Otrdiena, 23. decembris
Viktorija, Balva
weather-icon
+-5° C, vējš 2.49 m/s, ZA vēja virziens
Staburags.lv bloku ikona

“Daugavas plūdums” kā skaņdarbs ar improvizācijas raksturu

Pēc ilgāka pārtraukuma Jūrmalas pilsētas muzejs atsācis darbību, un jau 21. maija  pievakarē, klātesot mākslinieces meitai Agnesei Krastenbergai, mākslas vēsturniecei Ingrīdai Burānei, profesoram Jurim Jurjānam un citiem interesentiem, tika atklāta mūsu novadnieces vecmeistares Edītes Krastenbergas darbu retrospekcija “Daugavas plūdums”.

Būtībā šī izstāde ir kā turpinājums pērn Pļaviņu  kultūras namā atklātajai Edītes Krastenbergas  piemiņas izstādei  “Pļaviņu stāsti”, kas tapa, atzīmējot mākslinieces 90 gadu jubileju, un bija pirmā pēc viņas aiziešanas mūžībā.

Tāpat kā Pļaviņu izstāde, arī Jūrmalas izstāde tapusi, sadarbojoties mākslinieces meitai Agnesei Krastenbergai ar mākslas zinātnieci Ingrīdu Burāni un izstādes kuratori Gunu Kalnaču.   

Agnese, kura tagad lielākoties laiku pavada Pļaviņās, jo strādā attālināti Juglas Mūzikas skolā, pastāstīja, ka izstādē būs apskatāms vairāk darbu nekā Pļaviņās — ap 60, tajā skaitā 13 pasteļi, 35 eļļas gleznas, kā arī zīmējumi un pasteļi uz lapām.

Agnesei īpašs prieks, ka vienā no 60. gados iznākušajām grāmatām par glezniecību izdevies atrast mammas diplomdarba fotogrāfiju, kurā redzams agrs rīts pārceltuvē pie Pļaviņām. Tagad šis diplomdarba uzņēmums pārfotografēts un būs  redzams vitrīnā. Diemžēl diplomdarba oriģināla nav Latvijā, to pēc diplomdarba aizstāvēšanas paņēma Maskavas mākslas fonds.

Pēc izstādes atklāšanas Agnese nebeidz vien priecāties par cilvēkiem, kas iesaistījušies un palīdzējuši izstādes tapšanā, īpaši Ingrīdai Burānei un novadniecei Gunai Kalnačai, kurai pašai  Daugavas tēma īpaši tuva, jo uzaugusi pie šīs likteņupes. 
 
Mākslas vēsturniece Ingrīda Burāne izstādes anotācijā bilst, ka Edītes Krastenbergas darbu izvietojumam izvēlējusies apzīmējumu “Daugavas plūdums”. “Tāpēc, ka neviena sieviete Latvijas mākslā ar tādu regularitāti un daudzveidību uz audekla nav atstājusi gleznieciskas liecības par mūsu likteņupi. (..) Viņas gleznojumos, pasteļos, grafikas lapās grūti nodalīt to viengabalainību, kuru izsaka personības koptēls un māk­slinieciskais rokraksts, kas veiksmīgākajos darbos sasniedz pilnību, piemēram, dzeltenās krāsas izmantojumā. Edīte Krastenberga reiz pauda, ka savus darbus vēlētos pielīdzināt mazām prelīdēm. Jā, visa viņas radošā darbība ir nelieli skaņdarbi ar improvizācijas raksturu, kas ļauj skanēt savai zemei, mākslai un meitai atdotam mūžam ar nepārejošu vērtību paplašinājumu un piepildījumu,” tā Ingrīda Burāne par mākslinieci.  Šķiet, precīzāk par viņas būtību nevar pateikt.


◆ Edīte Krastenberga (1929 — 2016) 1958. gadā ar izcilību absolvējusi Latvijas Mākslas akadēmiju (diplomdarbs “Uz pārceltuves”), Mākslinieku savienības biedre no 1966. gada.
◆ Personālās izstādes bijušas Rīgā, Pļaviņās, Jēkabpilī, Madonā, Ērgļos, Koknesē, Lielvārdē.
◆ Darbi ir Latvijas Mākslinieku savienības un Mākslas fonda kolekcijās Rīgā, Maskavā, privātkolekcijās Latvijā, Austrijā, ASV, Vācijā, izstādēs piedalījusies no 1956. gada.
◆ Galvenie gleznu motīvi — ziedi, ainavas,  portreti un Daugava.

Staburags.lv bloku ikona Komentāri

Staburags.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.