Sestdiena, 27. decembris
Elmārs, Inita, Helmārs
weather-icon
+3° C, vējš 1.79 m/s, R-DR vēja virziens
Staburags.lv bloku ikona

Jāmaina autovadītāju attieksme

“Staburags” jau rakstīja, ka CSDD sadarbībā ar Valsts policiju un Satiksmes ministriju rīkoja kopīgu akciju pret agresīvu braukšanu. Tā notika arī Aizkraukles rajonā.

“Staburags” jau rakstīja, ka CSDD sadarbībā ar Valsts policiju un Satiksmes ministriju rīkoja kopīgu akciju pret agresīvu braukšanu. Tā notika arī Aizkraukles rajonā. Agresīvi braucošos automašīnu vadītājus brīdināja.
Trūkst piemērota aprīkojuma
Ceļu policijas un CSDD rīkotajā reidā devās arī laikraksts “Staburags”. Par reida vietu izvēlēts šosejas Rīga—Daugavpils posms no Aizkraukles dzelzceļa stacijas līdz Pļaviņām. Pēcpusdienā, kad tuvojas darba dienas beigas un palielinās automašīnu plūsma, kopā ar CSDD Aizkraukles nodaļas priekšnieku Jāni Rasnaču sēžamies Aizkraukles ceļu policijas priekšnieka vietnieka Aigara Sprudzāna stūrētajā trafarētajā policijas automašīnā un dodamies ceļā.
Tuvojamies Koknesei un spriežam, ka doma sodīt agresīvos braucējus nav slikta, vienīgi ceļu policijas aprīkojums netiek līdzi likumdevēja piedāvātajām iespējām. Pierādīt agresīvas braukšanas faktu bez videoieraksta ir ļoti sarežģīti. Policijai ir tāda tehnika, taču videokameru vajadzētu vairāk.
— Jau tagad daudzi autovadītāji, pieķerti, pārkāpjot noteikumus, strīdas un netic, piemēram, radara rādījumam, — skaidro Sprudzāna kungs. — Agresīva braukšana ir vairāku satiksmes noteikumu punktu pārkāpšana. To pierādīt būs sarežģīti.
Traucas pretī patruļmašīnai
Esam pie Ragāļu kroga, kad pamanām pirmo pārkāpumu, kas atbilst terminam “agresīva braukšana”. Kravas automašīna SCANIA policijas automašīnas priekšā pēkšņi sāk bīstamu apdzīšanas manevru.
Pēc neilga laika pārkāpējs panākts un apturēts. Vadītājs — Nikolajs no Latgales — skaidro, ka līdzvainīgs ir arī tās automašīnas vadītājs, kuru viņš mēģinājis apdzīt.
— Būtu bremzējis, iespējams, notiktu sadursme, — saka Nikolajs. — Man neļāva apdzīt, lai gan jau biju iebraucis pretējā braukšanas joslā. Ārzemēs tā nenotiek. Tur ir augstāka braukšanas kultūra. Tos, kuri sāk apdzīšanas manevru, vienmēr palaiž. Pie mums vēl daudz jādara, lai situāciju uzlabotu.
Šoreiz Nikolaju nesoda, bet tikai brīdina un paskaidro, ka par agresīvu braukšanu no 1. jūlija paredzēts naudassods līdz 200 latiem.
Apdzen līkumā
Dodamies tālāk Pļaviņu virzienā. Braucēju skaits arvien palielinās, taču pagaidām visi cenšas ievērot ceļu satiksmes noteikumus. Iespējams, tāpēc, ka šajā ceļa posmā ir daudz policijas patruļmašīnu. Atceļā viena pretimbraucēja nervi vairs neiztur mierīgu braukšanu kolonnā, un viņš ar savu pelēko “Volkswagen Passat Variant” metas garām pārējiem vietā, kur apdzīt aizliegts. Arī šis braucējs spiests piestāt ceļa malā un īsti nespēj paskaidrot, kāpēc sācis apdzīt. Seko brīdinājums un atgādinājums, ka tieši agresīva braukšana visbiežāk ir nopietnu ceļu satiksmes nelaimes gadījumu cēlonis.
Mopēdists mūk pagalmā
Kad uz šosejas pavadīts krietns laiks, atgriežamies pilsētā. Viss šķiet kārtībā, kad pēkšņi pie pārtikas veikala Spīdolas ielā kāds jaunietis pa trotuāru mēģina braukt ar mopēdu, bet, pamanījis policijas automašīnu, iegriežas pagalmā. Sekojam.
15 gadu vecais Vigo necenšas mukt un apstājas. Braucamais neatbilst nekādiem drošības kritērijiem — nav ne bremžu lukturu, ne virzienrādītāju, no motora lielām pilēm tek eļļa. Puisim nav arī vadītāja apliecības. Viņam visai miglains priekšstats par to, kā ar roku rādīt braukšanas virzienu vai bremzēšanu.
Braukšanu ar šādiem spēkratiem pa trotuāru arī var traktēt kā agresīvu. Veidojas pieradums neievērot likuma prasības, un vēlāk tas var radīt nopietnas problēmas. Puisis sola doties uz CSDD Aizkraukles nodaļu un iegūt mopēda vadītāja apliecību, sakārtot braucamo atbilstoši prasībām.
Sods kā stimuls
Diemžēl nekaunīga pārkārtošanās sastrēgumos, apdzenot citus, pagrieziena signāla neieslēgšana, veicot pagriezienu, pārkārtošanos vai apstāšanos, uz Latvijas ceļiem kļuvusi par ikdienišķu lietu. Autovadītāju agresīvais braukšanas stils ir cilvēcisko attiecību veidošanās rezultāts, agresīvi braucot, izrādām necieņu citiem ceļu satiksmes dalībniekiem.
Iespējams, sods par agresīvu braukšanu daudziem liks izvērtēt, vai patiesi vajag traukties galvu reibinošā ātrumā, radot bīstamas situācijas citiem. Lai situācija mainītos, vispirms jāmainās katra autovadītaja attieksmei pret Ceļu satiksmes noteikumiem un galvenokārt vienam pret otru.

Staburags.lv bloku ikona Komentāri

Staburags.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.