Sabiedrības iniciatīvu portālā “Manabalss.lv” sākta parakstu vākšana, lai panāktu ātrāku braukšanas atļaujas atjaunošanu autovadītājiem, kuriem tā atņemta par transportlīdzekļa vadīšanu alkohola reibumā. Piemēram, soda mēru autovadītāja apliecības anulēšanai no četriem gadiem varētu samazināt uz vienu gadu, ja auto vadīšana notikusi alkohola reibumā līdz 1,5 promilēm. Tā vietā varētu proporcionāli palielināt soda naudu. Vai jāmaina esošā sodu sistēma dzērājšoferiem?
Andris Zellis, Valsts policijas Zemgales reģiona pārvaldes priekšnieks
— Braukšana alkoholisko dzērienu ietekmē ir ļoti smags pārkāpums — dzērājšoferi apdraud ne tikai savu, bet arī apkārtējo ceļu satiksmes dalībnieku dzīvību. Var teikt, ka šāda transportlīdzekļa vadītāja rīcība ir smagākais ceļu satiksmes noteikumu pārkāpums, kas principā visos gadījumos izdarīts apzināti, tādēļ Valsts policija neatbalsta konkrēto iniciatīvu un soda mēra samazināšanu. Šobrīd esošā sankcija par pašu bīstamāko ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu, proti, transportlīdzekļa vadīšanu reibumā, ir atbilstoša un audzinoša. Nekas neattaisno autovadītāju rīcību sēsties pie stūres reibumā, jo šādai rīcībai var būt smagas un pat letālas sekas. ◆
Edgars Eizāns, Ceļu satiksmes un drošības direkcijas Aizkraukles klientu apkalpošanas centra vadītājs
— Ņemot vērā to, cik joprojām daudz ir dzērājšoferu, noteikti nē. Diemžēl šis skaits nesamazinās. Iespējams, ir jāmeklē vēl kāds alternatīvs soda veids, bet diezin vai sabiedrība ir gatava tam, lai samazinātu soda ilgumu. Lielāks naudas sods vai apliecības anulēšanas laiks jebkurā gadījumā negatīvi ietekmē gan pašu pārkāpēju, gan viņa ģimeni, tāpēc neviens no veidiem nav patīkams, bet pelnīts par šādu pārkāpumu. Var izvērtēt citu valstu pieredzi šādos gadījumos un kaut ko mainīt, bet ne samazināt. ◆
Pauls Timrots, televīzijas raidījuma par satiksmes organizāciju “Zebra” vadītājs
— Sodu sistēma jāvērtē kopumā, un ikvienam sodam jābūt pakāpeniskam. Ja kaut kas sagrīļojas, līdzsvars var izjukt. Ja kļūsim pielaidīgi pret tiem, kuri atļāvušies sēsties pie stūres alkohola reibumā, tad diezin vai tas būs kāds ieguvums tautsaimniecībai kopumā un tādiem — “es tikko atmetu” — šoferiem. Ja ir bažas, ka cilvēki, kuri līdz ar autovadītāja apliecību zaudē arī darbu, tad varbūt tomēr viņiem vajadzētu padomāt par citu nodarbošanos, kas nav saistīta ar tik augstu risku kā transporta līdzekļu vadīšana. Pat ja samazinātu laiku apliecības anulēšanai, tad vajadzētu precīzāku narkologa vērtējumu, vai šis cilvēks tomēr var vadīt auto — tas ir bijis tāds izņēmuma gadījums vai viņš jau ir alkoholiķis, kas rada risku atkārtot pārkāpumu. Ja tas gadījies jaunietim, pieļauju, ka situāciju var mainīt, bet tas, kurš dzer un brauc jau 50 gadus, visticamāk, tā arī turpinās.
Nedomāju gan, ka izdosies savākt nepieciešamos parakstus, lai mazinātu soda mēru. Drīzāk to varētu pat palielināt. Vai tiešām sabiedrībai jābūt pielaidīgākai pret dzērējšoferiem? Jau tagad 0,5 promiļu pieļāvums ir pārāk liels, jo daudzās valstīs ir 0 promiles, un neviens par to nesūdzas. ◆