Svētdiena, 17. augusts
Vineta, Oļegs
weather-icon
+12° C, vējš 4.18 m/s, R-DR vēja virziens
Staburags.lv bloku ikona

Piketā pie Saeimas plāno piedalīties ap 100 motociklistu, protestējot pret transportlīdzekļu nodevas palielināšanu

 Pirmdien, 30.novembrī, pie Saeimas notiks Latvijas Motoklubu asociācijas organizēts pikets, kurā ap 100 motociklistu paudīs protestu pret transportlīdzekļu nodevas palielināšanu.

Kā aģentūrai LETA uzsvēra Latvijas Motoklubu asociācijas prezidents Aivars Freimanis, motociklisti neiebilst pret nodevu palielināšanu kā tādu, bet gan pret to, ka valdība ir vienojusies palielināt ikgadējo transportlīdzekļa nodevu motocikliem no trīs latiem līdz 50 latiem.

“Mēs vēlamies, lai nodoklis tiktu samazināts vismaz tādos saprātīgos līmeņos, kas būtu harmonijā ar vieglo automašīnu nodokli. Nav īsti loģiski, ka automašīnai, kura sver pusotru tonnu nodoklis ir 24 lati, savukārt motociklam, kas sver vidēji 200 kilogramus nodoklis ir 50 lati. Iepriekš dažu cilvēku teiktais, ka motocikli ir ekskluzīvs braucamrīks, neatbilst patiesībai, jo, konsultējoties ar juristiem, tika noskaidrots, ka motociklus īsti luksusa preču kategorijā ieskaitīt nevar,” sacīja Freimanis.

Latvijas Motoklubu asociācijas prezidents atklāja, ka gadījumā, ja Saeima motociklistus nesadzirdēs, tad motociklisti noteikti vērsīsies citās instancēs, piemēram Eiropas tiesas instancē.

“Interese par piketu ir ļoti liela. Ievērojot to, ka ir rudens, dalībnieku skaits varētu būt mazāks nekā tad, ja tas notiktu vasarā, tomēr plānotais dalībnieku skaits ir ap 100. Lielākā daļa, visticamāk, būs bez motocikliem, taču gan jau būs arī kāds, kas ieradīsies ar motociklu,” sacīja Freimanis.

Protesta akcijā pie Saeimas piedalīsies gan motoklubu biedri, kuri būs atpazīstami ar savu klubu logo uz vestēm, gan arī citi motociklisti. Atbalstu Latvijas motociklistiem izteikuši arī kolēģi no Lietuvas un Igaunijas.

Latvijas Motoklubu asociācijas rosinātais pikets pie Saeimas notiks plkst.13.

Latvijas Motoklubu asociācija ir izstrādājusi arī savus priekšlikumu par ikgadējās transporta nodevas piemērošanu motocikliem. Ja minimālā nodeva ir 24 lati, tad motociklam tā būtu aprēķināma ne vairāk kā 12 lati gadā. Ņemot vērā, ka neviena motocikla pašmasa nepārsniedz pusi no kompaktklases automobiļa pašmasas. Latvijas Motoklubu asociācija norāda, ka viņi iesaka formulējumu, kas būtu taisnīgāks pret visiem nodokļu lietotājiem, piemērojot pusi no minimālās automobiļu ikgadējās nodevas.

Motoklubu asociācija uzsver, ka “nodeva tiks palielināta jebkurā gadījumā, bet mums vajadzētu ar savu piketu izrādīt, ka tai ir jābūt samērīgai, nevis pēc principa “jāaizlāpa caurums budžetā”, vai arī, kā izteicies satiksmes ministrs Kaspars Gerhards (TB/LNNK) – “mūsu platuma grādos motocikls ir ekskluzīvs transporta līdzeklis””.

Arī apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK priekšsēdētājs Roberts Zīle uzskata, ka nodevas palielināšana ir neizsvērts lēmums un rezultāts tam, ka netika palielināts uzņēmuma ienākuma nodoklis (UIN) tām kompānijām, kuru peļņa pēc nodokļu nomaksas gadā pārsniedz piecus miljonus latu.

Tā vietā, lai šos budžetam nepieciešamos miljonus iekasētu ar palielinātu UIN, slogs tiek palielināts visiem citiem, tostarp motociklistiem. Šādas manipulācijas ar nodokļu politiku nav pieņemamas pat krīzes laikā, uzsver Zīle.

Politiķis skaidro, ka motociklisti ir spiesti dot savu artavu “tādu cēlu mērķu sasniegšanā kā citu ārvalstu kompāniju lielas pelņas iespēju saglabāšanā”.

Motociklu lietošanai Latvijā esot sezonāls raksturs, to lietošana neveicina sastrēgumus un arī kaitīgie izmeši apkārtējā vidē ir relatīvi mazāk piesārņojoši.

Tā vietā, lai veicinātu šī transporta veida kā videi draudzīgāka, plašāku izmantošanu, esot izdarīts lāča pakalpojums, un, gluži otrādi, ir radīts priekšnosacījumus tā ierobežošanai, šos transportlīdzekļus vēl nosaucot par ekskluzīviem.

“Ja mēs atbalstām smago auto izmantošanu, kam nepalielina ikgadējās nodevas, un vienīgie Eiropā neiekasējam nodevas par smago kravas auto tranzītu uz galvenajiem ceļiem, politiski nekorekti ir uzlikt nesamērīgu nodevu slogu motocikliem,” uzskata Zīle.

Jau ziņots, ka Saeima šodien atzina par steidzamiem un pieņēma pirmajā lasījumā grozījumus likumā par transportlīdzekļu ikgadējo nodevu, kas paredz valsts nodevas palielināšanu vieglajiem automobiļiem, par pamatu ņemot transportlīdzekļa masu.

Plānots, ka nodeva tiks palielināta arī motocikliem, tricikliem un kvadricikliem.

Nodeva par motocikliem, tricikliem un kvadricikliem būs 50 lati (līdz šim 3 lati), savukārt nodeva par vieglo automobili tiks maksāta atbilstoši tā pilnai masai – līdz 1500 kilogramiem (kg) – 24 lati (līdz šim 12 latu), no 1501 kg līdz 1800 kg – 48 lati (līdz šim 24 lati), no 1801 kg līdz 2100 kg – 75 lati (līdz šim 45 lati), no 2101 kg līdz 2600 kg – 90 lati (līdz šim 54 lati), no 2601 kg līdz 3500 kg – 110 lati (līdz šim 72 lati), vairāk par 3500 kg – 150 lati (līdz šim 78 lati).

Nodeva būs jāmaksā arī par iepriekšējiem gadiem, ja vien transportlīdzeklis būs bijis reģistrēts Latvijā, turklāt tam bez nodevas nomaksas nevarēs veikt transportlīdzekļa valsts tehnisko apskati, kā arī nodeva būs jāmaksā par Latvijā agrāk nereģistrēta transportlīdzekļa reģistrāciju, īpašnieka maiņas reģistrāciju, no uzskaites noņemta transportlīdzekļa atkārtotu reģistrāciju, kā arī transportlīdzekļa noņemšanu no uzskaites.

Staburags.lv bloku ikona Komentāri