Pļaviņu novada ģimnāzijas 48 6. klases skolēni “Latvijas Valsts mežu” (LVM) rīkotās meža ekspedīcijas laikā Tomes puses mežā pieredzējušu mežsaimnieku vadībā iepazina dažādus mežā veicamus darbus, papildināja zināšanas par kokiem, koksnes izmantošanu, meža aizsardzību u. c.
LVM meža ekspedīcijas Latvijā notiek otro gadu, un tajās dabaszinību stundās iegūtās zināšanas skolēni mācās izmantot praksē.
Bērni mežā aptuveni trīs stundu laikā apmeklēja desmit netālu vienu no otras izvietotas stacijas. Katra no tām bija par konkrētu tēmu. Piemēram, stacijā “Mērām koka augstumu” sko-lēniem sākumā bija jānovērtē, vai tuvumā esošā egle krītot uzgāztos virsū vai arī ir pietiekami tālu un neskartu vērotāju. Šim nolūkam LVM speciālists ieteica izmantot divas metodes. Pirmā: sens indiāņu paņēmiens, kā par to pārliecināties — uzgriežot kokam muguru, noliekties tik zemu, ka galva skar zemi, un skatīties starp kājām. Ja koks saskatāms pilnā augumā līdz pat galotnei, tātad esi drošībā. Otra metode, kura ar laiku jātrenē — noteikt koka garumu ar dažādiem palīgrīkiem. Pļaviņu novada ģimnāzijas sestklasnieki šim un citiem uzdevumiem pievērsās ar apskaužamu nopietnību, palīdzot viens otram — pēc iespējas precīzāk mērot attālumu līdz kokam pēdās un vēlāk to pārrēķinot metros.
Stacijā “Nosakām koka vecumu” LVM pārstāvis bija patīkami pārsteigts par pļaviņiešu attieksmi — ieturot pienācīgu distanci no runātāja, viņi rūpīgi noklausījās ievadu par koka augšanu un tūlīt ķērās pie gadskārtu skaitīšanas apkārt augošajiem kociņiem. Par to, cik organizēties spējīgi ir mazie pļaviņieši, pārsteigums bija arī man. Katru uzdevumu skolēni atzīmēja speciāli šim pasākumam izveidotā darba burtnīcā.
Aizvadītajā nedēļā līdzīgā ekspedīcijā devās arī Daudzeses pamatskolas audzēkņi.
Jolanta Nīcgale, Pļaviņu novada ģimnāzijas direktores vietniece audzināšanas darbā
— Biju viena no četrām skolas pārstāvēm, kas sestklasniekus pavadīja šajā ekspedīcijā. Klase šādi ne tikai iegūst zināšanas dabaszinībās, bet mācās būt draudzīga, saliedēta. Iepriekš piedalījusies “ZZ čempionātā”, kur nācās būt lielā ļaužu pulkā, nepazust, turēties kopā, uzmanīt vienam otru, apzinoties, ka viens pats nav karotājs. Nodarbības mežā viņiem ir jauns izaicinājums. Neviens no piedalīšanās šajā pasākumā neatteicās, tieši pretēji — ļoti labprāt iesaistās šādās aktivitātēs. Ekspedīcija bija iespēja gan parādīt jau esošās zināšanas, gan iegūt jaunas. Dabaszinību stundās šobrīd mācās par ekosistēmām, un, esot mežā, praktiskas zināšanas varēja iegūt arī šajā jomā. Tādējādi dzīvē realizējas ideja par kompetenču izglītību — grāmatās izlasītā lietošanu reālā dzīvē, piemēram, augu pazīt ne tikai bildē, bet arī mežā, pļavā.
Jānis Belickis, LVM Vidusdaugavas reģiona meža apsaimniekošanas plānošanas vadītājs
— Šādu pasākumu LVM rīkoja arī pērn, vien sestklasnieku vietā bija gan jaunāki, gan vecāki skolēni, kā arī ekspedīcijas rīkoja pavasarī. Šogad pasākuma programma saskaņota ar Izglītības un zinātnes ministrijas izstrādāto mācību programmu 6. klasēm, un to rīko rudenī. Līdzīgas ekspedīcijas klases var rīkot arī patstāvīgi, citā laikā, piemēram, Aizkraukles pusei tuvāk ir Kalsnavā ierīkotais mācību maršruts. Mērķis šādām ekspedīcijām ir gan veselību veicinošs — uzturēšanās dabā, gan kompetenču izglītība — iegūt dzīvē praktiski izmantojamas zināšanas, kad matemātika nav tikai uzdevums pierakstu burtnīcā, bet reāli lietojams, mērot laukumus mežā, saskaitot kokus jaunaudzē, nosakot koka garumu utt. Vienam otram jaunietim šāda ekskursija mežā varētu būt labs pamats nākotnes profesijas izvēlei.




































