“Nesen uzzināju par iespēju krāt naudas līdzekļus, norēķinoties ar maksājumu karti un veicot regulāros maksājumus — starpība līdz nākamajam veselam eiro tiek ieskaitīta kontā. Kuras bankas piedāvā šādas iespējas un kas man jāzina par šīs krāšanas iespējas darbību?” jautā lasītājs Māris Lagzdiņš.
Digitālā krājkase — ērts risinājums
Atbild SEB bankas speciālisti.
— Kas ir digitālā krājkase? Kā tajā uzkrājas nauda? Kā to lieto?
— Digitālā krājkase ir viegls un ērts risinājums uzkrājumu veidošanai, kam var pieteikties klienti no 18 gadu vecuma. Digitālās krājkases darbības princips ir vienkāršs — norēķinoties ar maksājumu karti, darījums tiek noapaļots līdz veselam eiro, bet starpība starp noapaļoto un samaksāto summu tiek ieskaitīta krājkontā. Piemēram, ja tiek veikts pirkums par summu 7,60 eiro, darījums tiks noapaļots līdz 8 eiro un 40 centi tiks ieskaitīti digitālajā krājkasē. Nauda uz krājkontu tiks pārskaitīta pēc norēķinu kontā rezervēto maksājumu izpildīšanas vienā maksājumā darbadienas beigās.
Tādā veidā no mazām summām pakāpeniski var izveidot ievērojamu uzkrājumu. Jo biežāk maksājumi tiek veikti ar karti, jo lielāks uzkrājums veidojas. Uzkrājumam klients pats var ērti sekot līdzi savā internetbankā vai mobilajā lietotnē.
Lai sāktu lietot digitālo krājkasi, klientam jāpiesakās internetbankā, kā arī jābūt atvērtam eiro valūtas norēķinu kontam un krājkontam. Ja krājkonta nav, to var atvērt reizē ar digitālo krājkasi.
Aizvadītā gada laikā klientu skaits, kuri izvēlas šo uzkrāšanas iespēju, ir palielinājies par 20%.
— Vai digitālo krājkasi var lietot cilvēks, kurš nelieto internetbanku? Vai ir kādi citi ierobežojumi?
— Digitālo krājkasi var lietot arī tad, ja klientam nav internetbankas, taču klientu ērtībām tomēr iesakām to izmantot, lai sekotu līdzi saviem uzkrājumiem un digitālās krājkases pārvaldīšanas iespējām.
SEB mobilā lietotne nodrošina plašākas iespējas:
*noteikt, kam un cik daudz vēlaties sakrāt;
*personalizēt krāšanas mērķi un sekot līdzi progresam;
*ērti papildināt krājkontu, kā arī izņemt naudu no tā;
*slēgt digitālo krājkasi un no jauna to atvērt, saglabājot krājkontu.
— Kā izņemt naudu no šīs krājkases?
— Lai izņemtu naudu no krājkonta (tostarp arī no digitālās krājkases) bez komisijas maksas, trīs dienas iepriekš jāiesniedz naudas izņemšanas pieteikums — to var izdarīt internetbankā. Naudu var izņemt arī uzreiz — pieteikuma iesniegšanas dienā, taču tad tiks piemērota komisijas maksa.
— Vai nauda digitālajā krājkasē uzskaitīsies arī tad, ja kontā palikuši daži pēdējie eiro?
— Pirms veikt noapaļotās summas starpības novirzīšanu uz digitālo krājkasi, vienmēr tiek pārbaudīts pieļaujamais atlikums kontā. Ja kontā esošā summa nav pietiekama, noapaļošana nenotiek. Arī rezervācijas netiek veiktas. Digitālās krājkases maksājums vienmēr tiek izpildīts kā pēdējais sarakstā pēc visu citu obligāto maksājumu veikšanas. Digitālās krājkases limitus klients nevar mainīt, noapaļošana līdz vienam eiro visiem ir vienāda.
— Vai par digitālās krājkases lietošanu ir paredzēta komisijas maksa?
— Nē, digitālās krājkases lietošana ir bez maksas. Komisijas maksa tiek piemērota tikai tad, ja klients vēlas izņemt naudu no krājkonta, negaidot trīs dienas, kā to paredz standarta kārtība.
— Kāds ir būtiskākais ieguvums un kādi ir riski?
— Būtiskākais ieguvums klientam, izvēloties lietot digitālo krājkasi, ir iespēja šķietami nemanāmi veidot uzkrājumus, ko savādāk varbūt nemaz nedarītu.
Atbild “Swedbank” speciālisti.
— “Swedbank” ieviesa krājrīku, jo bankas rīcībā esošie dati liecina, ka lielākā daļa klientu, kuriem ir regulāri ienākumi, vēl joprojām neveido pietiekami lielu finanšu rezervi, kas ļautu pārvarēt finansiālas grūtības vismaz trīs mēnešu garumā. Krājrīks šajā ziņā ir palīgs, jo tas ir ērts un efektīvs risinājums cilvēkiem, kuri vēlas sākt krāt, bet kādu iemeslu dēļ to nedara. Krājrīks pierāda to, ka iespējas veidot uzkrājumus ir lielākas, nekā mums bieži vien šķiet. Uzkrājums veidojas pavisam nemanāmi, tādējādi ļaujot veicināt krāšanas ieradumus. Sākot lietot krājrīku, automātiski tiek pieslēgta kartes maksājumu noapaļošanas funkcija, kas ļauj uzkrājumu papildināt nemanāmi. Viss, kas klientam ir jāzina, ka pēc katra pirkuma apmaksas ar “Swedbank” karti starpība starp pirkuma summu un nākamo pilno eiro tiek ieskaitīta krājrīka kontā. Piemēram, ja par pirkumu jāmaksā 0,73 centi, tad krājrīka kontā tiks ieskaitīti 0,27 centi, kas pietrūkst līdz pilnam vienam eiro. Tā mēnesī var nemanāmi vidēji sakrāt ap 20 līdz 30 eiro.
Kādam mērķim šo naudu krāt, tas jau paliek paša klienta pārziņā. Protams, lai uzkrājuma mērķi sasniegtu ātrāk, iesakām pieslēgt arī regulāro maksājumu. Par krājrīkā uzkrātās naudas izņemšanu komisijas maksa nav jāmaksā — vajadzības gadījumā uzkrātos līdzekļus savā norēķinu kontā var saņemt nekavējoties un bez maksas, tāpat, ņemot vērā, ka krājrīkam eiro valūtā no šī gada 31. jūlija nav piemērota procentu likme, nodoklis no peļņas uz šiem līgumiem vairs neattiecas.
Krāj punktus
balvām
““Citadele banka” šobrīd tāda rīka nav, toties bankas “X smart” klienti katra mēneša sākumā saņem uzkrātos procentus par vidējo konta atlikumu (ar procentu likmi 0,2% gadā), un visiem X karšu lietotājiem X REWARDS balvu un atlaižu programmas laikā ir iespēja krāt punktus par katru pirkumu un mainīt tos pret vērtīgām balvām, kā arī saņemt atlaides un īpašos piedāvājumus visā Baltijā,” informē Finanšu nozares asociācijas komunikācijas nozares vadītāja Sabīne Spurķe.
“Luminor Bank” Latvijas filiālē šāda pakalpojuma nav. Klients kā alternatīvu var izmantot krājkontu ar regulāro maksājumu — noformēt krājkontu un pieslēgt regulāro maksājumu, kas katru mēnesi pārskaita kādu naudas summu uz krājkontu no konta, papildina speciāliste. ◆