Aizkrauklē, ēkā Lāčplēša ielā 7 un tās apkārtnē, notiek plaši pārbūves darbi, kuri sākotnēji bija nelikumīgi.
Aizkrauklē, ēkā Lāčplēša ielā 7 un tās apkārtnē, notiek plaši pārbūves darbi, kuri sākotnēji bija nelikumīgi, jo tikai pēc vairākkārtējiem Aizkraukles novada būvinspektora brīdinājumiem ēkas īpašnieks — SIA “Stārastāni” — sakārtoja visu nepieciešamo dokumentāciju.
Ēkas Lāčplēša ielā 7 pārbūves un apkārtnes labiekārtošanas jautājums Aizkraukles novada domes sēdes darba kārtībā bijis pēdējos trīs mēnešus.
Stāvvieta “savējiem”
Vasaras sākumā SIA “Stārastāni” apstiprināšanai Aizkraukles novada domē iesniedza pagalma starp Lāčplēša ielu 7 un Bērzu ielu 2 labiekārtošanas projektu. Tur bija paredzēta automašīnu stāvvieta transporta līdzekļu novietošanai divās rindās, bruģa uzklāšana, saglabājot augošos kokus, atjaunojot mauriņu un labiekārtojot skvēru. Domnieki priecājās, ka pilsētā atkal būs viens sakopts stūrītis, un iekšpagalma pārveides projektu atbalstīja.
Šim projektam bija pievienotas arī ēkas pārbūves skces, paredzot birojus un nelielus veikaliņus. Automašīnu stāvvieta domāta to darbiniekiem un apmeklētājiem. Mašīnu nevarētu būt pārāk daudz, tāpēc likās, ka viss ir kārtībā.
Viss nenotiek, kā cerēts
Taču, darbiem sākoties, gan Aizkraukles novada domes izpilddirektors Einārs Zēbergs, gan arhitekts Juris Letinskis, kurš ir arī būvvaldē, gan būvinspektors Jans Korols ievēroja, ka pārbūve nenotiek saskaņā ar skiču projektu un ēkā veidojas nevis biroji un nelieli veikaliņi, bet gan plašas telpas, kur varētu ierīkot lielu veikalu. Radās aizdomas, ka te varētu būt lielveikals, līdz ar to pavisam cita automašīnu plūsma.
Mašīna minūtē — tas ir par daudz
Izpilddirektors Einārs Zēbergs saka: “SIA “Stārastāni” pārstāvji to arī nenoliedza. Līdz ar plaša veikala atvēršanu šajā pagalmā iebrauktu daudz vairāk automašīnu. Mēs uzdevām izpētīt iespējamo transporta plūsmu. Izrādījās, ka stundā pagalmā varētu iebraukt un izbraukt ap 60 mašīnu — viena mašīna minūtē. Piebraucamie ceļi, kuri ved pagalmā, nav domāti tik intensīvai automašīnu kustībai, un tas radītu draudus gājējiem.”
Pirmām kārtām drošība
Zēberga kungs atzīst, ka domei pirmajā vietā ir iedzīvotāju drošība, tikai pēc tam biznesmeņu intereses. Tāpēc Aizkraukles novada domes būvvalde ierosināja atļaut iebraukt pagalmā tikai tiem, kuriem ir speciālas atļaujas.
Dome šo priekšlikumu atbalstīja un pašreiz izstrādā nolikumu, kam un kā atļaujas izsniegs. Tās, protams, saņems apkārtējo māju iedzīvotāji un cilvēki, kuri strādās šajā teritorijā. Piebraucamo ceļu galos plānots ierīkot ceļa zīmi “Iebraukt aizliegts”.
Simts metru jāiet kājām
Taču, ja šajā ēkā tomēr būs lielveikals, pircēju netrūks, un viņiem automašīnas kaut kur būs jānovieto. Arhitekts Juris Letinskis piebilst: “Latvijas būvniecības normas paredz, ka automašīnu stāvvieta pie lielveikala var būt 150 metru attālumā no tā. Tāpēc domē sagatavots projekts par Bērzu ielas paplašināšanu un papildus automašīnu stāvvietas izveidi gar māju Bērzu ielā 2 un bērnudārzu “Zīlīte”.”
Noslēgusies cenu aptauja, kurā uzvarējusi ceļu būves sabiedrība “Aizkraukle”. Septembra beigās tā jau sāks darbu. Stāvvietai dome atvēlējusi 14 tūkstošu latu no labiekārtošanai paredzētajiem līdzekļiem. Prāva summa, kuru varēja izlietot “Purvciema” labiekārtošanai, nu tiks tērēta privātfirmas labā.
Einārs Zēbergs saka: “Daļu vienošanās par iekšpagalma labiekārtošanu SIA “Stārastāni” ir izpildījusi, un mēs par to priecājamies. Pie tam piedāvājot par saviem līdzekļiem izbūvēt stāvvietu. Piekrītam arī, ka uz mājas Bērzu ielā 4 gala sienas izvietos reklāmu.”
Būvē bez atļaujas
Taču būvētāji tik saprotoši un labvēlīgi nav bijuši. Pirmkārt, uzreiz atklāti nepasakot, kādiem mērķiem ēku izmantos. Otrkārt, veicot pārbūvi bez būvatļaujas, tas ir, bez būvvaldē akceptēta projekta.
Būvinspektors Jans Korols par to ēkas īpašniekus brīdinājis, taču tas nav ņemts vērā, tāpēc viņš rakstījis priekšrakstu un informējis par to arī domes administratīvo komisiju. Tā par nelikumīgu būvniecību piemērojusi 250 latu naudassodu — maksimālo summu, ko paredz Administratīvo pārkāpumu kodekss. SIA “Stārastāni” to samaksāja dienā, kad šo jautājumu kārtējo reizi izskatīja novada domes sēdē. Pēdējais domes lēmums — atļaut turpināt būvniecību tikai tad, kad saņemta būvatļauja. Nu tas beidzot izdarīts.
Ja SIA “Stārastāni” jau laikus būtu atklājusi savus nodomus un nokārtojusi visas formalitātes, garo diskusiju par ēkas pārbūvi un iekšpagalma labiekārtošanu nebūtu.