sevišķi nozīmīgi tad, ja automašīnai uzmontētas citas riepas.
Jāpārbauda automašīnas akumulatora elektrolīta blīvumu. Tam jābūt 1,27 g/cm3 . Lai arī vasarā ar auto akumulatoru nebija nekādu problēmu, to vajadzētu uzlādēt ar speciālu ierīci. Ja samazinājies elektrolīta līmenis, pirms lādēšanas vajadzētu papildināt ar destilētu ūdeni.
Pirms ziemas sezonas ieteicams nomainīt arī motora dzesēšanas šķidrumu. Iespējams, vasarā dzesēšanas šķidruma līmenis papildināts ar ūdeni, bet tas aizmirsies. Līdz ar to dzesēšanas šķidruma sasalšanas temperatūra ir augstāka, un pat nelielā aukstumā tas var sasalt un sabojāt radiatoru vai motora bloku.
Arī logu mazgāšanas sistēmā jāiepilda zemām gaisa temperatūrām domāts šķīdums, kurš ne tikai nesasalst, bet efektīvi palīdz nomazgāt netīrumus, kas nokļūst uz priekšējā stikla. Jāpārliecinās, vai logu tīrītāju slotiņas nav pārlieku nodilušas, jo nekvalitatīvas slotiņas ievērojami samazina jau tā apgrūtināto redzamību.
Lai motoru zemā gaisa temperatūrā būtu vieglāk iedarbināt, nepieciešams izspiest sajūga pedāli. Tādējādi starterim nevajadzēs griezt arī ātrumkārbu, kurā ir daudz blīvāka eļļa, nekā motorā, līdz ar to sašķidrinās lēnāk.
Ja automašīna pa nakti stāv neapkurināmā garāžā vai atstāta pie mājas pagalmā, nevajadzētu novilkt rokas bremzi, kas var iesalt, tāpēc auto nevarēs izkustināt no vietas. Lai automašīna neripotu, var ieslēgt kādu no zemākajiem pārnesumiem.
„Auto diagnostikas centra” direktors Pauls Kļaviņš atgādina — gadījumā, ja automašīnu aukstā laikā nevar iedarbināt ar starteri, tomēr nevajadzētu to vilkt.
–– Motora sadales vārpstu visbiežāk piedzen ar zobsiksnu, nevis ķēdes vai zobratu pārvadu, –– saka Kļaviņa kungs. –– Iedarbinot ar starteri, motora apgriezieni ir no 50 līdz 100 reizēm minūtē. Velkot tauvā zemākajos pārnesumos, ir 2000 līdz 3000 apgriezienu minūtē. Atlaižot sajūgu, siksna saņem ļoti spēcīgu rāvienu un var pārtrūkt vai pārlēkt par zobu. Tas var izraisīt nopietnu motora bojājumu, kura remonts maksās ļoti dārgi.
Lai dzinējs iedarbotos, ļoti svarīgi izvēlēties atbilstošas jaudas akumulatoru. Pērkot jaunu akumulatoru, vislabāk palūgt pārdevējam pārliecināties katalogā, vai konkrētais akumulators piemērots jūsu braucamajam. Jārūpējas arī par to, lai starteris būtu darba kārtībā. Visbiežāk tam jāremontē apdziņas sajūgs, tautā saukts par bendiksu.
Pirms aukstā laika iestāšanās būtu vēlams pārbaudīt, vai automašīnas aizdedzes moments ieregulēts pareizi. Tas obligāti jāpārbauda, ja remontēts dzinējs vai mainīta zobsiksna.
Vecāka dzinēja darbību var atvieglot arī šķidrāka motoreļļa –– sintētiska vai pussintētiska. Tas sevišķi būtiski, ja no rīta neatliek laika pirms braukšanas motoru uzsildīt brīvgaitā.