Trešdiena, 20. augusts
Bernhards, Boriss, Rojs
weather-icon
+10° C, vējš 1.68 m/s, Z-ZA vēja virziens
Staburags.lv bloku ikona

Agresīvos bērnus varētu mācīt dienas centros

Biedrība “Latvijas Skolu psihologu asociācija” pēc Izglītības un zinātnes ministrijas pasūtījuma veica pētījumu par korekcijas sistēmas izveidi izglītojamajiem ar agresīvas uzvedības traucējumiem un, pamatojoties uz tā rezultātiem, rosina problēmas mazināšanai izveidot dienas centrus, kuros mācītos agresīvie bērni, aģentūru LETA informēja ministrijas Politikas iniciatīvu un attīstības departamentā.

IZM atklāja, ka pētījumā uzsvērta nepieciešamība popularizēt izglītojamo audzināšanas darba un izglītības iestādes kārtības noteikumu realizēšanas programmas, kas padara efektīvāku profilaksi un mazina agresīvas uzvedības cēloņus skolas vidē, uzlabo bērnu savstarpējās attiecības, kā arī bērnu un pedagogu savstarpējās attiecības.

Lai izglītības iestāde vēl efektīvāk atbalstītu bērnus/jauniešus, kuri atrodas uzvedības riska zonā, skolā, sadarbojoties vecākiem, visiem pedagogiem, atbalsta personāla speciālistiem un skolas tehniskajiem darbiniekiem, ir jāstrādā pēc vienotas sistēmas. Kā viena no iespējām iespējām problēmu mazināšanai tiek minēta dienas centru izveide, kuros agresīvie bērni gan mācās, gan ar viņiem veic korekcijas darbu, secināts pētījumā.

Tāpat tiek uzsvērts, ka nepieciešams arī izstrādāt un ieviest visās skolās preventīvo, sociālo un multifaktorālo atbalsta programmu sociālās atstumtības risku mazināšanai, tai skaitā darbā bērniem ar uzvedības problēmām, kā arī veikt citus pasākumus, kas mazina negatīvo faktoru, tostarp agresīvas uzvedības, ietekmi izglītības ieguves procesā.

Kā viens no pētījuma veicēju ieteikumiem ir atbalsta pasākumu nodrošināšana pedagogiem, piemēram, regulāra antimobinga apmācība pedagogiem un zināšanu atjaunošana, kā arī pieredzes apmaiņa un konkrēto gadījumu analizēšana.

Pētījuma rezultātus IZM ar izglītības pārvalžu vadītājiem un izglītības speciālistiem izdiskutējusi decembra vidū, un patlaban ministrija ir sākusi Ministru kabineta (MK) noteikumu pilnveidi, ņemot vērā biedrības “Latvijas Skolu psihologu asociācija” pētījuma secinājumus, metodiskos ieteikumus un priekšlikumus, kā arī sociālo partneru ieteikumus. Pilnveidoto MK noteikumu versiju IZM plāno izstrādāt līdz 2013. gada 1.martam.

Jau vēstīts, ka IZM meklē risinājumus gadījumos ar agresīviem bērniem, kad skolēni atkārtoti apdraud savu vai citu personu drošību, veselību vai dzīvību. Ministrija strādā pie MK noteikumu projekta “Grozījumi “Kārtība, kāda nodrošināma izglītojamo drošība izglītības iestādēs un to organizētajos pasākumos””.

Grozījumi normatīvajos aktos nepieciešami, jo Latvijā ik pa laikam ir situācijas, kurās skolēnu agresīva uzvedība rada apdraudējumu citu skolēnu un izglītības iestāžu darbinieku drošībai, taču līdz šim izglītības iestādes vadītājam nav bijusi iespēja noteikt skolēnam mācību satura apguvi ārpus skolas. Sākotnēji izskanējusi iecere, ka, pamatojoties uz izglītības iestādes pedagoģiskās padomes sēdes ieteikumiem, direktoram būs tiesības ar rīkojumu noteikt pamatizglītības programmā paredzētā satura apguvi ģimenē.

Iemesli šādai skolēnu rīcībai var būt gan veselības, gan audzināšanas problēmu dēļ. Situāciju īpaši apgrūtina gadījumi, ka vecāki neatzīst problēmu un neiesaistās tās risināšanā. Arī Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija norāda, ka līdz šim Latvijā ir bijuši gadījumi, ka izglītības iestādei sadarbībā ar citām institūcijām nav izdevies rast piemērotu risinājumu, lai pārtrauktu skolēna vardarbīgu rīcību, uz laiku nepārtraucot viņa izglītošanu izglītības iestādē.

Staburags.lv bloku ikona Komentāri