Ziema sākusies, brīžiem snieg, atkūst un piesalst, tāpēc uz ceļiem veidojas apledojums, brīžiem ir apgrūtināta braukšana, par ko regulāri autovadītājus brīdina ceļu uzturētāji. Valsts akciju sabiedrība “Latvijas Autoceļu uzturētājs” informē, ka darba šobrīd ir ļoti daudz un ceļu uzturēšanas darbos brīžiem iesaistīts pat vairāk nekā divsimt uzņēmuma ziemas dienesta tehnikas vienību. Kā ar ceļu tīrīšanu un uzturēšanu tiek galā vietējās pašvaldībās?
Uldis Albiņš, Jaunjelgavas novada domes izpilddirektors
— Pašvaldības pārvaldībā pārsvarā ir zemes ceļi, kaisīšana pamatā nenotiek, lielākoties tos greiderējam. Šogad divi novada pagasti iegādājās traktortehniku ceļu uzturēšanai. Jaunjelgavā ir mazais traktoriņš, ar ko var operatīvi iztīrīt krustojumus, kaisīt maisījumus, un ir lielais traktors ar lāpstu. Tehnikas pietiek.
Staburaga pagastā par ceļu uzturēšanu noslēgts līgums ar uzņēmēju.
Situācija ar valsts autoceļiem vietām atšķiras. Daudzevā ar pašvaldības tehniku reizēm tiek tīrīti arī valsts nozīmes ceļi. Galvenā iela, kas ir valsts nozīmes ceļš, ne vienmēr laikus ir notīrīta, bet cilvēkiem uz darbu jātiek, tad tīrām paši. Gatavojoties ziemas sezonai, iespēju robežās sakārtojām ceļus. Daudzeses un Seces pagastos pērn noņēmām ceļmalu apaugumus, lai uz ceļa neveidotos “vanna” un ūdenim būtu, kur aiztecēt. Pretējā gadījumā atkušņa laikā ceļi pludo. Šādi preventīvi darbi uzlabo ceļa kvalitāti arī ziemā. Pastiprinoties snigšanai, periodiski ceļi var būt neapmierinoši. Uzreiz pēc snigšanas visu notīrīt nevar, ziema ir ziema un cilvēkiem jābūt saprotošiem.
Jaunjelgavas komunālās daļas mazajam traktoram var pievienot dažādus agregātus. Nākotnē domājam eksperimentēt ar slotām, kuras var pievienot traktoram. Mazais traktors ir manevrējams, parocīgs arī trotuāru kopšanai. Sētnieku skaits Jaunjelgavā samazinās. Palielinoties minimālajai algai, pašvaldībai ir grūti uzturēt tik daudz strādnieku. Izmaksas ir lielas. Darbiniekus neatlaižam, bet pakāpeniski samazinām to skaitu. Kādam aizejot, vietā nepieņemam. Līdz šim par Jaunjelgavas promenādi rūpējās sētnieks, ar janvāri apsaimniekošanu pārņēmusi komunālā nodaļa, veiktas amata vietu izmaiņas, darbs ticis efektivizēts. ◆
Uldis Riekstiņš, Skrīveru novada domes izpilddirektors
— Iedzīvotāju viedoklis varbūt atšķiras, bet kopumā līdz pulksten 7 rītā ceļi ir notīrīti, jo
iegādāts traktors ar slotu un šķūri. Pirms tam izmantojām ārpakalpojumu, bet bija problēmas ar laikā notīrītu ceļu. Šogad situācija ir krietni labāka. Līdz pulksten 7 notīrīti visi ceļi, kas ved uz dzelzceļa staciju un autobusu pieturām. Par garāku ceļu un laukumu uzturēšanu atbild “Skrīveru saimnieks”. Trešā vienība ir mazais traktoriņš, ar ko uztur un tīra ietves un gājēju celiņus. Reizēm gadījies, ka visas gājējus ietves nav laikus notīrītas, pirms cilvēki dodas uz darbu. Blīvi apdzīvoti ir aptuveni 20 kilometri uzturēšanas ceļa. Mums ir lērums ceļu, kas ved uz lauku teritorijām, kas tiek tīrīti pēc iespējas, šo ceļu klase pieļauj tīrīšanu retāk. Kopējais ceļa kopgarums, ko nepieciešams uzturēt, varētu būt vairāk nekā 50 kilometru, bet visi vienā dienā netiek tīrīti. Atsevišķu ceļu, kurus ikdienā praktiski neviens neizmanto, tīrīšana tiek atlikta atkarībā no apstākļiem. Pamatā mums ir C klases ceļi, ko var tīrīt relatīvi reti, bet mēs vadāmies no reālās situācijas. Personīgi šogad neesmu saņēmis nevienu pārmetuma zvanu par ceļiem Skrīveros.
Valsts nozīmes ceļi ir kārtībā, protams, ideāli tīrs nav, bet braukt netraucē. Vienīgais, par ko runājam ar valsts ceļu uzturētājiem, ir ātrums, kādā viņu tehnika brauc. Pēc viņu mašīnas mūsu notīrītā ietve ir atkal jātīra. Tehnikas cilindriskā lāpsta sniegu met visai tālu. ◆
Rolands Klibiķis, Neretas novada domes izpilddirektors
— Pagaidām problēmu nav. Rīkojām iepirkumu par ceļu uzturēšanas pakalpojumu sniegšanu, kā arī pašvaldībai ir sava tehnika. Katrā pagastā cenu aptaujā uzvarēja savs ceļu tīrītājs. Neretā ir “Latvijas Autoceļu uzturētāja” nodaļa ar vairākām tehnikas vienībām, tādēļ mūspuses valsts nozīmes ceļi ir kārtībā. ◆