“SEB banka” no 8. janvāra pārtrauks izsniegt un aizvietot internetbankas kodu kartes, kā arī ieviesīs citas izmaiņas, tostarp palielinās maksu par skaidras naudas izmaksu bankomātos. Banka klientus aicina izvēlēties viedtālruņu bezmaksas lietotni “Smart-ID” vai kodu kalkulatoru.
“Swedbank” izsniegtās kodu kartes ar ierobežotu funkcionalitāti būs derīgas līdz 2019. gada septembrim. Kādas priekšrocības vai problēmas varētu rasties, pārejot uz jauno sistēmu?
Agnese Strazda, “SEB bankas” Korporatīvās komunikācijas pārvaldes vadītāja
— Ar nākamā gada septembri ierastās kodu kartes nebūs izmantojamas darījumu apstiprināšanai un autorizācijai internetbankā. Tās ir būtiskas izmaiņas, kas stājas spēkā, ņemot vērā Eiropas Savienības regulējumu par drošāku darījumu apstiprināšanu. Šādus noteikumus Latvijā pieņēmis arī banku uzraugs, Finanšu un kapitāltirgus komisija. Vairāk nekā divus gadus strādājām, lai saprastu, kā šo regulējumu ieviest un rast bankas klientiem labāko risinājumu darījumu apstiprināšanai. Sadarbojoties ar “Swedbank”, ieviesām un realizējām lietotni “Smart-ID”, kas ļauj veikt darījumus internetbankā, kodu kartes vietā izmantojot lietotni telefonā. Ir arī papildu rīks — kodu kalkulators. Funkcionalitātes kontekstā tas pielīdzināms “Smart-ID”. Tas būs nepieciešams tiem, kam nav telefonu ar iespēju lejuplādēt aplikāciju vai nevēlas to darīt.
“SEB banka” pagājušajā gadā ieviesa limitus, lai klienti apzinās, ka lielākiem darījumiem drošības apsvērumu dēļ nepieciešami modernāki kodu kalkulatori. Tas mudināja bankas klientus pārslēgties lielākoties uz “Smart-ID” un kodu kalkulatoru lietošanu. Internetbanku aktīvi lieto gandrīz 300 000 “SEB bankas” klientu, šobrīd reģistrēti 180 000 “Smart-ID” lietotāju, aptuveni 100 000 bankas klientu pilnībā vai kombinācijā ar ierastajām kodu kartēm izmanto kodu kalkulatorus.
Lietotni “Smart-ID” var ieinstalēt mājās katrs pats, kodu kalkulatoru var saņemt bankas filiālēs. Bezmaksas kodu kalkulatorus piešķiram jauniešiem līdz 18 gadiem un senioriem no 65 gadiem. Līdz ar šīm pārmaiņām būs beigusies nozīmīga ēra. Internetbankas tika ieviestas pirms 20 gadiem, cilvēki bija pieraduši pie kodu kartēm. Fundamentālu izmaiņu nebūs, kodu darbības princips paliek nemainīgs, mainās tikai kodu ģenerēšanas veids. Jaunās sistēmas priekšrocība ir lielāka drošība un ērtums, daži ir emocionāli pieķērušies vecajām kartēm, un rodas sajūta, ka jaunā sistēma tiek uzspiesta. Taču tā nav, un pierodot tiek saskatīti plusi. ◆
Ināra Vilne,
Jaunjelgavas pensionāru padomes
vadītāja
— Cilvēkiem gados pārmaiņas sagādā neērtības. Tie, kas to izdomāja, nesaprot, ka veciem cilvēkiem ir grūti pielāgoties un pieņemt jauno. Dažiem nav iespējams iestāstīt un izskaidrot. Raizes sagādā arī tehnoloģijas. Viedtālruņi, kuros var lejuplādēt lietotni, ir retajam pensionāram. Mūsu padomē vien divām kundzēm tādi ir. Šaubos, ka pensionāri pirks un mācīsies apieties ar viedtālruņiem. Lauku cilvēkam šāds telefons nav parocīgs, tādēļ vienīgais risinājums būs kodu kalkulators, pie kura vajadzēs pierast. Saprotu, ka uzlabojumi būs drošāki un jaunajai paaudzei ērtāki. Pensionāriem nekas cits neatliks kā pielāgoties, tas ir izdarāms, un būs vien tā jādara. Apgūt jauninājumus palīdzēs bērni, kā arī var mācīties kopā — bariņā. ◆
Andis Cīrulis,
interneta tehnoloģiju uzņēmuma
“White Digital” valdes loceklis
— Līdz šim lielākais drauds privātpersonu finanšu drošībai bija kodu kartes. Ja kāds vēlētos piekļūt bankas kontam, vissvarīgāk bija uzzināt piekļuves paroli.
Ja cilvēki satraucas par to, ka telefons, mobilā bankas aplikācija tajā nav droši, tad jāatceras, ka arī jau daudziem ierasto bankas kodu karti, kodu kalkulatoru var nozagt, un to izmantot, piekļūt bankas kontam ir daudz vieglāk, nekā nozogot telefonu. Telefonu var arī attālināti nobloķēt. Man personīgi nedaudz sarežģīta šķita “Smart-ID” pirmā uzstādīšana telefonā, kamēr sapratu, kas jāinstalē, kādā secībā kas jādara. Tagad, kad mainītu telefonu, man nebūtu skaidrs, kā to visu pārcelt jaunā ierīcē. Tad atkal būtu nepieciešams vecais kodu kalkulators, kuru jau varbūt būtu pazaudējis, vai arī doties uz banku. Kopumā “Smart-ID” aplikācija man ļoti patīk, viens no ieguvumiem ir iespēja ielogoties dažādās bankās. Agrāk katrai bankai bija nepieciešams savs kodu kalkulators. Pašlaik ne visas bankas lietotni atbalsta, bet uz to tomēr virzās. Domāju, šāda veida autentifikāciju izmantosim ilgtermiņā, jo algoritms, ar kādu darbojas “Smart-ID”, kļūst arvien populārāks, to izmanto arī e-parakstam. Drošības ziņā šī aplikācija ir pietiekami droša, pie tam, ja telefons ir bloķēts ar pirkstu nospiedumu vai PIN kodu, svešam cilvēkam to atbloķēt neiespējami. Ja cilvēki uztraucas par aplikācijas lietošanas drošību, kā speciālists saku, ka privātā atslēga, kas ģenerēta katrā telefonā, glabājas drošā atmiņā, un hakeriem tā ir neuzlaužama. Protams, nekas nav neuzlaužams, bet pūles, kas būtu jāiegulda, uzlaužot katru telefonu, viena konkrēta cilvēka “Smart-ID” ir pārāk lielas, finansiāli dārgas, un attiecīgi darbs neatmaksājas. ◆