Ekonomikas ministrs Artis Kampars (JL) pēdējā laikā vairākkārt publiski komentējis degvielas cenas mazumtirdzniecībā Latvijā, norādot, ka „nozarē ir problēmas” un degvielas cenu kāpums neesot ekonomiski pamatots, jo esot saistīts ar pārāk augstu mazumtirgotāju uzcenojumu. Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija uzskata, ka “ar šādiem nepārbaudītos aprēķinos balstītiem apgalvojumiem ministrs apzināti maldinājis sabiedrību, kā arī cenšas atbildību par valdības lēmumiem, kas veicināja degvielas cenu kāpumu, novelt uz degvielas tirgotāju pleciem”.
Asociācija uzskata, ka šāda rīcība no ministra puses ir nepieņemama.
Tā vēršam uzmanību uz to, ka vidējais uzcenojums mazumtirdzniecībā degvielai kopš 2008. gada vasaras, kad nafta sasniedza teju 150 dolāru par barelu atzīmi, nav mainījies. Atkarībā no degvielas mazumtirgotāja uzcenojums nepārsniedz 6% – 10% no kopējās degvielas cenas un ir nepieciešams, lai segtu visas ar degvielas mazumtirdzniecību saistītās izmaksas.
Tāpat asociācija norāda, ka vidējā degvielas mazumtirdzniecības uzņēmumu rentabilitāte pašreiz vidēji ir ap 1 – 2%. Tas ir pretrunā ar apgalvojumiem par pārlieku augstu uzcenojumu. Turklāt pagājušajā gadā nozare ir strādājusi ar peļņu – nelielu, taču peļņu.
“Savukārt Jūs, ministra kungs, norādāt, ka „atsevišķas degvielas tirgū dominējošas kompānijas 2009.gadā ir strādājušas ar zaudējumiem”. Tā ir nepatiesa informācija, un mēs vēlamies saņemt skaidrojumu par šādas informācijas izplatīšanu,” teikts asociācijas izplatītajā atklātajā vēstulē, kura nosūtīta arī premjeram Valdim Dombrovskim (JL).
Asociācija arī atgādina, ka kopš 2008.gada valsts ir palielinājusi akcīzes nodokļus degvielai, kā arī pievienotās vērtības nodokli. Tie vien pašreiz veido aptuveni 52% no degvielas litra cenas mazumtirdzniecībā.
Tā arī vērš uzmanību, ka ar degvielas cenas starpniecību valsts nodrošina sev lielākos ieņēmumus budžetā, jo degvielas tirgotāji ir vieni no lielākajiem nodokļu maksātājiem, veidojot būtisku pienesumu valsts nodokļu ieņēmumiem.
Degvielas tirgotāji aicina ministru iepazīstināt sabiedrību ar analīzi par degvielas mazumtirgotāju uzcenojumiem, uz kuriem viņš atsaucās 14.aprīļa „TV 3 ziņās”. “Gadījumā, ja šādas analīzes nav, lūdzam atsaukt degvielas tirgotājiem adresētos apgalvojumus.”
Tāpat tirgotāji aicina ministru būt “konstruktīvam izteikumos un priekšlikumos par degvielas cenu iespējamo samazinājumu, kā arī tikties ar degvielas tirgotāju pārstāvjiem, lai tiešās sarunās gūtu objektīvu informāciju par ekonomiskajiem un citiem faktoriem, kas iedarbojas uz degvielas cenām”.
Ministrs degvielas tirgū redz problēmas
Kampars iepriekš intervijā portālam TVNET atzina, ka degvielas tirgū ir problēmas. Viņš norādīja, ka degvielas tirgū dominē lielais trijnieks: “Latvija Statoil”, “Lukoil Baltija R” un “Neste Latvija”. Lielie tirgotāji nosaka cenas, bet mazākie tām pielāgojas. Nozare tiekot stingri uzraudzīta, taču līdz šim nav atklātas aizliegtas vienošanās par kopīgu cenu noteikšanu.
Degvielas cenas strauji kāpj
Tikmēr degvielas cenas pēdējā laikā strauji kāpušas. Pēc iepriekšējā nedēļā veiktā vairākkārtējā degvielas cenu palielinājuma arī šonedēļ cena kāpināta. Portāls TVNET novēroja, ka litrs 95.benzīna lielākā degvielas mazumtirgotāja “Latvija Statoil” pilna servisa degvielas uzpildes stacijās Rīgā patlaban maksā 79,9 santīmus. Savukārt dīzeļdegvielas cena ir 77,9 santīmi par litru.