Jo tuvāk tautas nobalsošana par pievienošanos Eiropas Savienībai, jo vairāk dažādas organizācijas un oficiālās institūcijas Latvijā un citās valstīs interesē, kāds pie mums ir sabiedrības noskaņojums, kādu iznākumu var gaidīt.
Jo tuvāk tautas nobalsošana par pievienošanos Eiropas Savienībai, jo vairāk dažādas organizācijas un oficiālās institūcijas Latvijā un citās valstīs interesē, kāds pie mums ir sabiedrības noskaņojums, kādu iznākumu var gaidīt. Šādu informāciju parasti gūst no socioloģiskajām aptaujām.
Taču Latvijā šoreiz socioloģisko pētījumu par valsts iedzīvotāju attieksmi pret pievienošanos ES veic nevis pieredzējušās un autoritāti iemantojušās firmas “Latvijas fakti”, SKDS un “Baltijas datu nams”, bet gan pilnīgi nezināma SIA “Inmind”. Tā uzvarējusi cenu aptaujā un, kā rāda “Lursoft” dati, reģistrēta kādā privātmājā Jelgavas nomalē. Interesanti, ka firmele ir “jaunizcepta” un reģistrēta tikai 2003. gada martā. Tieši tajā laikā jau bija izveidota pirmsreferenduma pasākumu vadības grupa ar Ramonu Umbliju priekšgalā un vajadzēja atrast, kurš un kā tērēs valdības piešķirto miljonu.
Šis gadījums nudien atgādina vairākkārtējo Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja vadītāja meklēšanas procesu, kad šim amatam pieteicās visi, kam vien nebija slinkums. Pat cietumnieks. Arī cenu aptaujai var pieteikties gan nopietns uzņēmums, gan “kaktu kantoris”, kura darbiniekiem, ja tādi vispār ir, par socioloģiskajiem pētījumiem nav ne mazākās sajēgas. Galvenais taču saņemt garantētu valsts pasūtījumu un “nokāst” kaut daļu naudas, kura pati dodas rokās.
Vai šādas nezināmas SIA veiktajiem pētījumiem kāds uzticēsies? Vai vispār var ticēt firmai, kura nav veikusi nevienu aptauju ne pirms Saeimas, ne vietējo pašvaldību vēlēšanām? Varbūt tā aptaujas rezultātus “apkopo”, griestos paskatoties?
Pirmsreferenduma aptauju publiskotie dati netieši ietekmēs balsotāju izvēli. Uzzinot, kas šīs aptaujas veic, rodas iespaids, ka visa Eiropas Savienības propagandēšanas vadības grupa ir viena vienīga draugu vai labu paziņu būšana, veiksmīgi maskēta ar obligāto cenu aptauju. Ir netiešs pamats aizdomām, ka valsts pasūtījums var būt piešķirts arī par garantētiem ES pozitīviem aptauju rezultātiem. Nezināmās firmiņas vienīgais veikums ir mārketinga pētījumi “Latvijas balzamam” un “Hanza līzingam”. Biznesa pasaule un vēlētāji tomēr ir divas dažādas lietas.