Polija ir pirmā valsts Eiropas Savienībā, kas par valsts iepirkumu konkursa uzvarētāju atzinusi Ķīnas uzņēmumu, kura darbinieki izbūvē jaunu autoceļa Berlīne – Varšava posmu.
Ķīnas uzņēmums “China Overseas Engineering Group” (COVEC) konkursā uzvarēja ar pretrunīgi vērtētu piedāvājumu, kura cena bija mazāka nekā vairumam vietējo un Eiropas kompāniju.
Vēl pirms gada Polijas lauksaimnieki Viskitku ciematā apmēram 50 kilometrus no Varšavas audzēja kartupeļus, bet tagad apmēram 500 strādnieki no Ķīnas, kas Polijā ieradās janvārī, ir izbūvējuši autoceļa pamatu.
Uzņēmums uzsver, ka 50 kilometru autoceļa posma izbūves projekts ir tā prioritāte. Plānots, ka viss 1800 kilometru garais autoceļš, kas savienos Berlīni un Varšavu, tiks pabeigts 2012.gadā, kad Polija būs viena no valstīm, kur notiks Eiropas čempionāts futbolā.
Jau tuvākajās dienās Polijā ieradīsies vēl 300 strādnieki no Ķīnas. Kopā ar Polijas strādniekiem autoceļa izbūvē piedalās 1300 cilvēki.
Tomēr darbi uz laiku tika pārtraukti, jo Polijas apakšuzņēmēji atteicās piegādāt materiālus, jo Ķīnas uzņēmums nebija samaksājis rēķinus. Pēc vairāku dienu sarunām, iesaistoties arī Polijas Infrastruktūras ministrijai, tika panākta vienošanās, ka kompānija veiks maksājumus līdz 30.maijam.
Ķīnas uzņēmums solīja 50 kilometru garu autoceļa posmu izbūvēt par 1,3 miljardiem zlotu (232 miljoni latu), kas tiek uzskatīts gandrīz uz pusi lētāk nekā tirgus cena. Pēc COVEC nosaukšanas par iepirkumu konkursa uzvarētāju Polijas ceļu būvnieku kamera apsūdzēja Ķīnas uzņēmumu par negodīgu cenu solīšanu.
COVEC zemo cenu skaidro ar “īpašo vadības stilu”, kur izpaužas ķīniešu kolektīvisms, dzīvot no skolas noīrētās kopmītnēs, strādāt 12 stundu ilgu darba dienu un pat brīvdienās.