Pirmdiena, 22. decembris
Saulvedis, Saule
weather-icon
+2° C, vējš 1.67 m/s, Z-ZR vēja virziens
Staburags.lv bloku ikona

Komentārs

Latvijā no 2021. gada 1. janvāra plānots ieviest reģistrācijas nodokli vieglajiem automobiļiem, kas vecāki par pieciem gadiem. To piemērotu tad, kad auto pirmo reizi ievedīs Latvijā. Nodevas lielums svārstās no 30 līdz 700 eiro un būs atkarīgs no tā, vai automašīnai ir benzīna, dīzeļa vai gāzes dzinējs, un tiks ņemti vērā arī CO2 izmeši. Kā tas ietekmēs auto tirgu un iedzīvotāju iespējas iegādāties auto?

Linda Grigorjeva,
autobraukšanas instruktore
— Tas ir absurds, jo vēl viens nodoklis būtiski ietekmēs sabiedrību. Automašīna nav luksusa prece, bet nepieciešamības lieta ikdienā. Katrs mēs gribētu braukt ar jaunāku un labāku automašīnu, bet ļoti daudzi to vienkārši nevar atļauties. Ir nopietni jāapsver, vai ienākumu pietiks, lai samaksātu visus ar auto saistītos nodokļus, nerēķinot nemaz pašas automašīnas cenu. Kopā tās ir lielas izmaksas, bet algas Latvijā tik lielas nav. Arī man pašai būtu ļoti kārtīgi jāapdomā, vai varētu atļauties iegādāties piecus gadus vecu automašīnu, kur nu vēl jaunāku, un domāju, ka tādu cilvēku ir daudz. Kā allaž, visās reformās cieš tieši cilvēki ar mazākiem ienākumiem, un ne katrs var uzņemties vēl kredītsaistības.
Ikdienā uz ceļiem var redzēt dažādu vecumu automašīnas. Ir pat žigulīši un veci audi vai golfi. Ne jau aiz labas dzīves vai kādas pārliecības tos joprojām ekspluatē. Daudzi meklē citu risinājumu, tāpēc iegādājas un reģistrē auto ārzemēs. Katrs skatās, kā viņam izdevīgāk un ko var atļauties, jo, kā jau minēju, auto vispirms ir nepieciešamības prece, jo jāspēj pārvietoties, īpaši laukos. ◆

Pēteris Bieriņš,
uzņēmuma “Eiroserviss” vadītājs
— Neesmu iedziļinājies paredzēto nodokļu izmaiņās visās niansēs, bet nedomāju, ka tām būs ļoti būtiska ietekme. Iespējams, tas radīs situāciju, ka mazāk ievedīs pārāk vecas automašīnas un vairāk aktivizēsies vietējais tirgus. Jau tagad tas ir pārpildīts ar dažādāko piedāvājumu. Kāds, iespējams, atliks jaunu pirkumu, jo nereti auto maina ne tāpēc, ka ir vajadzība, bet ir vēlme pēc cita, un gluži jaunu lielākoties nevar atļauties.
Tomēr bez ārējā tirgus iztikt nevarēs, un cilvēki lielākoties pērk ne tās jaunākās automašīnas, īpaši reģionos. Vidējais auto vecums Latvijā ir 14 gadi, ko var novērot arī ikdienā. Tas, protams, atkarīgs no cilvēku ienākumiem, un ir daudzi, kas var atļauties jaunāku tehniku. Nedomāju, ka kopumā valsts daudz iegūs no šīm izmaiņām nodokļos, bet būs vēl viena obligāta nodeva, ar ko nāksies sadzīvot. ◆

Uģis Vītols,
lietotu automašīnu tirdzniecības uzņēmuma “Provento” direktors
— Ja apstiprinās šo projektu, situācija būtiski pasliktināsies, ko jau pieredzējām pirms divdesmit gadiem, kad ieviesa līdzīgu nodokļa nastu. Toreiz auto tirdzniecība būtiski apsīka un valdībai vajadzēja atzīt savu kļūdu. Automašīnas pirmreizējās reģistrācijas nodoklis būtiski ietekmēs tos, kuri vēlas atjaunot savu autoparku. Šobrīd tā vidējais vecums Latvijā ir 13 līdz 14 gadi, kas ir ļoti līdzīgs pārtikušajai Somijai. Mēs jau visi labprātāk brauktu ar jaunākām automašīnām, bet naudas makā ir tik, cik ir, un jārīkojas pēc iespējām. Paredzētās izmaiņas tomēr ir diezgan būtiskas. Turklāt šajā kategorijā ietilpst arī nelielais komerctransports, kas, intensīvi lietojot, jāmaina biežāk. Nodeva būs kā slogs pircējam vai auto tirgotājam, kurš, iespējams, meklēs vēl lētākas automašīnas, lai kompensētu papildu izdevumus, un tā ir slikta tendence.
Šodien skaļi runā tikai par pirmreizējo nodevu, bet ne ikgadējo auto ekspluatācijas nodokli, ko arī paredzēts palielināt nākamajā gadā. Vislielākais kāpums šajā sadaļā paredzēts tieši mazajam komerctransportam un kravas automašīnām. Tās ir summas, kas nav “paceļamas” ilgstoši, īpaši mazam uzņēmumam. Pieļauju, ka visa tā rezultātā palielināsies ārzemēs reģistrēto auto skaits, jo kaimiņvalstīs nodokļu apmērs ir četras reizes mazāks. Visticamāk, ģimenēs samazināsies auto izmantošana un nevarēs atļauties divas vai vairāk tehnikas vienības.
Katras valsts autoparks ir tās ekonomiskais rādītājs, ko valdība cenšas ignorēt, uzsverot to, ka mums jābūt zaļākiem. Neapšaubāmi, bet te nesaskatu nekādu saistību, jo arī elektroauto un hibrīdauto paredzēts palielināt ikgadējo nodevu. Diemžēl būtiskākais ir skaitļi, ko paredzēts iekasēt nodokļos. Turklāt auto ir joma, kur tos administrēt ir visvienkāršāk, un no tiem nevar izvairīties. Cietēji būs ne tie turīgākie cilvēki, bet tie, kuri retāk var atļauties mainīt automašīnu. Tā ka neesmu optimists šajā jautājumā. ◆

Staburags.lv bloku ikona Komentāri

Staburags.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.