Piektdiena, 15. augusts
Zenta, Dzelde, Zelda
weather-icon
+22° C, vējš 2.63 m/s, D-DA vēja virziens
Staburags.lv bloku ikona

Palikušas dažas dienas līdz kodu karšu ēras beigām

9. septembrī “Swedbank” klienti
vairs nevarēs autorizācijai izmantot bankas izsniegtās kodu
kartes.

Līdz ar stingrākām ES prasībām attiecībā uz
klientu digitālu autentifikāciju “Swedbank” pilnībā pārtrauks
kodu karšu izmantošanu. “Swedbank” klienti, kuri vēl nav
paspējuši nomainīt kodu karti pret citiem autentifikācijas
rīkiem, to var izdarīt vēl līdz nedēļas beigām. Kodu kartes
šīs nedēļas sākumā vēl nebija nomainījuši vairāk nekā 70
tūkstoši klientu.

Kopš kodu karšu migrācijas sākuma
2018. gada augustā uz citiem autentifikācijas rīkiem pārgājuši
vairāk nekā 90% klientu. Lielākā daļa klientu izvēlējušies
kodu karti nomainīt pret lietotni Smart-ID — šādu klientu
īpatsvars jau pārsniedz 620 000. Lai gan migrācijas process no
kodu kartēm uz kodu kalkulatoriem vai lietotni Smart-ID notika
pakāpeniski, daudzi kodu kartes maiņu atstājuši uz pēdējo
brīdi.

Ja kodu kartes netiks nomainītas,
klientiem jāapzinās, ka no 9. septembra vienīgā iespēja atjaunot
piekļuvi internetbankai būs, tikai un vienīgi apmeklējot kādu no
“Swedbank” filiālēm. Kodu karti pret Smart-ID lietotni šonedēļ
vēl var uzstādīt, neizejot no mājām, jo autorizāciju
apstiprināt varēs ar kodu karti, savukārt nākamnedēļ šādas iespējas vairs nebūs.

Nokavējot pārejas brīdi, ar
“Swedbank” kodu karti vairs nevarēs:
autentificēties “Swedbank”
internetbankā un citos bankas kanālos (piemēram, zvanot uz
konsultāciju centru);

pieslēgties valsts portāliem
(piemēram, latvija.lv, vid.eds.lv, vsaa.gov.lv, e-veseliba.gov.lv
u.c.) un arī pakalpojumu sniedzējiem (piemēram, “Latvenergo”,
“tet”, “Latvijas Gāze”, “tele2” u. c.);

patstāvīgi izveidot jaunu Smart-ID
kontu — lai to izdarītu, būs jādodas uz “Swedbank” filiāli.

Kādas ir kodu kartes alternatīvas?

Pats ērtākais risinājums būs mobilā
lietotne Smart-ID, ko savā viedtālrunī (vai planšetē) pāris
minūšu laikā var lejupielādēt katrs klients patstāvīgi. Ja nav
pieejama atbilstoša ierīce, noderēs kodu kalkulators, kuru var
saņemt jebkurā “Swedbank” filiālē. Arī tiem, kuri izmanto
valsts izsniegto eID karti, ir iespēja to lietot darbībai
internetbankā. Ja gadījumā karšu lasītājs eID lietošanai vēl
nav pieejams, to var izmantot “Swedbank” filiālēs, bibliotēkās
un valsts vienotajos klientu apkalpošanas centros.

Kā es savā mobilajā ierīcē varu
aktivizēt Smart-ID?

Mobilo lietotni Smart-ID katrs iOS vai
Android ierīces īpašnieks pāris minūšu laikā pats var
lejupielādēt un aktivizēt ar esošo kodu karti, eID vai kodu
kalkulatoru, nepieciešamības gadījumā izmantojot internetbankā
pieejamās instrukcijas. Ja saviem spēkiem neizdodas, var lūgt
padomu kādam paziņam. Nopietnu sarežģījumu gadījumā ieteicams
sazināties ar Smart-ID atbalsta dienestu vai banku. Ievērībai —
lai izmantotu lietotni Smart-ID, nepieciešama viedierīce
(viedtelefons vai planšetdators) ar Android 4.1 (vai jaunāka versija) vai iOS 8.0 (vai jaunāka versija) operētājsistēmu.

Kādos gadījumos jādodas pēc kodu
kalkulatora?
Pēc kodu kalkulatora uz filiāli jāiet
tikai tad, ja nav pieejama viedierīce, kas atbalsta Smart-ID, un nav
pieejama eID karte ar lasītāju. Uzsākot kodu karšu migrāciju, uz
pusi tika samazināta kodu kalkulatora standarta cena (tagad 6 eiro).
Savukārt senioriem no 65 gadu vecuma un jauniešiem līdz
18 gadiem kalkulators tagad maksā 2 eiro. Iedzīvotājiem ar
maznodrošinātas vai trūcīgas personas statusu, kā arī personām
ar 1. un 2. grupas invaliditāti kodu kalkulatori tiek izsniegti
bez maksas, uzrādot attiecīgo statusu apliecinošu dokumentu.
Klientu ērtībai pieejami arī lielāka izmēra kalkulatori,
vajadzības gadījumā nodrošināta arī skaņas funkcija). Lai
ietaupītu laiku un izvairītos no rindām, “Swedbank”
internetbankā ir ieviesta iespēja rezervēt konsultāciju klientam
ērtākajā laikā — atliek pieteikties, saņemt apstiprinājumu un
doties uz izvēlēto filiāli, kur klientu jau gaidīs konsultants.  

Staburags.lv bloku ikona Komentāri