Iespējams, jau 2004. gadā varētu sākties tranzītceļa Daugava — Dņepra projektēšana — Latvijas Jūrniecības savienības kopsapulcē paziņoja Satiksmes ministrijas projekta darba grupas loceklis Valērijs Štamers.
Iespējams, jau 2004. gadā varētu sākties tranzītceļa Daugava — Dņepra projektēšana — Latvijas Jūrniecības savienības (LJA) kopsapulcē paziņoja Satiksmes ministrijas projekta darba grupas loceklis Valērijs Štamers.
Par projekta atbalstīšanu būs jālemj Latvijas, Baltkrievijas un Ukrainas valdībai. Latvijas valdība šo jautājumu izskatīšot šī gada martā.
Nesen saņemts atbalsts 6 miljardus ASV dolāru vērtā projekta finansēšanai, un to apsolījusi Islandes banka “Kaupthing”.
Projekts ekonomiski ir ļoti izdevīgs, jo, savienojot Baltijas un Melno jūru ar kuģu ceļu, kravas izdotos pārvadāt četras līdz sešas reizes lētāk nekā ar vilcienu un apmēram 40 reižu lētāk nekā ar autotransportu.
Projekts, kura izmaksas Latvijas teritorijā vien būtu ap 2 miljardiem ASV dolāru, paredz, ka jāveido slūžas pie hidroelektrostacijām, kā arī jāveido divas papildu slūžas pie Jēkabpils un vienas pie Daugavpils.
Latvijas teritorijā Daugavā būtu nepieciešams izbūvēt 15 jaunu upes kuģu piestātņu, jo saskaņā ar projektu nepieciešams veidot arī apmēram 1000 kuģu floti, kuras izveides izmaksas varētu sasniegt vēl 4 miljardus ASV dolāru. Kravas varētu pārvadāt ar 3000 vai 5000 tonnu kravnesības kuģiem. Ja izmantotu šādus kuģus, nebūtu jāpārbūvē Rīgas tilti.
2010. gadā, kad projektu varētu pabeigt, pa šo kuģu ceļu ik gadu varētu pārvadāt ap 300 miljoniem tonnu kravu apmēram piecas reizes vairāk nekā visu Latvijas ostu pašreizējais apgrozījums.
Iespējamās kuģu kompānijas apgrozījums katru gadu varētu būt apmēram 3 miljardi ASV dolāru, bizness būtu ar 15—17% lielu rentabilitāti un varētu atmaksāties apmēram septiņu astoņu gadu laikā.
Pašlaik projekta izpēti Latvijā finansiāli atbalstot 29 firmas, kā arī 320 fizisku personu.
Attīstot projektu, galvenie turpmāk pētāmie būs ekoloģiskie jautājumi — tas, kā šāda liela mēroga projekta īstenošana var ietekmēt apkārtējo vidi.