Parfīms un lelles — kas tos var vienot? Izrādās, izstāde. Iepazīt modes vēsturi un apbrīnot unikālus mākslinieku darbus aicina Modes muzejs. Par iedvesmas avotu leļļu māksliniekiem kalpojuši slaveni aromāti. Līdz februāra beigām Rīgā, Modes muzejā, apskatāma neparasta izstāde — autorlelles un lācīši (teddy), kas piedalījušies starptautiskajā konkursā “Parfīms”. Šī ir otrā leļļu izstāde, kas muzejā tapusi sadarbībā ar starptautisko autorleļļu izstādi.
“Izglābj” “Šiprs”
Konkursā piedalījās leļļu mākslinieki no 16 valstīm, par laureātiem starptautiska žūrija atzina 36 darbus. Rīgā apskatāmas 33 lelles un lācīši, ko žūrija izraudzījusies no konkursa labākajiem darbiem. Vienā no televīzijas intervijām autorleļļu konkursa “Parfīms” organizētāja, māksliniece, pasniedzēja un kuratore, starptautiskās autorleļļu izstādes rīkotāja, daudzu starptautisku autorleļļu konkursu žūrijas locekle Nadežda Ciganovska (Baltkrievija) stāsta, ka tēma šai leļļu izstādei radusies pirmajā Modes muzeja izstādē, kur tika izspēlēta interaktīva spēle par parfīma vēsturi. Ne visus izstādes autorus tēma sajūsminājusi. Piemēram, autors, kurš specializējas rotaļu lācīšu izgatavošanā, bijis neizpratnē, kā lai lāci iekļauj šajā tēmā. Taču viņš iedvesmojies no padomju laikā tik populārā “Šipra” aromāta un ietērpis lāci 50. gadu stilistikā un tika laureātos.
Unikālas,
neatkārtojamas lelles
Mākslinieki, veidojot lelles, izmanto visdažādākos materiālus un tehnikas, tālab izstāde piedāvā lielu dažādību. No masu produkcijai ražotajām tās atšķiras ar to, ka līdz vissīkākajai detaļai tās gatavotas rokām. Ikkatrā lellē jaušams savs raksturs, noskaņojums — tas izpaužas lelles sejā, mīmikā. Autorlelles apbrīno, kolekcionē un aplūko kā mākslas darbus. Īpašs autorleļļu atzars ir lācīši jeb tediji — arī tajos jaušams raksturs. Vienu šādu darbu mākslinieks darina mēnešiem ilgi, neskaitot laiku, kas ir veltīts tēmas izpētei un idejas izstrādei. Lelles cena var svārstīties no pāris simtiem eiro līdz pat daudziem tūkstošiem.
Bez kaķa
nevar
Ekspozīcijā apskatāmas vairākas lelles, kas veltītas leģendārā franču modes nama “Guerlain” radītajiem parfīmiem, kuriem piemīt pasakains aromāts.
Savukārt izcilā dizainera Karla Lāgerfelda parfīmu raksturo divas īpašas lelles. “Viņa ir mierīga, jautra, smieklīga un gracioza. Uz viņu ir patīkami skatīties, un viņas labākā īpašība ir nerunāšana,” tā savulaik teicis dizainers par savu mīluli Siāmas šķirnes kaķi Šopeti un apgalvojis, ka tā bijusi mīlestība no pirmā acu skatiena. Ja par dizainera privāto dzīvi nekas īpaši nebija zināms, tad viņa mīlestība uz Šopeti ir vispārzināms fakts. Un Lāgerfelds bez kaķa nav Lāgerfelds — to akcentējuši arī abi leļļu mākslinieki.
Protams, dažu mākslinieku asociācijas ar konkrētu aromātu šķita visai dīvainas. Piemēram kādai māksliniecei “Chanel” smaržas asociējas ar sievieti, kuras seja ir kā skudrulācim, un viņai ir pat gara astīte. Varbūt tā viņa gribējusi izcelt ikonisko “Chanel 5” fantastisko aromātu.
Savukārt kāda cita lelle veltīta padomju laikā populārajām smaržām “Krasnaja Moskva”. Lai gan lelles gatavotas, iedvesmojoties no aromātiem, taču tās nesmaržo. Autorleļļu miniizstāde aplūkojama līdz februāra beigām Modes muzeja izstādē “Dāma krinolīnā”. ◆




