Sestdiena, 27. decembris
Elmārs, Inita, Helmārs
weather-icon
+3° C, vējš 0.89 m/s, ZR vēja virziens
Staburags.lv bloku ikona

Kādām jābūt ēdienkartēm publiskās ēdināšanas vietās — kafejnīcās un restorānos?

Ēdienkaršu mērķis ir palīdzēt klientam izvēlēties, apmeklējot ēdināšanas iestādi, kurā var gūt gastronomisku baudījumu. Ēdienkartes galvenās pazīmes — tajā jābūt pārredzami un saprotami uzrakstītiem ēdienu nosaukumiem, jo tieši ēdienkarte restorānam vai kafejnīcai kalpo kā vizītkarte.

Tā var būt gan papīra formā, gan uzrakstīta redzamā vietā, piemēram, uz tāfeles. Arī iestāžu mājaslapās pieejama ēdienkarte. Tagad daudzi restorāni un kafejnīcas ar esošajiem un potenciālajiem klientiem komunicē sociālajos tīklos, kur ieliek dienas piedāvājuma ēdienus un informē par izmaiņām ēdienkartē.
Ēdienkartē raksta uzkodas, zupas un pamatēdienus, kā arī desertus, kulinārijas izstrādājumus, piedevas, mērces, dzērienus, tostarp alkoholiskos — jo plašāku informāciju ēdienkarte sniedz, jo klientiem saprotamāk. Ideālā gadījumā ēdienkarte var būt izgatavota vismaz divās valodas — dzimtajā un vienā starptautiskā. Svarīgi, ja ēdienkartes saturs ir stabils un tajā atrodamie ēdieni un dzērieni pārdošanā ir ilgu laiku.
Dažās iestādēs ir vairāku veidu ēdienkartes: gan brokastīm, gan kompleksajām pusdienām, gan banketiem, gan citām svētku reizēm. Bieži ēdienkarte ir atsevišķi, bet dzērienu saraksts izveidots uz cita papīra.  Ēdienkartes sākuma lapā parasti uzraksta iestādes īpašos firmas ēdienus.
Ēdienkarte ļoti labi ir jāpārzina kafejnīcu bārmeņiem vai viesmīļiem. Viņu pirmais uzdevums pie viesu sagaidīšanas ir pasniegt ēdienkartes un vienlaikus informēt, ja kādu ēdienu tomēr konkrētajā brīdī nav iespējams pasūtīt.
Svarīgi piebilst, ka personālam ir arī jāzina ēdiena ārējais izskats, ne tikai sastāvs. Jāzina arī ēdienu garšas īpatnības.
Lai varētu labi orientēties ēdienkartē, vajag zināt secību, kādā tajā ir sarakstīti ēdieni: aukstās uzkodas (zivju, gaļas un dārzeņu vai siera, salāti), karstās uzkodas, seko pirmie ēdieni jeb zupas — buljoni, zupas un krēmzupas, tad otrie ēdieni jeb pamatēdieni un piedevas, beidzot — saldie ēdieni.
Ēdienkartei jābūt tīrai un kārtīgai, tai nedrīkst būt atlocījušies stūri, tā nedrīkst būt saplēsta un jukt ārā. Ēdienkartes jāatjauno regulāri, vērts padomāt arī par interesantiem dizaina risinājumiem. Pieaugot ēdināšanas iestāžu skaitam, īpaši populāra ir ēdienu fotografēšana— uzņemtās bildes tiek izmantotas ēdienkartes noformēšanā.
Jāpiebilst, ka daudzas kafejnīcas un restorāni ir tik pretimnākoši saviem klientiem, ka pagatavo arī īpašus, individuālus ēdienus. Dažreiz tiek ņemtas vērā klientu vēlmes ēdienkaršu papildināšanā ar kādu aktuālu ēdienu vai piedevu. Ēdienkartēs arvien biežāk, ņemot vērā ministriju un ēdināšanu kontrolējošo iestāžu noteikumus, norāda ēdienā sastopamos alergēnus.
Ēdināšanas uzņēmumiem reizēm ēdienkarte nav nepieciešama, ja piedāvājums ir specifisks. Pilna servisa restorānos ir plaša ēdienu un dzērienu izvēle (otro ēdienu skaits — vismaz 15). Ieteicamais ēdienu sortiments vispārēja tipa kafejnīcās ir divas līdz četras aukstās uzkodas, tikpat otrie ēdieni, pieci līdz seši saldie ēdieni, seši līdz astoņi karstie dzērieni, trīs līdz četri aukstie dzērieni, konditorejas izstrādājumi, skābpiena produkti.
Savukārt skolās un pirmsskolas izglītības iestādēs ikdienas bērnu ēdienkarte apskatāma rakstveidā un publiski, tajā norāda gan ēdiena un sastāvdaļu svaru gramos, gan kalorijas. ◆
Sagatavoja LIENE ANDERSONE-KOLOSOVA

Staburags.lv bloku ikona Komentāri

Staburags.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.