Prognozē strauju degvielas cenu kāpumu. Cik liels tas būs, kā ietekmēs mūsu dzīvi?
Prognozē strauju degvielas cenu kāpumu. Cik liels tas būs, kā ietekmēs mūsu dzīvi?
Kā paskaidroja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas preses sekretāre Ilze Viņķele, Latvija piemērojas Eiropas Savienības standartiem. Vides prasības naftas termināliem un degvielas uzpildes stacijām daļēji būs jāsāk ievērot pēc astoņiem mēnešiem. Iespējams, ka daļa mazo un vidējo degvielas uzpildes staciju to nespēs veikt un bankrotēs. Degvielas litrs varētu kļūt par 10 santīmiem dārgāks. Noteikumus par vides kvalitātes normatīviem degvielas uzpildes stacijām, naftasbāzēm un pārvietojamajām cisternām Ministru kabinets pieņēma 1999. gadā, un šīgada sākumā tajos veikti grozījumi, lai tie atbilstu ES standartiem.
Daļu ES standartu būs jāsāk ievērot no 2003. gada 1. janvāra, lielākā daļa stāsies spēkā 2006. gadā, bet pārejas periods beigsies 2008. gadā. Ja šīs normas ieviestu lēnāk, uzņēmumiem būtu vieglāk realizēt investīcijas. Divpadsmit Latvijas naftas produktu kompānijām, kuru apgrozījums gadā pārsniedz 50000 tonnu, no 2002. gada 31. decembra naftas termināli būs jāaprīko atbilstoši ES prasībām. Pārējiem uzņēmumiem noteikti pakāpeniski pārejas periodi līdz pat 2008. gadam.
Tagad saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem benzīnam testē piecus rādītājus, dīzeļdegvielai — trīs. Par šiem pakalpojumiem sertifikācijas struktūras iekasē attiecīgi ap 300 un 110 latu par vienu paraugu. ES normas paredz, ka būtu jātestē attiecīgi 18 un pieci rādītāji.
Pagaidām gan valsts nav atbildējusi uz jautājumu, cik maksās viena parauga atbilstības novērtēšana saskaņā ar ES standartiem. Mazajiem degvielas tirgotājiem sertificēšanas izmaksas benzīnam varētu pieaugt ne mazāk kā 2,5 reizes, bet dīzeļdegvielai — divas reizes, attiecīgi sadārdzinot katru litru benzīna par 1,25 santīmiem, bet katru dīzeļdegvielas litru par 0,4 santīmiem.
“Jaunā Avīze”