Aizkraukles pilsētas kultūras namā viesojās “Pannas Teātris”, izrādot komēdiju ar trillera elementiem “Viņi melo labāk”, kas sākas ar pavisam vienkāršu randiņu un tikai piecdesmit gramiem balzama. Viņu lomās iejutās tik atšķirīgie aktieri — Aldis Siliņš attēloja Akselu, un Otto lomā bija Ģirts Ķesteris. Vispirms jāuzteic lugas autors dramaturgs Artūrs Dīcis, kurš ierunājis videoapmācības vīriešiem — tās parādās cēlienu sākumā. Autoram izdevies radīt mūsdienīgu, asprātīgu tekstu pilnu darbu, kurā ietērpta mūsdienu problēma — sociālo tīklu maldīgā pasaule. Viss sākas ar to, ka divi dažādu sociālo slāņu pārstāvji satiekas pieturā, gaidot savas internetā iepazītās dāmas, kuras bezkaunīgi kavē. Pirmajā cēlienā zālē sēdošie var kārtīgi izsmieties, varoņi mētājas ar asprātīgām frāzēm, atainojot sabiedrības divu slāņu stipro atšķirību. Piemēram, ja nevēlies tik bieži redzēt sievu — mirkšķini vairāk… Izrāde nav paredzēta bērniem, un, lai gan man ir 29, es joprojām samulstu, mammas klātbūtnē dzirdot vārdu “sekss” un citu ar gultas priekiem saistītu terminoloģiju. Tā tas bija arī šajā reizē. Pirmajā cēlienā nekas daudz nenotiek, “sāls” slēpjas izrādes otrajā daļā. Skatītājam jāsasprindzina uztvere, jāmēģina loģiski izsecināt, kas tagad notiek un kādēļ. Aldis Siliņš talantīgi atveido dažādas personības, sākot no smieklīga lauku pajoliņa, tad kļūstot par potenciālo slepkavu, geju un beigās dramatisku sievu zaudējušu vīru. Pārmaiņas veido intrigu un liek nemitīgi minēt iespējamo atrisinājumu. Ar humoru atainotas dzīves patiesības — ja vecis dzer kā lops, sieviete viņu grib uzlikt uz skaidrā ceļa. Tas ir mātes Terēzas komplekss. Ja vecis staigā sandalēs un zeķēs, tad sieviete viņu grib pataisīt stilīgu. Tas ir Koko Šaneles komplekss. Tā kā izrāde rīt skatāma Rojā, vēlāk Dobelē un Jūrmalā, tad, saglabājot intrigu iespējamajiem apmeklētājiem, sižeta detaļās neieslīgšu.
Izrāde bija viegla, aizraujoša un smieklīga. Zāle bija skatītāju pilna, daži smējās nepiedienīgi skaļi, kas ir šīs izrādes augstākais novērtējums. Svarīgi, ka izrāde lika aizdomāties un ar šķību aci pārvērtēt sociālo tīklu lietotāju profilus. Aksela tēls parāda dažādās sociālo tīklu komunikācijas briesmīgās iespējamās sekas — maldināšana, kompromitējoši materiāli, safabricējumi, kamēr apsargs Otto,
iepazīstoties internetā, pārvērš sevi par snobisku, turīgu intelektuāli. Visam ir sekas, kā lieliem, tā maziem sociālajos tīklos jābūt uzmanīgiem. “Ir internets, un tu vari būt jebkas. Tu vari būt džeks, uz kuru smuki zaķi neskatās, un džeks, kura priekšā smuki zaķi izsvaida savas drēbes pa guļamistabu. Tev tikai jāizdara izvēle, kurš tu gribi būt,” ar tik vienkāršu pamācību izrādes sākumā izglīto “Viņi melo labāk” autors.
Pasarg’, uzķerties uz tādiem tipiņiem kā Aksels vai Otto! ◆