Palielinot dzelzceļa infrastruktūras izmantošanas maksu tādā apmērā, kā to prasa Latvijas dzelzceļa kompānija “Latvijas dzelzceļš” (LDz), pilnībā būs jāslēdz pasažieru vilcienu maršruti no Rīgas uz Gulbeni, Krustpili, Liepāju un Zilupi, aģentūrai BNS pavēstīja pasažieru pārvadātāja pa dzelzceļu “Pasažieru vilciens” (PV) sabiedrisko attiecību speciālists Egons Ālers.
Viņš informēja, ka Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai (SPRK) iesniegtajā dzelzceļa infrastruktūras izmantošanas maksas projektā 2011.gadam ir paredzēts būtisks infrastruktūras maksas pieaugums pasažieru vilcieniem. Atsaucoties uz LDz iesniegtajiem aprēķiniem, Ālers norādīja, ka par 24,4% paredzēts paaugstināt infrastruktūras maksu pasažieru dīzeļvilcieniem un par 19,8% – elektrovilcieniem.
Ālers sacīja, ka gadījumā, ja SPRK akceptēs infrastruktūras maksas pieaugumu, PV 2011.gadā būs spiests slēgt praktiski visus dīzeļvilcienu maršrutus, jo maksa par dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu veido gandrīz pusi no PV izmaksām. Lai kompensētu izmaksu pieaugumu, PV būs pilnībā jāslēdz maršruti Rīga- Gulbene, Rīga-Krustpils, Rīga-Liepāja, Rīga-Rēzekne-Zilupe un maršrutā Rīga-Valga dīzeļvilciens dažas reizes dienā kursēs tikai līdz Siguldai. Plānots, ka maršrutā Rīga-Daugavpils izdosies saglabāt vienu vilcienu dienā.
PV valdes priekšsēdētājs Andulis Židkovs uzsvēra, ka uzņēmums dara visu iespējamo, lai, samazinot izmaksas, saglabātu esošo pārvadājumu apmēru, un kompānija cerēja arī uz infrastruktūras maksas samazināšanu. Židkovs atzina, ka pašlaik pasažieru dīzeļvilcienu nākotne ir SPRK un LDz pārziņā.
LDz sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Antra Birzule aģentūrai BNS teica, ka LDz komentāru par PV paziņojumu sniegs otrdien, 2.novembrī.
SPRK oktobra vidū sāka vērtēt dzelzceļa infrastruktūras tarifus nākamajam gadam. Pašlaik likums paredz, ka maksu par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu pārvadājumiem reizi gadā – ne vēlāk kā līdz 1.decembrim – nosaka SPRK.
Satiksmes ministrs Kaspars Gerhards intervijā aģentūras BNS biznesa informācijas portālam “Baltic Business Service” iepriekš gan klāstīja, ka 2011.gadā nav gaidāmas kardinālas izmaiņas publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanas tarifos. “Kardinālas izmaiņas nenotiks. “Latvijas dzelzceļa” pozīcija pašlaik ir ļoti laba, un mēs esam vieni no līderiem. Šīs pozīcijas ir jāsaglabā, tostarp sekojot, lai neuzliktu pārāk lielus tarifus,” viņš pastāstīja.
Gerhards sacīja, ka ir sāktas sarunas ar SPRK par nākamgad piemērojamo publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras maksu un “Latvijas dzelzceļš” vēlas konkurētspējīgus tarifus. “Pašlaik sākas diskusijas ar regulatoru par dzelzceļa infrastruktūras izmantošanas izmaksām. Ir pilnīgi skaidrs, ka “Latvijas dzelzceļš” savu nākotni redz, nevis palielinot tarifus, bet gan visas maksas sabalansējot, kas to padarītu izdevīgāku par mūsu konkurentiem. Līdzsvars tiek meklēts,” atzina ministrs.
Šā gada sākumā maksa par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu samazinājās par 0,5-7,2% atkarībā no vilcienu kategorijas. SPRK apstiprinātā dzelzceļa infrastruktūras izmantošanas maksa 2010.gada kalendārā laika periodam kravas vilcieniem ir vidēji par 0,47% mazāka nekā iepriekš, pasažieru elektrovilcieniem – par 2,82% mazāka, pasažieru dīzeļvilcieniem – par 5,76% mazāka un pasažieru vilcieniem ar lokomotīvi – par 7,18% mazāka nekā apstiprinātā 2009.gada maksa.
“Latvijas dzelzceļš” pieder valstij. Tā koncerns nodarbojas ar kravu pārvadājumiem pa dzelzceļu un uztur infrastruktūru. LDz koncernu veido uzņēmumi “LDz infrastruktūra”, “LDz Cargo”, “LDz ritošā sastāva serviss” un “LDz apsardze”.
“Pasažieru vilciens” ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no valstij piederošās Latvijas dzelzceļa kompānijas “Latvijas dzelzceļš” veiktajām funkcijām. Iepriekš PV 100% bija “Latvijas dzelzceļa” meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī PV pārveidots par valsts uzņēmumu.