Otrdiena, 23. decembris
Viktorija, Balva
weather-icon
+-4° C, vējš 1.79 m/s, Z-ZA vēja virziens
Staburags.lv bloku ikona

Domē par aktuālajiem jautājumiem lemj videokonferencē

Ņemot vērā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas aicinājumu ārkārtējās situācijas laikā valsts un pašvaldības pakalpojumus iespēju robežās nodrošināt attālināti, arī ikmēneša komiteju un domju sēdes ir aicinājums organizēt videokonferences formātā. Aizkraukles novada domes deputāti šonedēļ pirmo reizi par aktuālajiem jautājumiem arī lēma attālināti. Pārējās reģiona novadu pašvaldībās vēl meklē ērtākos un pieejamākos tehniskos risinājumus sēžu rīkošanai šādā formātā, sanāksmes pagaidām organizējot, ievērojot distanci.

Aizkrauklē jau sen balso elektroniski
Aizkraukles novada dome jau kopš 2008. gada izmanto dokumentu vadības sistēmu “Namejs”, līdz ar to dokumenti vairs netiek drukāti papīra formātā, viss ir atrodams vienotajā sistēmā. Tajā var apskatīt visus lēmumprojektus un saistošos dokumentus. Kopš 2018. gada šajā pašā sistēmā komiteju un domes sēdēs tiek nodrošināta arī elektroniskā balsošana. “Mēs sanācām kopā uz sēdēm, bet balsošana notika šajā sistēmā. Katram deputātam ir sagādāta planšete, lai varētu ērti strādāt. Līdz ar to mūsu uzdevums šobrīd bija tikai saprast, kurā programmā operatīvāk un kvalitatīvāk varam organizēt videokonferenci. Izvēlējāmies vienu, testējām to gan Aizkraukles novada domes vadības līmenī, gan sadarbībā ar Kokneses novada domes kolēģiem. Dienu pirms sēdes šo programmu testējām arī kopā ar deputātiem, konstatējām dažas problēmas, kas jānovērš, un esam gatavi pirmo reizi domes sēdi rīkot videokonferences formātā,” informē Aizkraukles novada domes sabiedrisko attiecību speciālists Arvis Upīts.
Skaņa varēja būt
labāka
Dienu pirms domes sēdes tika sasaukta ārkārtas sēde, lai apstiprinātu grozījumus pašvaldības nolikumā, kas paredz, ka sēdes organizējamas arī šādā veidā un tajās pieņemtie lēmumi ir juridiski nostiprināti, lai kādu pieņemto lēmumu nevarētu apstrīdēt, jo tas nav pieņemts likumiskā kārtā.
“Testējot šo sistēmu, pēdējās darba sapulces vadības līmenī arī rīkojām šādā formātā. Lūk, šī krīzes situācija likusi meklēt un atrast risinājumus, kas varbūt ikdienā nav šķituši vajadzīgi. Katra krīze virza kādas jomas attīstību,” sacīja Arvis Upīts un dienu pirms sēdes bija pārliecināts — izskatās, ka viss ir gatavs rītdienai. Domes priekšsēdētājs Leons Līdums domes sēdi vadīja no sava kabineta, ziņotāji ieradās pie datora apspriežu zālē, savukārt deputāti pieslēdzās, esot savās dzīves vai darba vietās. Tūlīt pēc sēdes atzina — viss izdevies, kā plānots, vienīgi skaņa varēja būt labāka.
Koknesē šomēnes vēl klātienē
Kokneses novada domē komiteju un domes sēdes šomēnes vēl notika klātienē, taču lielajā zālē, ievērojot vismaz trīs metru attālumu vienam no otra. Ziņojumi tika projicēti uz lielā ekrāna, un ziņotājam bija jārunā krietni skaļāk, nekā ierasts, lai zāles otrā galā viņu sadzirdētu. Ievērojot piesardzību, uz sēdi netika aicināti ziņotāji, bez kuru klātbūtnes varēja iztikt. Tā kā šāda situācija bija pirmo reizi, nācās saskarties arī ar dažām problēmām.  Piemēram, katram sēdes dalībniekam nevarēja nodrošināt galdu, līdz ar to cilvēki uz viena krēsla sēdēja un uz otra novietoja datoru vai planšeti. Kokneses novada domes priekšsēdētājs Dainis Vingris informē, ka arī koknesieši grozīs pašvaldības nolikumu, lai jau nākamo sēdi varētu rīkot videokonferencē. Šobrīd tiek meklēti ērtākie un labākie tehniskie risinājumi, taču, visdrīzāk, tiks izvēlēta tāda pati programma kā Aizkraukles novada domē. “Mums jāsaprot, cik maksās šādas programmas iegāde, cik maksās tehniskais nodrošinājums, lai visi, kam nepieciešams, varētu pieslēgties sēdes gaitai un iemācīties to lietot. Katra šāda krīze liek cilvēkiem sasparoties, un tas ir arī kaut kāds grūdiens attīstības virzienā, tehnoloģiju ziņā noteikti. Šādai sistēmai ir ļoti daudz plusu, tā var strādāt dažādās darba grupās, komisijās, arī pašvaldības iestāžu vadītāji sazināties savā starpā,” saka Dainis Vingris.
Pļaviņās sēde nedēļu agrāk
Lēmums par sēdes rīkošanu attālināti pieņemts arī Pļaviņās. Saskaņā ar pašvaldības nolikumu domes sēdes tur parasti notiek katra mēneša pēdējā ceturtdienā. Taču pēkšņi lēmums mainīts, nedēļu iepriekš sasaukta ārkārtas sēde, lai mainītu pašvaldības nolikumu, paredzot, ka sēdes var organizēt attālināti, un tūlīt tika novadīta arī domes sēde. Tūrisma, sporta un sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Rasa Siliņa skaidro: “Ārkārtas domes sēdē tika apstiprināti grozījumi Pļaviņu novada domes saistošajos noteikumos “Pļaviņu novada pašvaldības nolikums”, paredzot, ka nepieciešamības gadījumā komiteju sēdes un domes sēdes var tikt organizētas attālināti.” Tajā pašā dienā notika vēl viena ārkārtas domes sēde, kurā izskatīti visi aktuālie mēneša lēmumprojekti un sēžu protokoli tiks publicēti www.plavinunovads.lv. Līdz ar to martā vairāk domes sēdes Pļaviņu novadā nav plānotas. “Pašlaik tiek strādāts pie  iespējami efektīvākā tehnoloģiskā risinājuma domes aprīļa  sēdei, ko plānots organizēt attālināti,” piebilst Rasa Siliņa.
Kā nodrošināt
atklātumu
Komiteju un domes sēdes ir atklātas, un ikvienam iedzīvotājam ir tiesības apmeklēt tās klātienē. Tāpēc rodas jautājums, kā šādos ap­stākļos iespējams nodrošināt atklātumu. Aizkraukles novada domes priekšsēdētājs Leons Līdums skaidro, ka viena iespēja ir nodrošināt sēdes tiešraidi internetā, kā to jau sen dara Skrīveru novada dome. Taču tā nav obligāta prasība, bet gan pašvaldības brīvā griba. Otra iespēja ir klausīties domes sēžu audioierakstus, kas jāveic obligāti un jāievieto pašvaldības mājaslapā.
Par plānoto turpmāko domes sēdes attālināto darbu Pļaviņās un iedzīvotāju piedalīšanos tajās Rasa Siliņa skaidro: “Iedzīvotājiem tiks nodrošināta iespēja piedalīties domes sēdēs, esot klātienē vietā, no kuras notiks domes sēdes vadīšana, ievērojot noteiktos drošības pasākumus. Par vietu un detalizētu aprakstu, par drošības pasākumu nodrošināšanu informēsim laikus www.plavinu­novads.lv un izdevuma “Pļaviņu Novada Ziņas” aprīļa numurā. Šobrīd varu pateikt, ka tā noteikti būs distances nodrošināšana starp klātesošajiem,  iespējams, arī lūgsim apliecinājumu no klātesošajiem par neesošu kontaktu ar Covid-19 saslimušām personām vai ārvalstu apmek­-
lējumu pēdējo 14 dienu laikā, kā arī apmeklētāju pašsajūtu pirms sēdes apmeklēšanas (simptomu neesamību, kas varētu liecināt par saslimšanu ar Covid-19).” ◆

Staburags.lv bloku ikona Komentāri

Staburags.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.