Trešdiena, 24. decembris
Ādams, Ieva
weather-icon
+1° C, vējš 1.79 m/s, Z-ZR vēja virziens
Staburags.lv bloku ikona

Ar atbildību par nācijas pastāvēšanu

Leldei Ārei (23) šis mācību gads ir atgriešanās skolā. Ne vairs kā skolniecei, bet jau skolotājas amatā. Latvijas Universitātes diplomā rakstīts — “latviešu valodas un literatūras skolotāja, pirmsskolas skolotāja. Leldei arī uzticēta audzināmā klase — 5.a. Paralēli viņa turpina studijas maģistrantūrā, mācās izglītības vadību. Kā savas profesijas svētku priekšvakarā jūtas jauniete — skolotāja, kāpēc šāda izvēle, un kāds ir ideāls skolotājs?

Prakse liek šaubīties
— Kādēļ starp daudzām profesijām izvēlējies tieši šo?
— Mana mamma ir skolotāja, bet viņa mani centās atrunāt no šādas izvēles. Pēc vidusskolas devos uz Kultūras akadēmiju. Tajā bija budžeta vietas, tas nozīmētu, ka man nevajadzētu vecākiem prasīt naudu. Diemžēl paliku pirmā aiz strīpas, bet par maksu studēt nevēlējos, jo nebiju līdz galam pārliecināta, vai šī iestāde un fakultāte ir tas, ko patiešām vēlos. Toties Latvijas Universitātē tiku ar garantiju, turklāt budžeta vietā. Tajā dienā Rīgā biju kopā ar mammu. Smiedamās braucām no akadēmijas uz universitāti parakstīt līgumu. No klases biju vienīgā, kas izvēlējās studēt pedagoģiju.
— Latviešu valoda un literatūra patika arī skolas laikā?
— Jā, vidusskolā bija labas sekmes. Stājoties universitātē, vajadzēja izvēlēties otru specialitāti un man tā ir pirmsskolas skolotāja. Sākumā studijas likās interesantas, patika literatūras vēsture un viss cits, bet, kad sākās prakse, īsti vairs nebiju pārliecināta, vai to vēlos. Prakse bija tepat Koknesē. Pretrunas radīja bērnu attieksme, kad īsti nezināju, kā ar viņiem tikt galā. Arī tad mamma joprojām mēģināja mani atrunāt no darba skolā. Tajā brīdī domāju: man ir diploms — kā tad es tā, nepamēģināšu, neiešu līdz galam.
— Tātad šogad Koknesē 5. klase ir pirmā reize patstāvīgā darbā?
— Pagājušajā gadā biju praksē bērnudārzā Bebru pagastā un apvienoju to ar darbu. To varētu saukt par pirmo patstāvīgo strādāšanu. Nu gan visi ir pieņēmuši, ka esmu skolotāja, nemēģina atrunāt. Vai skolā palikšu uz visiem laikiem? Vienmēr liktenis mēdz ko piespēlēt, kā jau notika, kad neiekļuvu akadēmijā. Neko tālu neplānoju. Šobrīd vēl neiedziļinos tādās problēmās kā darba samaksas jautājums. Šonedēļ augstskolā pasniedzējs iesmēja — lai strādātu šajā profesijā, meitenēm vajag bagātus vīrus. Man liekas, ka nav tik traki.
Var sanākt vēsturnieku pārpilnība
— Pieredzējušie kolēģi ir tev palīgi?
— Ir specifiskas lietas, kuras vēl nepārzinu un par tām jautāju. Piemēram, kā iesākt kādu tēmu, kā radīt skolēniem interesi.
— Augstskola ielika tevī labu pamatu vai tomēr īstā mācīšanās sākas tikai tagad?
— Ir gan tā, gan tā. Tagad, kad daudz runā un cenšas ieviest kompetencēs balstītu izglītību, patiesībā neviens īsti nezina, tajā skaitā augstskolā, ko tas nozīmē. Līdz ar to arī studijas beidzām, esot neziņā par to. Cita lieta par latviešu valodu, literatūru — tur ielika pamatīgus pamatus.
— Vai pati atbalsti jauno izglītības modeli?
— Ja es vidusskolā nevarēju izvēlēties, ko gribu mācīties tālāk, tad, ja tagad 10. klasē jaunietim jāizvēlas mācību priekšmeti, kurus vēlēsies mācīties, visticamāk, izvēlēsies vieglākos. Retais izvēlēsies ķīmiju un fiziku, un tad mums būs vēsturnieku pārpilnība.
— Ar ko atmiņā paliks pirmā stunda klases priekšā?
— Sākumā vajadzēja uztaustīt, kāda ir 5.a klase — 16 bērni. Ko viņi jau zina, māk. Bija tādi, kuri gribēja sevi izrādīt, bet viņi ātri jānoliek pie vietas. Pašlaik jātiek galā ar disciplīnas problēmām.
Maģistra grāds dzīvē noderēs
— Kādai jābūt ideālai skolotājai?
— Viņa ir mūsdienīga, daudz komunicē ar skolēniem, radoša, lai mācību stundas būtu interesantas. Pārliecināta par to, ko dara. Skolotājs ir publisks tēls, patiesībā — aktieris. Ja pēkšņi pazūd soma, kaut kas izsit no “sliedēm” — nav variantu, jāprot improvizēt. Jānosprauž robežas, kuras nepārkāpj.
— Paralēli darbam joprojām studē?
— Bakalaura programmu pabeidzu ar ļoti labām atzīmēm eksāmenā un bakalaura darbā, līdz ar to ārpus konkursa varēju iestāties maģistrantūrā, turklāt budžeta vietā. Šādu iespēju nevarēju neizmantot. Maģistra grāds dzīvē noderēs.
— Vai tev ir vīzija, ko līdz pamatskolas beigām katrā bērnā vēlies ielikt?
— Viņi katrs izaugs par personību, katrs savā virzienā zinās ko vairāk. Ideālajam pamatskolas beidzējam vajadzētu būt daudzpusīgam daudzās jomās, piemēram, vakarā iet uz klubu sportot un mājās spēlēt klavieres.
Ar skaidru skatu nākotnē, pārliecinātam par to, ko vēlas un kā to sasniegt.
— Mācot latviešu valodu, savā ziņā sekmē arī tautas turpmāku pastāvēšanu.
— Nopietns priekšmets, pamats, kas katram nepieciešams. Sekmēt cieņpilnu attieksmi — to jāmēģina darīt, mācot valodu. Daudz var panākt ar literatūru. Jau tagad kopā lasām un izlasīto pārspriežam. ◆

Staburags.lv bloku ikona Komentāri

Staburags.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.